Hur installerar man en MP3-spelare i Linux (Skriva i "DOS-fönster, nej tack).

Permalänk
Medlem

Hur installerar man en MP3-spelare i Linux (Skriva i "DOS-fönster, nej tack).

Som sagt.
Kör nu Linux Suse 10.1.

Försöker installera en enkel MP3-spelare utan resultat.
Vägrar av pricipsak behöva skriva massa nonsens i något "DOS-fönster"...

XMMS verkar populärt men verkar vara helt omöjligt att installera på ett normalt vis.
Finns det något vettigt alternative där man installerar inteligent?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på terminalen? Även om jag inte förstår mycket av den så är det bara att kopiera->klistra in från guider på internet.. Hur enkelt som helst!
Att totalvägra terminalen kommer du inte komma långt med!

Vad är det för mp3-spelare? Ska den dyka upp som portabel enhet? Isf ska det funka direkt.

Jag vet faktiskt inte om det finns någon "synaptic package manager" eller nåt liknande i Suse. Men om du använder terminalen så kan du garanterat installera det där med hjälp av kopiera->klistra in från guider på internet!

Sen tycker jag att terminalen är i enormt mycket mer "intelligent" eftersom ofta det kräver mer kunskaper.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

http://www.xmms.org/files/1.2.x/rpm/fc1/xmms-1.2.10-1.i386.rp...

dubbelklicka bör funka i SuSE har jag för mig, nästan som Windows..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem

Att kalla terminalen för "DOS-fönster" kan aldrig vara populärt i mer välinformerade sammanhang. DOS är knappt terminalens oäkta syssling ens.

Att förkasta den helt är också... Tja, att säga nej till en av de mer kraftfulla egenskaperna hos ett riktigt system. Skriptning, enkelhet, snabbhet, kontroll... Terminalen bör definitivt ha sin plats i var användares vardag.

Att installera paket från terminalen går antagligen både snabbare och smidigare än att göra det genom att klicka sig fram, men alla får väl göra som de vill. Även om det sticker lite i ögonen för en del andra .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
http://www.xmms.org/files/1.2.x/rpm/fc1/xmms-1.2.10-1.i386.rp...

dubbelklicka bör funka i SuSE har jag för mig, nästan som Windows..

Tackar, det fungerade. Gick igenom YaST nu, enkelt och inteligent.

EDIT:
Låter inget från den. Märkligt. Kanske måste göra något mer?

Derfpa: Jag vill använda OS:et, inte lära mig massa "bakom" det. Bara för jag tycker det är asroligt att köra bil så vill jag inte kunna mecka motorer (fast nu kan jag ju det med )
Fast jag hade nog förväntat mig sådana här svar. Största anledningen till att folk inte sitter med Linux ÄR just att det (i alla fall var förr) är massa jobbigt skrivande i terminalen.
Anledningen till att Windows och Mac är så stora är enkelheten, den totala majoriteten skiter i OS:et, dom vill få det att fungera...

phz: Som du såg skrev jag ju som sagt "Dos-fönstret" med sitvationstecken just för att vara lite ironisk...

EDIT:
Spelar just nu musiken i amaroK så länge. Lite stor kanske. Men roligt att den hittade texter på massa låtar genom att läsa ID-taggen.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

http://www.xmms.org/download.php

verkar som det behövs plugs för att få ut ljud alls.

ibland är pekethanteraren bra ändå antar jag..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Vad jag irriterade mig på var att du i princip kallade terinalen korkad. (korkad = motsatsen till intelligent)

Vad du ville ha var en enkel lösning, inte intelligent!
En intelligent lösning hade med stor sannolikhet blivit med hjälp av terminalen eftersom den hade varit mycket enkalre än att lösa på det sättet. (kopiera -> klistra in)

Jag kan verkligen inte mycket om Linux, men jag ser inte terminalen som något jobbigt och negativt utan som en enorm möjlighet.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

jag anser iaf att en vanlig användare inte ska behöva knappra in kommandon i terminaler (eller ens klippklistra dem från guider) särskilt inte med distar som SuSE. nu kan man ju iof även argumentera mot att det inte heller behövs om man håller sig till just den distens lösningar och tänkta paket.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint