Sortera filer automatiskt?[OS X]

Permalänk
Medlem

Sortera filer automatiskt?[OS X]

Tjabba

Sitter och filurar lite med min nya macbook, och kom på en grej som vore otroligt smidigt, att kunna sortera filer automatiskt, och med tanke på hur smidigt osx är över huvud taget så bör det ju finnas något sätt tycker jag.

Alltså det jag efterfrågar är något som övervakar en map, t.ex "Nedladdningar", hamnar det en mapp fylld med bilder där i ska den kopieras och flyttas vidare till "Osorterade bilder", samma sak med film, textdokument eller vad det nu är frågan om.

Finns det något liknande eller får jag drömma vidare? :p:)

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem

Du kan skriva ett Applescript som gör detta åt dig, någon färdig lösning finns nog inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Du kan skriva ett Applescript som gör detta åt dig, någon färdig lösning finns nog inte.

Hm, okej fan... Någon med kunskap om applescript som skulle kunna tänka sig att skriva ihop något enkelt?

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem

Det borde du kunna göra i Automator, betydligt enklare än AppleScript.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Hittade ett script som gör vad du är ute efter.

ScriptBuilders

Har inte testat det själv men lämna gärna en rapport sen på hur väl det fungerade. Är säkerligen inga problem att tweaka det scriptet lite som man själv vill. AppleScript är ett väldigt lätt scriptspråk så sätt.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

Hm, laddade ner och skulle försöka, men är inte så hemma på mac os än, hur ställer jag in mappar o så? lär ju vara i skriptet men öppnar jag det i textredigeraren så står det bara massa skumma tecken o så?

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem

finns ett program som gör just detta, bevakar en mapp och sorterar sakerna som laddarner/läggar i den etc, det var en artikel om det för inte allt för länge sedan på www.tuaw.com men hittar den inte just nu.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enk
Hm, laddade ner och skulle försöka, men är inte så hemma på mac os än, hur ställer jag in mappar o så? lär ju vara i skriptet men öppnar jag det i textredigeraren så står det bara massa skumma tecken o så?

Filen du laddar ner är ett arkiv, programmet "The Unarchiver" kirrar biffen.
EDIT: http://bbs.applescript.net/viewtopic.php?id=20273&action=new

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Filen du laddar ner är ett arkiv, programmet "The Unarchiver" kirrar biffen.
EDIT: http://bbs.applescript.net/viewtopic.php?id=20273&action=new

Jaha, det förklarar saken.

Lyckats koppla skriptet till rätt mapp nu, ändrade "move" till "copy" dock för att tillfredställa mina behov, men när jag lägger filer i mappen så händer inget, finder blinkar till och inget mer? Vad kan vara fel?

on adding folder items to thisFolder after receiving addedItems repeat with thisItem in addedItems tell application "Finder" if folder (file type of thisItem) exists then copy thisItem to folder (file type of thisItem) of folder "Documents" of startup disk else make new folder at folder "Documents" of startup disk with properties {name:(file type of thisItem)} copy thisItem to folder (file type of thisItem) of folder "Documents" of startup disk end if end tell end repeat end adding folder items to

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.