Blanda CL2.5 och CL3, mer RAM totalt men blir det bättre prestanda?

Permalänk

Blanda CL2.5 och CL3, mer RAM totalt men blir det bättre prestanda?

Hej.

Jag har nu 2st 256MB PC3200 DDR400 CL2.5 minnen och 1st 512MB PC3200 DDR400 CL2.5 minne i just nu.

Sen idag så har jag även ett 512MB PC3200 DDR400 _CL3_ mnne som bara ligger.

Så det jag funderar på är, om jag byter ett 256:a mot ett512:a så blir det ju mera RAM totalt och på så vis lite pättre prestanda.

Men eftersom de jag har nu är CL2.5 och det här andra är CL3 så vet jag inte hur den övriga prestandan kommer att bli.

Hur går det att köra detta RAM i CL2.5 itsället för CL3?
Vad jag vet kan jag bara ställa in på CL2 och CL2.5 på mitt mobo (socket A) så går det att bara stoppa i det och få det att köra på CL2.5 och allt funkar bra?

I övrigt så: CL2.5 är bättre än CL3, men om jag stoppar i ett CL3 minne blandat med CL2.5, bli det då så att alla kommer att köra på CL3?
Som det blir om man tex kör 2st PC3200 och 1st PC2700, då kommer ju alla minnen att köra på PC2700.

MVH Mathias

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Det blir så som du skriver, att de ska köra på samma timings. Men har du lite tur så klarar din 512 sticka att köra 2.5, du borde iallafall testa tycker jag för det är som sagt inte alls omöjligt att det går. Om du får problem med stabilitet kan du testa höja spänningen till minnena ett steg för att eventuellt råda bot på problemen. (dock ska du vara försiktig med detta om du har en låda med sämre luftgenomströmning osv, som alltid när man ökar spänningen till sina komponenter).

För övrigt skulle jag tro att det du förlorar om du måste köra cl3 istället för 2.5 kommer du inte märka så mycket. Däremot kommer du märka av förbättringen när du då har 256mb mer i minne så fort du drar igång ett spel eller flera tyngre applikationer samtidigt.

Bara att testa tycker jag!

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk

Okej, tack så mycket för svaret. Jag får ta och testa
När det gälelr Vdimm så vet jag inte vad jag har på nu, eller, just nu är det på "auto" så jag vet inte vilken spänning det är. Tror att jag kunde välja meddan, 2,4 | 2,5 | 2,6 eller nått, just mina minnen har jag inte rört något på inställningarna, kör dem 1:1 med FSB och så, bara min CPU som jag har höjd Vcore, FSB och Multipel och mig grafikkort som är voltmoddat, upplåst och klockat.

Så mina timings är orörda också, tänkte försöka ta mig tid någon dago hc testa massa olika inställningar och se om jag kan få någomn prestanda skillnad, dock så kan jag inte ett skvatt när det gäller minnes timings, hade en tråd upp om det för typ ett år sen men då ick jag nite så mycket mer svar än "prova lite".

Spelar gör jag inte, mest surfning, photoshop, programmering och lite annat.

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G