Dreamlinux, gör skäl för sitt namn

Permalänk
Medlem

Dreamlinux, gör skäl för sitt namn

Idag surfa jag lite och kolla olika linuxdistar och snubla helst plöstligt in på http://www.dreamlinux.com.br/ . Tyckte det såg snyggt ut och var bara tvungen och prova.
Ladda ner isofilen och brände och boota upp och installera. Installationen var tyvärr bara på engelska och spanska men det gick endå. Kan ändra till svenska när du väl installerat det.

Väl installerat så starta jag dator och skulle installera trådlösa nätverkskortet , men det behövde jag inte, bara skriva i vad nätverket hete och wepnycklen. Smidigt.
Mp3 och de flesta videofiler går att spela upp från början och jag kan komma åt mina ntfs hårddiskar utan massa krångel.

Från kontrollpanelen kan man installera bla skype och opera utan att behöva göra något annat än att klicka på en ikon. Nvidia drivers kan man också installera från kontrollpanelen.
Xfce är fönsterhanteraren och det går verkligen fort. Sen finns det en docka lika Apples.
Smidigt där du kan lägga alla dina favoritprogram.

Men tyvärr måste det ju finnas något negativt med det hela. Buggar finns det tyvärr en del av.Det jag vill säga med tråden är att om du vill börja med en enkel linuxdist så är nog dreamlinux något för dig.

Permalänk
Medlem

Låter i princip som Ubuntu då?

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem

Det är baserat på debian som ubuntu. Men jag har alltid haft problem med ubuntu. Trådlöst nätverk inte fungerat, inga mp3 codec med från början så detta är mer "klart-för-start". Var iallfall för mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _W_
Det är baserat på debian som ubuntu. Men jag har alltid haft problem med ubuntu. Trådlöst nätverk inte fungerat, inga mp3 codec med från början så detta är mer "klart-för-start". Var iallfall för mig.

Ubuntu har ju som princip att undvika proprietära format som t.ex. mp3.
I nästa version som kommer nu i april ska det vara enklare att installera stöd för det men de skickar fortfarande inte med det som standard.
Ett val som har sina fördelar och nackdelar.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _W_
Det är baserat på debian som ubuntu. Men jag har alltid haft problem med ubuntu. Trådlöst nätverk inte fungerat, inga mp3 codec med från början så detta är mer "klart-för-start". Var iallfall för mig.

Håller med om att det är trist att det måste vara så. Men jag anser att det helt klart är att föredra att Ubuntu kan garantera att deras system kommer att förbli fritt. I en perfekt värld kunde alla format vara fria, men tyvärr är det ju inte så. I vilket fall är det ju inte ubuntu-teamet som har skulden till detta. Menar inte att du har sagt så, utan mest i allmännhet.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför man kallar MP3 för ett proprietärt format. Finns ju spelare för alla platformar till det? Vill man veta hur det fungerar så kan man enkelt få tag på information hur formatet funkar.

Att sen någon äger licensen, eller står bakom det, det är väll något annat. Hela världen använder ju MP3 utan problem.

Windows Media, RealMedia, Quicktime och sånt kan disskuteras dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag förstår inte varför man kallar MP3 för ett proprietärt format. Finns ju spelare för alla platformar till det? Vill man veta hur det fungerar så kan man enkelt få tag på information hur formatet funkar.

Att sen någon äger licensen, eller står bakom det, det är väll något annat. Hela världen använder ju MP3 utan problem.

Windows Media, RealMedia, Quicktime och sånt kan disskuteras dock.

Hur spritt ett format är har ingenting att göra med hur propertäriärt det är.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

maDa det sant att mp3 inte är ett proprietärt format som t.ex flash det är dock patenterat och vad jag hört krävs att man betalar för att använda det kommersiellt.

Anledningen till att de flesta distar som ubuntu inte skickar med stöd för proprietära format tror jag är rädslan att bli stämda mindre distributioner som inte har ett företag bakom sig behöver inte vara lika rädda.

Det finns ju http://www.getautomatix.com/ för ubuntu men det är inte officiellt men har hört att det ska komma med något liknande i och med nästa version av ubuntu.

Permalänk
Medlem

Visst finns automatix och det funkar bra , men har inte alltid funkat för mig. Jag starta denna tråden för att jag hitta ingen som nämt dreamlinux förre mig och tycker det är synd

Permalänk
Medlem

Det verkar trevligt Jag ska nog ge det ett försök.

Permalänk
Medlem

Gör det, tror inte du blir besviken. Skriv om du behöver hjälp

Permalänk
Medlem

Re: Dreamlinux, gör skäl för sitt namn

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _W_
Xfce är fönsterhanteraren och det går verkligen fort. Sen finns det en docka lika Apples.

Nej, det gör det sannerligen inte. Dockan i OS X fungerar inte alls på samma sätt som dockan i XFCE. Dockan i OS X är mer än bara genvägar till program.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Dreamlinux, gör skäl för sitt namn

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Nej, det gör det sannerligen inte. Dockan i OS X fungerar inte alls på samma sätt som dockan i XFCE. Dockan i OS X är mer än bara genvägar till program.

Engage följer med, vilket är bra mycket mer lik.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Dreamlinux, gör skäl för sitt namn

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Nej, det gör det sannerligen inte. Dockan i OS X fungerar inte alls på samma sätt som dockan i XFCE. Dockan i OS X är mer än bara genvägar till program.

Dockan i OSX är inget mer är genvägar till program enligt mig. Men ok, det var till utseendet jag mennar att dem var lika.

Permalänk
Medlem

Den har lite mer funktioner än att fungera som genvägar till program. Den visar vilka program som är igång, vilka fönster som är minimerade bland annat.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Lite häftigt med den där kontrollpanelen

Permalänk
Inaktiv

Tråkigt att det måste härma Mac OS X bara, för ett os som gör det brukar aldrig bli snyggare än orginalet.

Permalänk
Medlem

Håller med att det inte är snyggare än orginalet.
Svårt och bli.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Dreamlinux, gör skäl för sitt namn

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _W_
Dockan i OSX är inget mer är genvägar till program enligt mig. Men ok, det var till utseendet jag mennar att dem var lika.

Du har inte använt OS X särskilt mycket, eller hur?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Är det smidigt att använda rent allmänt, eller är det mest bra för att det funkar direkt? (tänk lite objektivt)
Jag ska snart installera en ny dist, och detta är en lockande kandidat. Men jag bryr mig inte om det är lite pill innan jag kommer igång, bara det känns (och är) säkert att använda.
Har det något ögongodis?

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

annars finns ju easy ubuntu som fixar stöd för det mesta utan krångel.
men det låter endå intressant, ska kanske testa den disten nästa gng jag vill köra linux

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Dreamlinux, gör skäl för sitt namn

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Du har inte använt OS X särskilt mycket, eller hur?

Mycket och mycket använt det ca 5 månader. Är det mycket?
Jag tycker det är tillräckligt för att skapa en åsikt.

Permalänk
Medlem

någon som vet hur det är med ATI drivare till DreamLinux?
har ett X700 kort.

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

Både dockan och themat var farligt likt OS X. Tyckte dom kunde haft lite mer fantasi än så i det läget.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOnkan
någon som vet hur det är med ATI drivare till DreamLinux?
har ett X700 kort.

ATI drivare kan du också installera från kontrollpanelen, vet dock inte hur det funkar.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att bli imponerad av nya distributioner. De har sällan något nytt att komma med och när de har det, brukar det vara obetydligt krafs. Vad är häftigt med Dreamlinux? Inte ett dyft. Inte ens namnet är häftigt. Dreamlinux är inte ens en parentes. Det är på sin höjd en gäspning.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Dreamlinux, gör skäl för sitt namn

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _W_
Mycket och mycket använt det ca 5 månader. Är det mycket?
Jag tycker det är tillräckligt för att skapa en åsikt.

Isåfall borde du ju veta att dockan inte bara används som genvägar till vanligen använda program, utan även visar vilka program som är igång (betänk, samtliga program som körs återfinns i dockan, inte bara de som finns i dockan när de inte körs), samt visar minimerade fönster.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut imo får bli till att testa det någon dag!

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Intel Core i5-4690K 16GB Corsair Vengeance 1600MHz ASUS GTX 560Ti Cooler Master v700

Permalänk
Medlem

har tittat lite mer på dreamlinux. tycker det ser intressant ut. ska defenitivt testa nästa linux runda.

Sen att dom har lånat utseendet från osx är ju inget negativt. förstår inte vad folk klagar på.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

sedan att xfce är runt 3-4 år äldre än OS X.... kan ju undra vem som lånat av vem, och om det ens är relevant. det är ju ett bra UI.

ser nice ut, är nog behändigt för folk som inte använt linux så mycket.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --