Permalänk
Inaktiv

Vilket AM2 moderkort?

Har haft lite problem med min Intel dator på sistånde... =/
Som att den bara slocknar lite då och då men jag har hittat felet dock, och det leder till att jag lär köpa mig ett nytt system.

Så till saken. Det jag har tänkt mig att införskaffa är detta:

CPU: AMD Athlon 64 X2 4200+ (2.2GHz) 65W AM2 Box (ADO4000CUBOX)
Mem: DDR2 1024MB av valfri billig tillverkare som har gott rykte bakom sig

Graph: Sapphire Radeon x1650 xt (fast jag vill dock ha en Sapphire Radeon x1900 xt eller x1950 xt men det är helt beroende på hur mycket pengar jag lyckas spara ihop till nästa månads slut.

HDD: 250GB Maxtor som jag har bara liggandes.
Sound: Creative Audigy2 (stöd för 5.1 eller 6.1 system).

Men nu till det stora problemet; "moderkortet".

Jag har funderat på "MSI K9A Platinum". För jag vill ha ett moderkort med
ett crossfire chipset som är =>X3200 modell/version. Sedan ska det klara av DDR2 minnen.

Det jag skulle vilja veta om "MSI K9A Platinum" är ett bra moderkort eller om det finns bättre och då vore det inte fel med länk till något test som visar info men det går bra med tips också bara.

Permalänk

vänta med graffet r600 kmr snart håll ut!

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Inaktiv

mjo, jag har läst om det. Det blir ännu en sak att vänta på som Nokia N95 -_-

Permalänk
Medlem

Nej,

köp inget AM2 moderkort. AMD's CPUer är inte prisvärda längre jämfört med Intel.
Satsa tex på en Intel C2D E4300. Snabbare, bättre klockning, mindre värme.

PS Och köp inget MSI kort till E4300!

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Inaktiv

I så fall vore det en Intel C2D E6300 jag borde satsa på eftersom vad jag har sett så är E4300 sämre än Amd X2 4200+.

Tja, får väl tänka på saken. Intel kanske för engångs skulle efter P3 gjorde något bra ändå utav sina CPU:er...

Men hur är det med ATi grafiken till Intel cpu baserad dator då? Något att ha eller är det nVidia som gäller bara hos Intel som man har fått höra tusen tals gånger hittills.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan E4300 och E6300 oklockat är marginell.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Vila i frid

Ska du köpa AMD så välj en 3800+ istället iom att den klockar lika bra som en 4600+. Kikar man i backspegeln så var man väldigt dum att köpa ett M2N32SliDlxWiFi och en 4600+ - den datorn står ute i hallen och samlar damm f.t. Den kan bli din för 6k + frakt. 250Mb, 2Gb, DVDrw, vmoddat 7600gs@780/480 (400/400 orginal) i en CoolerMaster Centurion med ditto kraft.

Permalänk
Inaktiv

hehe.

Tja, har hållit på och kollat lite närmare på c2d och det jag har märkt hittills så är inte intel:s cpu:er så prisvärda som man kan tro... Fick en ännu en bekräftelse idag när jag läste en artikel om det på idg.se så var det mer värt att köpa ett amd 64 x2 4400+ än intel c2d e4300 men sedan så ska man väl inte lyssna på idg.se alltför mycket om hårdvara prestanda m.m.

Nää jag tror jag håller mig till amd fler chipsets att välja emellan än bara två som det finns till intel (intel & nForce)-chipsets.

Permalänk
Medlem

Ja asså - nya AMD X2 3600+, ligger under lusentappen och klart prisvärt alternativ i sin prisklass..., 65nm och 65 W borgar för sval och strömsnål liten rackare, kan klockas uppåt en 2.6GHz.

Därtill är mobona lite billigare till AM2 än till C2D.

Permalänk
Medlem

Det är när du klockar som du märker den stora skillnaden mellan AMD X2 och Intel C2D. Då hänger inte AMD med längre. Och då menar jag inte bara dom billigare utan även 6000+ och FX-62.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Inaktiv

aja, nu är AMD prollarna skapligt billiga så jag ska nog införskaffa en AMD Athlon 64 X2 +4600 AM2 89W eller 65W för 1000kr.

Men det är just det där sabla moderkortet som fortfarande är ovist för mig. Jag vet inte alls vilket jag ska ha men en sak är säker och det är att jag vill ha bra stöd för ATi graffikort.

*Jajaja, jag vet att jag får höra köp nVidia istället men bach jag ska ha ATi :p*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhiteWolf
aja, nu är AMD prollarna skapligt billiga så jag ska nog införskaffa en AMD Athlon 64 X2 +4600 AM2 89W eller 65W för 1000kr.

Men det är just det där sabla moderkortet som fortfarande är ovist för mig. Jag vet inte alls vilket jag ska ha men en sak är säker och det är att jag vill ha bra stöd för ATi graffikort.

*Jajaja, jag vet att jag får höra köp nVidia istället men bach jag ska ha ATi :p*

Ja köp ATI så slipper du kompabilitetsproblemet som finns mellan AMD dual-core & Nvidia..

Citat:

By the way, Nvidia’s graphics drivers aren’t blameless, either. They can’t solve problems with dual-core processors for a few months already. Each recent release of the ForceWare driver comes with a recommendation to disable support of multi-core processors for OpenGL and Direct3D applications and I wonder if they are trying to correct this issue at all. ATI doesn’t have it.

www.xbitlabs.com/articles/mainboards/display/asus-nforce570_8...

Var hittar man X2 4600+ för 1000:-? Billigaste jag hittat är 1200:-...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk