Permalänk
Medlem

CPU för spel, vilken?

Hejsan! jag tänkte köpa en ny processor samt moderkort men moderkort behöver jag inte hälp med, utan det är processor som jag behöver hjälp med. Vill ha en processor som funkar otroligt bra i spel och i windows..
jag ska spela de senaste spelen med den men vet inte vilken jag ska köpa? amd x2 eller c2d eller kanske opteron?? får inte överstiga 2000kr...Tacksam för svar!
BTW: säg gärna varför den CPUn är bättre än den i spel osv..

Permalänk

Re: CPU för spel, vilken?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hajper
Hejsan! jag tänkte köpa en ny processor samt moderkort men moderkort behöver jag inte hälp med, utan det är processor som jag behöver hjälp med. Vill ha en processor som funkar otroligt bra i spel och i windows..
jag ska spela de senaste spelen med den men vet inte vilken jag ska köpa? amd x2 eller c2d eller kanske opteron?? får inte överstiga 2000kr...Tacksam för svar!
BTW: säg gärna varför den CPUn är bättre än den i spel osv..

Den processor som ger mest prestanda för pengarna just nu är en överklockad core2duo processor.
Sett rent till prestanda per klockfrekvens, så behöver en core2duo ungefär 20% lägre klockfrekvens för att uppnå samma prestanda som en AMD x2:a.

Om du gör en google-sökning eller bara en sökning här på forumet om prestanda för core2duo jämfört med AMD's x2:or, så lär du hitta hur mycket som helst.

När det gäller priset, får processorkostnaden inte överstiga 2000kr, eller är det totalkostnaden för processor och moderkort som inte får överstiga 2000kr?

Om det enbart är processorkostnaden som är 2000kr, så ta en E6300 eller en E6400 om du hittar en till bra pris, alternativt satsa på hyfsade minnen, bra moderkort och en billig E4300 och tokklocka.
http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/core2duo_e...
http://www.firingsquad.com/hardware/intel_core_2_duo_e4300_re...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Hej! jag är inge vidare på klocka och har inga som helst kunskaper om sånt, men tror inte du att en c2d E4300 fungerar bra till spel oklockad?
om jag nu ska jämnföra E6300 med en x2 CPU vilken då? och jag kan lägga ner 2000kr max på en cpu inte moderkort + cpu.

Permalänk
Medlem

En måttligt klockad E4300 motsvarar ungefär en oclockad X2 5200+.
Iallafall mina.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hajper
Hej! jag är inge vidare på klocka och har inga som helst kunskaper om sånt, men tror inte du att en c2d E4300 fungerar bra till spel oklockad?
om jag nu ska jämnföra E6300 med en x2 CPU vilken då? och jag kan lägga ner 2000kr max på en cpu inte moderkort + cpu.

En AMD 5000+ ligger mellan E6300 & E6400, alla oklockade, räcker det för att få koll?

Du kan lära dig att klocka "milt" på nån dag eller två,
med någon erfaren klockare som "bollar med dig" i en forumtråd kanske ännu snabbare.
Djupare klockningskunskaper tar betydligt längre än så, kanske flera år,
men C2D är som sagt väldigt lätt att jobba med och ger fort lön för besväret.

E4300 är inte supervass oklockad, men du drar upp den till & förbi allt som finns att köpa@stock med mycket små medel,
förutsatt att du väljer lämpliga & lättklockade, men fortfarande billiga, övriga komponenter.

Mvh

Permalänk
Vila i frid

Ska du återanvända något av dina gamla dator? Det isf bestämmer till stora delar vad du kan använda för moderkort och cpu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hajper
Hej! jag är inge vidare på klocka och har inga som helst kunskaper om sånt, men tror inte du att en c2d E4300 fungerar bra till spel oklockad?
om jag nu ska jämnföra E6300 med en x2 CPU vilken då? och jag kan lägga ner 2000kr max på en cpu inte moderkort + cpu.

Läste du igenom länkarna överhuvud taget? Där finns både E6300 och E4300 med i diverse tester, tillsammans med lite X2-processorer och några till. Det borde ge dig en hyfsad uppfattning.
Eftersom du mest är intresserad av spel, så kan du ju främst titta på speljämförelserna.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Hej! tack grabbar för hjälpen.
jag tror nog jag ska köpa en E6300 eller E6400...
jag pratade med min datorkunnige kompis och han sa att
det är bättre om jag satsar på ett kraftfullt grafkkort än en CPU men visst processor är viktigt men det var vad han sa iallafall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hajper
Hej! tack grabbar för hjälpen.
jag tror nog jag ska köpa en E6300 eller E6400...
jag pratade med min datorkunnige kompis och han sa att
det är bättre om jag satsar på ett kraftfullt grafkkort än en CPU men visst processor är viktigt men det var vad han sa iallafall.

Det har han rätt i, grafikkortet är det som spelar mest roll i en speldator. En E6400 räcker för att driva ett 8800GTX.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Köp Intel C2D E6400 för den är prisvärd och spöar dom flesta AMD cpuer om du klockar den lite.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.