Permalänk

Uppgradera

Hej hej,

det är dags att uppgradera burken och jag behöver hjälp!

Det här har jag i skrivande stund:

CPU: AMD Athlon XP, 2000 MHz (10x200)2900+
Mammakort: Asus A7N8X v2.0 Deluxe (5 PCI, 1 AGP Pro, 3 DDR DIMM, Dual LAN, IEEE-1394)
Mammachipset: nVIDIA nForce2 Ultra 400
Minne: 512 MB (PC3200 DDR SDRAM)
Grafik: Hercules 3D Prophet 9800 Pro

Jag vill först och främst kunna använda min dator till bildredigering i exempelvis CS2 men i framtiden kanske även till lite mer krävande program. Jag är ingen renodlad spelfantast och är därför inte i behov av en monstermaskin men om jag väl uppgraderar burken så skulle det inte skada att kunna börja spela BF2 igen, fast denna gång på högsta upplösning. Eller något annat nytt, coolt, krävande spel.

Jag kan använda CS2 nu också såklart. Men jag vill kunna använda min dator till vardagliga nöjen, som att snacka skit på MSN, läsa DN, trixa i PS, tanka och lyssna på musik samtidigt... utan att datorn börjar låta som en rostig robot!

Mina kunskaper om hårdvara sträcker sig så långt att jag kan urskilja olika komponenter och vad de i stora drag används för. Men den tar också slut ungefär där. Jag har surfat runt på olika nätbutiker och blir bara mer förvirrad för varje gång, det är en djungel där ute av olika produkter med varierande benämningar och namn och jag har inte den blekaste vad jag bör kolla efter, vad som är prisvärt och vad som bör undvikas.

Så jag behöver experthjälp och vägledning.

Det jag först och främst måste ha hjälp med är följande,

ska jag byta ut hela mammakortet till ett som är kompatibelt med Intel core duo processorer/AMD 64 och så att skriva, "slå på stort"? Eller ska jag behålla det jag har nu och istället utvidga ram-minnet till 2Gb och sätta in ett fetare grafikkort? Klarar jag mig på det ett tag till? Skulle jag då klara av att arbeta i krävande program utan att datorn blir trött, samt spela lite nya spel på tillfredställande upplösning?

Vad är fördelarna med dagens processorer, vad är det jag vinner?

Har kollat på lite uppgraderingspaket och vissa verkar ju lockande, men frågan är om jag behöver en sådan uppgradering, den kanske är överflödig för mina behov.

Tack på förhand, tråden är er!

Visa signatur

Asus P5B-E Plus. Intel Core Duo E4300@1,83GHz. Scythe Infinity. Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB. Sapphire Radeon X1900GT 256MB

Permalänk
Medlem

Titta in på komplett.se , surfa in på moderkort och välj ett socket AM2, med både PCI-E och AGP! Ta det billigaste, det ska inte kosta mer än runt 500:- typ.

processor, den billigaste AM2-processorn, tror det är Athlon X2 3800+ för 895:- (Alltså dubbelkärnig processor)

Välj ut det billigaste passande minnet, om ddr2 så tror jag att DDR2 5300 skulle passa bra. Slå på stort och välj 2 gb.

BEHÅLL ditt gamla grafikkort, då detta enbart påverkar spelprestandan.

NÄR det där tuffa nya spelet kommer, då kan du uppgradera grafikkortet med hjälp av PCI-E-slotten på moderkortet(därav anledningen till att det ska ha BÅDE AGP och PCI-E)

Billigt? -Ja
Bra? -Ja
Uppgraderingsbart? Ja

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk

Mods!

Ni kan ta bort tråden om ni vill. Tänkte skapa en ny där jag är lite säkrare på vad jag ska ha och kan således få rekommendationer på ett färdigt paket.

Tackar!

Visa signatur

Asus P5B-E Plus. Intel Core Duo E4300@1,83GHz. Scythe Infinity. Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB. Sapphire Radeon X1900GT 256MB