Olympus släpper två digitala systemkameror

Permalänk
Melding Plague

Olympus släpper två digitala systemkameror

Tillverkaren Olympus har lanserat två nya digitala och kompakta systemkameror med modellbeteckningarna E-510 och E-410. De ersätter de tidigare E-400 och E-500 och har ett par nyheter, bland annat 10 megapixlars upplösning samt en bildstabilisator i E-510.

Läs nyheten: Olympus släpper två digitala systemkameror

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ungefär det som saknas i min E-500...
Skärmen är den (i mitt tycke) bästa som finns bland SLR-kameror idag (Canon, se och lär).

Permalänk
Medlem

IS i kamerahuset låter riktigt bra

Permalänk
Medlem

IS, menar du bildstabilisering då? Pentax och sony har haft det ett tag iaf.

Permalänk
Medlem

pritect - Har inte alla märken en kamera med bildstabilisering?

Permalänk
Medlem

Fast bland systemkameror saknas bildstabilisering fortfarande på kamerorna från Nikon, Canon, FujiFilm, Sigma, Panasonic/Leica. De satsar istället på att bygga in det i objektiven.

Sony/Minolta, Pentax/Samsung och Olympus har valt bildstabilisering i kamerahuset så att man inte behöver vara beroende på objektiven konstruktion för att få bildstabilisering.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja ha en sådan kamera men orka punga ut 5lappar för en kamera :S
Är ingen professionell fotograferare iaf.

OfT:Känns lite fel med kamera nyheter på SC..

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Åfan, Är den värd pengarna tro? Finns det mycket objektiv osv, Eller är det fortfarande canon eller nikon man borde lägga pengar på?

Tänkte evntuellt inhandla mig en budget system-kamera.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Jag skulle vilja ha en sådan kamera men orka punga ut 5lappar för en kamera :S
Är ingen professionell fotograferare iaf.

OfT:Känns lite fel med kamera nyheter på SC..

5 lappar är inget hehe

Räknade att all min kamerautrustning är värd upp mot 55k :/ kunde fått en bil för det, men man kan inte ta bilder med en bil!

Låter ju trevligt med bildstabilisator men känner ibland att det är ett skapat behov, ta de inte fel bara Dock inget märke jag hade lagt mina pengar på direkt

EDIT: vad var de för brännvidsförlänging på dom?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
5 lappar är inget hehe

Räknade att all min kamerautrustning är värd upp mot 55k :/ kunde fått en bil för det, men man kan inte ta bilder med en bil!

Låter ju trevligt med bildstabilisator men känner ibland att det är ett skapat behov, ta de inte fel bara Dock inget märke jag hade lagt mina pengar på direkt

EDIT: vad var de för brännvidsförlänging på dom?

Riktigt fina foton är ovärderliga? Kan inte sluta tänka på den där Seitz värstingkameran (160 meagpixel) de släppte för ett tag sedan. En kamera som är lämplig för vetenskaplig dokumentation?

Permalänk
Medlem

"Denna kamera har ett dammskydd som heter \”Supersonic Wave Filter\” och skall ta bort smuts från linsen."

Det har även e-500 samt att den inte tar bort smuts/damm från linsen utan bildsensorn som ligger bakom spegeln.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tycker nikon d40x är en intressantare nyhet http://www.fotosidan.se/cldoc/7477.htm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arnearne
tycker nikon d40x är en intressantare nyhet http://www.fotosidan.se/cldoc/7477.htm

shit, det såg intressant ut, nu får jag lust att öppna plånboken igen

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
5 lappar är inget hehe

Räknade att all min kamerautrustning är värd upp mot 55k :/ kunde fått en bil för det, men man kan inte ta bilder med en bil!

Låter ju trevligt med bildstabilisator men känner ibland att det är ett skapat behov, ta de inte fel bara Dock inget märke jag hade lagt mina pengar på direkt

EDIT: vad var de för brännvidsförlänging på dom?

2 gånger... så det är ännu värre än canon och nikons aps-c sensorer.

Och objektivutbudet är minst sagt begränsat.

Bildstabilisator är bättre att sätta i optiken om man vill få bra resultat på alla brännvidder eftersom det är väldigt svårt att optimera det för alla brännvidder mellan säg 18 och 300mm.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Fast samtidigt gör den mindre sensorn att det blir enklare att göra kompakt, ljusstark optik som är skarp ända ut i hörnen på bilderna. Kamerorna går också att göra mindre och lättare.
Om någon annan kameratillverkare vill få fram ett zoomobjektiv på motsvarande 70-200mm F2.0 så kommer de bli oerhört stort, tungt och dyrt.

Jag tycker det är bra att det även finns systemkameror med mindre sensorer då valmöjligheterna blir fler. Visst finns det nackdelar också med mindre sensorer då bruset riskerar att öka och att skärpedjupet blir längre vid motsvarande bländare med en större sensor, men det större skärpedjupet kan även vara en fördel. Jag tror nog många har nytta av fördelarna som Olympus system ger.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Bildstabilisator är bättre att sätta i optiken om man vill få bra resultat på alla brännvidder eftersom det är väldigt svårt att optimera det för alla brännvidder mellan säg 18 och 300mm.

Åtminstone om man ska tro Nikon och Canons marknadsföringsavdelningar.
Men det finns ju nackdelar med att bildstabiliseringen i optiken också. Många med Nikon och Canon system hävdar ju att det är en stor fördel med att det finns ett så stort ubud med begagnad optik till deras system, men utbudet av begagnat bildstabiliserad optik är ju väldigt begränsad, åtminstone i dagsläget. Och bildstabilisering finns ju inte på alla deras objektiv.
På vissa kameror med bildstabilisering i huset så kan man ju använda över 40 år gammal optik och även dra nytta av bildstabiliseringen.

Permalänk

inte alls farligt dyrt.
har alltid varit nöjd med olympus kameror, fast har inte kört me andra

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
2 gånger... så det är ännu värre än canon och nikons aps-c sensorer.

Och objektivutbudet är minst sagt begränsat.

Bildstabilisator är bättre att sätta i optiken om man vill få bra resultat på alla brännvidder eftersom det är väldigt svårt att optimera det för alla brännvidder mellan säg 18 och 300mm.

Jösses 2x

Ja vill man ta fåglar så varför inte men vidvinkel kan man glömma

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Jösses 2x

Ja vill man ta fåglar så varför inte men vidvinkel kan man glömma

Behöver man inte alls glömma. Finns vidvinkelobjektiv med allt från 11 - 18mm som inte är fisheye. x2=22mm är riktigt bra vidvinkel enligt min mening.
Men problemet med mindre sensorer är ju att dom trycker in för många pixlar på en liten ytan, vilket medför mer brus vid höga isovärden och större skärpedjup. Jag tar en fullformatskamera vilken dag som helst.

Ska tilläga att jag är grymmt nöjd med min Sony Alpha 100, och bildstabilisatorn fungerar riktigt bra. Canons bildstabilicering må va lite bättre när den är inbyggd i objektivet. Men dessa objektiv är sjukt dyra, så nej tack.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Kvaliteten och funktionerna på bildstabilisatorn varierar, så att ha den i objektivet är i mina ögon bättre. Bara att anpassa efter plånboken

Förresten är bildstabilisator ganska överskattat i min mening, det är inte så fantastiskt som tillverkarna vill låta det som.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Behöver man inte alls glömma. Finns vidvinkelobjektiv med allt från 11 - 18mm som inte är fisheye. x2=22mm är riktigt bra vidvinkel enligt min mening.
Men problemet med mindre sensorer är ju att dom trycker in för många pixlar på en liten ytan, vilket medför mer brus vid höga isovärden och större skärpedjup. Jag tar en fullformatskamera vilken dag som helst.

Ska tilläga att jag är grymmt nöjd med min Sony Alpha 100, och bildstabilisatorn fungerar riktigt bra. Canons bildstabilicering må va lite bättre när den är inbyggd i objektivet. Men dessa objektiv är sjukt dyra, så nej tack.

22mm är inte så mycket vidvinkel. Kitobjektiven till de flesta konsument-dslr ligger idag på 18mm vilket ger mellan 27 och 30mm med brännviddsförlängningen. Med ett hyfsat vidvinkelobjektiv kommer jag ner till motsvarande 15mm med min D70, då börjar det bli riktigt brett.

Små sensorer = mer brus och mindre dynamik

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
22mm är inte så mycket vidvinkel. Kitobjektiven till de flesta konsument-dslr ligger idag på 18mm vilket ger mellan 27 och 30mm med brännviddsförlängningen. Med ett hyfsat vidvinkelobjektiv kommer jag ner till motsvarande 15mm med min D70, då börjar det bli riktigt brett.

Små sensorer = mer brus och mindre dynamik

Jo, jag är helt medveten om de. Men 22mm är inte inte dåligt, kameran är inte direkt riktad för proffsfotografer och dem flesta lär tycka att 22 räcker alldeles utmärkt. Personligen skulle jag helst helt gå ifrån APS formats sensorn om jag hadde haft råd.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

du har 7-14mm objektivet också, som tydligen ska vara ett av de bästa på marknaden för dslr. (för dyr för mig, så jag har inte testat).

objektivutbudet är inte fy skam för 4/3 . Mer kommer då fler tillverkare än olympus finns för det. (leica/panasonic, sigma)

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intenso
Förresten är bildstabilisator ganska överskattat i min mening, det är inte så fantastiskt som tillverkarna vill låta det som.

Jag tycker faktiskt inte det, har haft bildstabilisering i mina 2 senaste kameror och det är i många situationer som bildstabiliseringen kan vara skillnaden mellan en lyckad och misslyckad bild. I min erfarenhet ger bildstabiliseringen skarpa bilder med 2-3 stegs kortare slutartider. Så om man utan bildstabilisering behöver använda 1/250 för att få en skarp bild så kan man med stabilisering använda 1/25 eller 1/50. Dock har jag märkt att bildstabiliseringen ger större effekt på en mindre och lättare kamera då dessa oftast är mycket svårare att hålla stadigt än en större och tyngre kamera.

Speciellt användbart är det vid fotografering med långa brännvidder utan stativ. Det kan också vara mycket användbart för fotografering inomhus utan blixt.

Bildstabilisering ger helt enkelt många fler valmöjligheter i att kunna ta bilderna.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför skriver swec om det här? Jag tycker det allt var utanför sidan inriktning.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Aqualize, varför inte? Har sätt att många skriver att det är kul att sidan expanderar. Det finns många som finner att kameror/fotografering är kul på sidan av det tekniska, bygge, elektronik o.s.v. DU behöver knappast läsa nyheten om du inte finner den intressant, liksom att jag har tröttnat på alla jävla nyheter om ramminne, därför läser jag dem inte.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Sweclockers uppgift är inte att rapportera om allt som händer i världen. Jag tycker det räcker att behandla datorer och väldigt närliggande produkter. Speciellt inriktning på hårdvara för konsumenter som betalar lite extra för sina prylar. Alltså jag vill inte höra om HP:s nya budgetdator (och det hör vi inte heller nu).
Systemkameror för över 5000 kr utan moms är det inte var man som ens funderar på att köpa, det är ju för hobbyfotografer och de har säkert sin egen nyhetssida om sådana.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Jag tycker faktiskt inte det, har haft bildstabilisering i mina 2 senaste kameror och det är i många situationer som bildstabiliseringen kan vara skillnaden mellan en lyckad och misslyckad bild. I min erfarenhet ger bildstabiliseringen skarpa bilder med 2-3 stegs kortare slutartider. Så om man utan bildstabilisering behöver använda 1/250 för att få en skarp bild så kan man med stabilisering använda 1/25 eller 1/50. Dock har jag märkt att bildstabiliseringen ger större effekt på en mindre och lättare kamera då dessa oftast är mycket svårare att hålla stadigt än en större och tyngre kamera.

Speciellt användbart är det vid fotografering med långa brännvidder utan stativ. Det kan också vara mycket användbart för fotografering inomhus utan blixt.

Bildstabilisering ger helt enkelt många fler valmöjligheter i att kunna ta bilderna.

Jag delar delvis din åsikt, men det är viktigt att komma ihåg (vilket sällan framfår när man diskuterar bildstabilisering) att det är bara vissa typer av bilder som gynnas. Rör motivet på sig kan man inte gå ner i slutartid av den anledningen (dock är det bra i panoreringar, speciellt om man kan låsa stabiliseringen till bara kompensera vertikalt).

Sen suger det batteri, testa fota från en båt när det gungar lite

Men som sagt jag ser inte bildstabilisering som något negativt (finns vissa som dock anser att det kan generera oskärpa) men jag är inte berädd att betala så mycket för det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Systemkameror för över 5000 kr utan moms är det inte var man som ens funderar på att köpa, det är ju för hobbyfotografer och de har säkert sin egen nyhetsida om sådana.

Det är ju just därför man ska ta upp det här så alla vi som blir trackade på fotosidan för att vi bara har kamerautrustning för under 100 000 och inte fotar nakna kvinnor i konstiga vinklar (för att kalla det konst) eller dokumenterar en kanins vardag i säffle med 237 bilder kan vara lite coola.

Permalänk
Medlem

Många som hänger på sweclockers är väl teknikintresserade rent allmänt?
Har man det som en liten hobby, är intresserad eller tar mycket bilder är inte 5000 kr mycket (se bara vad folk lägger på grafikkort).

Jag ser gärna dessa nyheter, de ger en insyn i utvecklingen.
Annat vore det om man tog med varenda budgetkamera som släpptes, då skulle jag hålla med dig.

Permalänk
Medlem

Det klart att man kan ha synpunkter på vad som tas med som nyheter här, men idag är fotograferande så starkt knutet till datorer så varför inte, men det klart, ser gärna att SweC utökar servicen lite och tar med annat oxå, tex http://www.bernina.se/product_detail-n6-i2138-sD.html

En symaskin med Windows och usb-port måste ju ses som klart datorrelaterat.

"Det är möjligt just därför att artista 730 är den första i sitt slag utav kreativa sysystem i världen som är utrustad med Microsoft® Windows®. Tryck på den stora pekskärmen i färg "

Se det hela med lite humor pojkar...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Sweclockers uppgift är inte att rapportera om allt som händer i världen. Jag tycker det räcker att behandla datorer och väldigt närliggande produkter. Speciellt inriktning på hårdvara för konsumenter som betalar lite extra för sina prylar. Alltså jag vill inte höra om HP:s nya budgetdator (och det hör vi inte heller nu).
Systemkameror för över 5000 kr utan moms är det inte var man som ens funderar på att köpa, det är ju för hobbyfotografer och de har säkert sin egen nyhetssida om sådana.

Nu tycker jag du är lite butter som sagt många på forumet är intresserade av foto och det kan ju vara ett bra kompliment?

Man kan ju disskutera redigering av bilder i PS till exempel...

Men jag håller med dig att sidans inriktning inte är detta

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?