Permalänk

Det ultimata Socket A moderkortet?

Som topic lyder, vilket är det bästa moderkortet till AMD Socket A processorer?
Mest är det väl liksom vilket som det går att klockas mest med och vilket som har stöd för nyast saker, okej, PCI-e lär det ju inte finnas men liknande, tex. något kanske har stöd för SATA?

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

SATA finns på många Socket A kort, PCIe finns vad jag vet inte på något.

ABIT NF7 (NF7-S heter modellen med SATA) och ASUS A7N...någonting var dom hetaste Socket A korten när det gällde överklockning men även EPOX 8RDA+ var ett riktigt fint moderkort, alla dessa har Nvidia Nforce2 vilket är det enda valet om du tänkt överklocka Socket A. Även DFI hade ett Nforce2 moderkort (Lanparty NF2 kanske det hette...) som sas kunna överklocka sjukt högt men det ansågs som väldigt instabilt och lär vara omöjligt att få tag på nu.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
...alla dessa har Nvidia Nforce2 vilket är det enda valet om du tänkt överklocka Socket A...

Just nu har jag på en dator ett MSI med ett VIA chipset (till socke A alltså) och det funkar mycket bra att klocka på, multiplyer på 5, 6, 7, 8, 9, 10 11, 11.5, 12, 12.5, 13, 13.5, 14, 15 och FSB: är steglös (man ökar med en MHz i taget) från 100 till 220. Och ja, det går att få det stabilt, sådet går att klocka med ett VIA chip med!

men de härsom du nu räknade upp.
"ABIT NF7 (NF7-S heter modellen med SATA) och ASUS A7N...någonting ...även EPOX 8RDA+"

är det något av dessa du tror går att få tag på?
man kan ju alltid leta igenom alla på swec. och blocket efter ett

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Asrock tror jag har ett par hyffsade fortfarande kolla på tex webhallen...har själv funderat på att byta ut ett gammalt Abit Atx mobo(med barton och minne) mot ett Matx och bygga en liten fil/film server till TV´n.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

okej, vad är dt för ett matx du hade tänkt dig? alltså hur bra? kan möjligen ha något åt dig beroende på vad det är du vill ha.

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

http://www.epox.nl/products/view.php?product_id=275

dock så är nog asrock moderkort bra mycket lättare att få tag i nu

själv skulle jag inte enns ta i ett asrunk kort med tång.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk

damn, det där skulle jag gärna köpa!
nu måste jag leta som fan och se om det finns någon möjlighet till det!

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
damn, det där skulle jag gärna köpa!
nu måste jag leta som fan och se om det finns någon möjlighet till det!

lycka till med det själv sålde jag det jag hade för några månader sen på blocket.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk

okej =/ jo jag kollade där med det var bara folk som sälde det som redan satt i datorer och jag har ingen lust at köpa en hel dator bara för att få ett mobo.

EDIT:
http://www.sweclockers.com/annons/?id=34468
han säljer ett Epox Ep-8RDAE Nforce2 Socket A
är det något ett ha eller är det under något?

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Skulle inte tro det när det står att det är något defekt samt att det inte har några sata portar.

http://www.epox.nl/products/view.php?product_id=459

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk

okej, just nu står jag inte för 2 val.

1. antigen försöker jag hitta något bra mobo till den datorn
eller så
2. gör jag som jag hade tänkt när dagen började och köper ett kontrollerkort med typ 2st SATA (RAID) platser för 295kr och en ny SATA disk för xxxxkr (beroende på vad jag vill ha för någon)
och sedan bara fortsätter med mitt nuvaande mobo.

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

det andra alternativet är det enklaste och vettigaste om din dator är stabil och funkar bra med kortet du har.

Annars så är Asrock K7NF2-RAID nästan det enda alternativet man kan hitta idag.

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=36027

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk

okej, nja det jobbiga med mitt jag har nu är att det bara går att få upp FSB till 167, så jag kör på 166 som är standrard, processorn är enn 2500+ 166x11.
för att få den lite mer så kör jag det i 166x"12/13" vilket i alla fall bara bli 12 och det blir en 2800+.
och så körs ju mina minnen bara i 333MHz (dividern är på 1:1) och det är PC3200 DDR400 så jag skulle ju hellre köra dem snabbare.

i windows går det dock att klocka upp FSB med Fuzzy Logic (från MSI) men då måste man göra det manuellt varje gång poch om det verkligen ändras så att man får en boost det vet jagi nte egentlgien.

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Asrock K7NF2-RAID verkar vara ett vettigt billigt alternativ då det är ett nforce2 kort samt har 2 sata portar, dock så vet jag inte hur väl man kan klocka med det. Enklast att ta reda på det är nog att söka här på forumet

en enkel sökning på "K7NF2" fick upp en hel del trådar om det kortet.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

Kolla upp om du kan hitta ett A7N8X-E Deluxe ... kolla länken
http://se.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=13&l3=56&model=217&m...

Mycket kompetent socket A-kort. Jag har faktiskt precis uppgraderat till s939 plattform men min gamla dator körde med bla det kortet. Mycket nöjd kan jag ssäga :p. Ska för övrigt snart sälja mitt gamla system så vill du kan jag skicka dig länken till dom grejerna när jag fått upp annonsen.

/Ice

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk

jo det där moderkortet såg inte allt för fy skam ut, glömde nämna det tidigare men det måste vara 4 hål så att man kan sätta dit en bra och ordentlig kylning, vilket det här moderkortet hade (mitt nuvarande med)

ja tack, du kan gärna skicka länk till mig!

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

ABit NF7-s 2.0 ,AN7 eller DFi alla nforce2 kort !

Visa signatur

Extremist inom OC

Permalänk

Satsa på en bräda med nForce2 chipset!

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk

klockade upp en barton på asrock kortet (nf2 kortet) stabildt 2.3 ghz men den har inte så värst bra volt val hig low and normal

+ att det är rätt så crapy kvalite på detta kort köpte ett som inte funkade men fick som tur var byta ut det mot ett fungerande

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk

Hallooo

Sitter själv på ett Epox 8rda3+ som funkar klockrent..
är dock begrännsad av min 2500+ som e låst

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303011

MSI K7N2 DELTA2-Platinum Moderkort So A nForce2 Ultra 400/MCP-S,ATX,LAN - Demo

Lager: 1

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk

har ett asrock k7nf2-raid.
Det går väl att klocka en liten bit med det, men vcore sätter stopp med en upplåst xp1700. Går bara att höja till "high" på vcore.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

nForce2 chipset är det som gäller, och moderkort är DFI LanParty NF2 av senaste revision, alternativt Abit NF7-S Rev2.0 eller Abit AN7. Epox 8RDA serien av senaste rev var också bra.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd

Visst kan man klocka med VIA-chippade också. Men dom presterar ju inget vidare för det.

Men jag kör Abit NF7-S 2.0. Funkar riktigt fint. Har haft 1.2 med och det var fint det med.

Skulle dock varna för epox då jag aldrig sett ett epox 8RDA som överlevt mycket mer än ett år. Och då har jag byggt en del datorer på det kortet innan jag lärde mig. Döda kondesatorer är vanligt.

Permalänk

Och döda kondensatorer får man inte heller glömma.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att jag faktiskt har ett EP-8RDA6+Pro liggandes nånstans hemma Köpte mitt på DH för nåt år sedan. Kan ju kolla om det verkligen är det kortet men det tror jag. Intresserad?

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk

hmm kanske

vad tycker ni andra som har lite mer koll, är EP-8RDA6+Pro ett bra kort?
vad kan det bli för ett pris typ?

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk

Det är ett väldigt rikt kort med många funktioner. Läs mer på EPoX http://www.epox.nl/products/view.php?product_id=275

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

EP-8RDA6+Pro är ett väldigt bra kort, hade ett i två år. Funkade finfint med en upplåst xp2500.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Avstängd

www.dataparadiset.com har en del Socket A kort kvar. Jag ska skaffa ett nytt till min processor eftersom jag tror jag pajade det interna ljudet lite när jag råkade kortsluta på moderkortet, det hörs väldigt svagt i ena kanalen. Får bli soltek kort även om det är lite dyrt för ett Socket A kort

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64