Permalänk

Värt att uppgradera?

Hejsan allihopa!

Har en fråga, är det värt att köpa en ny Opteron 165? eller ska jag behålla min x2 3800+. Clockat min cpu till 2.4 Ghz undrar om det kommer bli nån skillnad för jag har hört att man kan få upp Opteron 165 till ca 2.8 Ghz ganska enkelt. Man kan ju få ta på en ny Opteron nu för ca 1400 så man bli ganska sugen...=)

MVH Robin

Visa signatur

AMD X2 3800+ 2.0 @ 2.6 Ghz | MSI K8N Neo4 | Kingston Hyper X PC3200 | Sapphire X1950 pro | Westen Digital 320 GB | APLUS Case Qubic |

Permalänk
Medlem

Tveksamt. Tror du kan få roligare för pengarna. Opteronerna är ju visserligen ganska lättklockade. Men du tar ju en risk att få ett svårklockat ex.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

Funderar lite oxå på att byta till just Opteron. Just nu har jag en 3800+ @ 2700Mhz, dum som jag var så köpte jag inte en dual core. Hade inte tänkt köpa nytt system på ett tag nu, byta grafikkort o mer RAM bara. Med det i tanken, kanske man ska satsa på säg en opteron 165 o sen klocka den, eller nån annan opteron för den delen. Frågan är om det är värt att lägga pengarna på det, kanske inte blir så stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Re: Värt att uppgradera?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_robin89
Hejsan allihopa!

Har en fråga, är det värt att köpa en ny Opteron 165? eller ska jag behålla min x2 3800+. Clockat min cpu till 2.4 Ghz undrar om det kommer bli nån skillnad för jag har hört att man kan få upp Opteron 165 till ca 2.8 Ghz ganska enkelt. Man kan ju få ta på en ny Opteron nu för ca 1400 så man bli ganska sugen...=)

MVH Robin

Jag tycker det låter väldigt dumt att uppgradera till en Opteron 165. Den har lägre standardklock, 1,8 ghz dock 2MB L2 Cache.

Det är ju en chansning om du lyckas klocka den till 2,8 ghz. Om inte så har du ju köpt den helt i onödan. Dessutom tror jag inte att det är din processor som är hindret för att klocka mer än 2,4 ghz. Förmodligen är det moderkortet, minnena eller kylningen.

Som sagt köp inte Opteron 165. Även om du lyckas klocka den till 2,8 ghz så är inte prestandaskilnaden värt priset. Vänta istället på AMD Barcelona som kommer sent i sommar eller tidigt på hösten. Då pratar vi om prestandaskillnad! Den kan du ju sätta på ditt nuvarande moderkort.

Din processor är redan bra, glöm inte det:)

Permalänk

Antar att det svaret gäller mig oxå, fast jag har en singel core, elle?

Barcelona, kommer den kunna köras på s939?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punkarn89
1.Antar att det svaret gäller mig oxå, fast jag har en singel core, elle?

2.Barcelona, kommer den kunna köras på s939?

1.Din San Diego kör ju redan i väldigt hög klockfrekvens. I och med att nästa inga spel stödjer Dual Core, förutom Supreme Commander, så kommer du knappt få något prestandalyft i spel om du köper en Dual Core. Men det är ju oftast inte därför man köper Dual Core. Det är ju för att kunna köra fler saker samtidigt. Tycker du att det är värt att köpa en Dual Core opteron så gör det. Men jag tycker egentligen att du ska byta till AM2 om du vill upggradera processorn. Köp då en 5200+ och klocka den till 3,0 ghz så kommer du få smaka på prestandaskilnad! Att uppgradera till AM2 är ju inte så dyrt. 1200 kr mobo, 1400 kr 2GB minne, 2150 kr 5200+(4750 kr)

2.Nej Barcelona kommer inte till S939. Det är en döende plattform. Men om du byter till AM2 kommer du kunna köra Barcelona.

Permalänk

ok, har Venice kärna faktiskt. Till något helt annant, ser att du har ett Asus X1950Pro som du klockat. Vilket program använder du, jag har lyckats klocka GPU:n, men så fort jag rör minnena, så blir allt svart. Några tips?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punkarn89
ok, har Venice kärna faktiskt. Till något helt annant, ser att du har ett Asus X1950Pro som du klockat. Vilket program använder du, jag har lyckats klocka GPU:n, men så fort jag rör minnena, så blir allt svart. Några tips?

Haha sorry tänkte att det stod 3700+:P

När jag klockade mitt grafikkort använde jag Asus Smartdoctor som följde med. Där drog jag upp till max. Jag använde även ATI Tray Tools för att klocka lite till. Där körde jag även benchmarks för att kolla efter artifacts, vilket inte fans, samt för att se om det blev någon skilnad, vilket det blev.

Efter jag hade klockat färdigt steg mitt resultat i 3DMark 05 från 9318 p till 9571p. Ingen jätteskilnad men en liten i alla fall.

Permalänk
Medlem

Eftersom detta är ett forum så måste jag bare säga vad jag anser.

Ifall du inte vill lägga ner drygt 5000 spänn på en uppdatering till AM2 så anser jag att det billigare alternativet med en Opteron 165 vore ett bra alternativ.

3800+ är en snabb processor, ingen tvekan om saken, men en klockad Opteron 165 slår en venice med hästlängder. Tidigare hade jag en venice 3500+ klockad till 2,5ghz, och bytte sedan till en Opteron 165 vilken jag klockade till 2,7ghz, och jag måste säga att skillnaden var som natt och dag. Så ifall att du vill uppdatera systemet för en liten slant som rekommenderar jag dual-core (med rejäl kylning)

P.S. jag spelar inte så mycket så jag kan inte säga hur stor prestandaökning en uppdatering vore i spel

Visa signatur

i5 4670K - Asrock Z87 Pro4 - Kingston HyperX 1600 8 GB - MSI 670 - TT Mozart Tx - Noctua D14 - PNY 120 GB SSD
HTPC: Zotac ION Atom 330 - Samsung 1.5 TB

Permalänk

Hmmm, mycket olika åsikter. Vad är chanserna att man klockar en Opteron 165 till 2.7ghz, med hyffsatt låga volt? Var landar de alra flesta Opteron 165 mellan, 2,5-2,7ghz ?

Alla säger att man inte har nån nytta av DC ännu, i spel iallafall, men snälla nån, det kommer snart, mer aldelles strax känns det som. Och jag vill bara göra en liten uppgradering o slippa lägga ut flera tusen på att ha det senaste.

Å andra sidan, är det någon som vet om en DC ger speciellt mycket mer kraft i spel o hur mycket?

Vad är vanliga temps för en Opteron 165?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

I princip alla senare opteron 165-170 kommer över 2700mhz, temp beror ju mycket på kylningen förståss....
De börjar ju dock bli omöjliga att få tag på men hitter du en så bara köp!

Edit:
Ser på prisjakt att flera har hemma, så var inte fallet för ett par veckor sedan! passa på

Visa signatur