Var fäster jag mitt ESD-armband när jag arbetar i bärbar dator?

Permalänk
Medlem

Var fäster jag mitt ESD-armband när jag arbetar i bärbar dator?

Hallå!
Jag ska byta min skärm på min Dell XPS M170 på måndag. Nu är det så att jag aldrig tidigare "pillat" på insidan av någon bärbar dator tidigare. Så jag undrar var jag fäster mitt ESD-armband lämpligast? Brukar ju fästa i chassit på stationär, någon kunnig sa att det fanns ett motsvarande på laptops. Men om jag fäster det i metallchassit på alptopen, är det något mer jag ska tänka på? Måste jag ha sladden i eller något sånt, men datorn får ju inte ha ström i sig. Jag har läst allt möjligt men inget rörande bärbara datorer.
Tacksam för svar, helst utan att ni snackar om "koppla i elementet" osv.

Edit: Kan jag exempelvis koppla mitt armband till mitt stationära chassi?

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Okej, snackade nyss me en kompis som kunde bättre, känner mig säker nu:D
PS. Tack för snabbt svar;)

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk

Koppla det i ena "jordpinnen" i vägguttaget, det brukar vi göra på jobbet om det inte finns något lämpligt ställe i chassit att sätta det i. (Jag vet att det känns konstigt i början att plugga in armen i vägguttaget, men det är egentligen inte alls dumt.) Oftast är det svårt att få klämman att sitta kvar på de bärbara även om man hittar någonstans den går att sätta fast.

Elementet borde också fungera om du inte har jordade uttag, varför inte snacka om att koppla i element när det ju fungerar?

Jag skulle våga säga att det alltid är du när du rör dig, och inte datorn som laddas upp, så om du bara jordar dig själv så är risken att något ska hända obefintlig om du jobbar på en bra yta.

Tänk bara på att vid första beröringen med en komponent så se till att peta på höljet, så om det skulle vara någon spänningsskillnad så laddas det inte ur i någon krets utan i en stor jordyta. Detta gäller väll främst när man packar upp t ex. instickskort vilka du inte kan ha en massa klämmor på när du jobbar med dem.

Och glöm inte att ta ut batteriet när du meckar bärbart, då riskerar du inte att ha sönder något pga. kortslutning om du skulle råka tappa en skruv. Ytterligare ett tipps är att om du ska skruva isär hela datorn så sortera upp skruvarna på två ställen, en hög för alla skruvar som sitter på undersidan av datorn (oftast fler än hälften och för det mesta bara ett par tre olika storlekar) fördelen är att du då vet redan när du sätter ihop allting från ovansidan att du fått i alla skruvar som ska vara där, så slipper du upptäcka att det är en skruv över först när du redan skruvat i alla sjutioelva skruvar på undersidan.

Oj, lästa lite nogrannare och såg att du bara skulle byta skärm. Har själv inte gjort det på just en XPS men det brukar vara ganska enkelt. Oftast är det bara en sladd för bild vilken sitter ganska lättåtkomligt men sedan brukar det vara ett par antennsladdar för det trådlösa och de kan vara ganska jobbigt dragna så man måste skruva upp en hel del för att lossa dem.

Det var allt jag kunde komma på som du kan behöva veta, lycka till!

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Avstängd

jag skulle rekomenera att du fösterarmbandet runt armen.

sladden föster du i valfri jordad punkt.

för att ta reda på om något är jordat kan du hålla i chassit när datorn är igång+den jordade punkten

Permalänk
Medlem

Ok, har fått för mig att de här med element inte fungerade och att det var någon slags myt, men "skit i det" nu...
Ang. att koppla armbandet i vägguttaget, låter ju "livsfarligt", mer exakt, hur gör jag? Kopplar i vilken grej i uttaget?
Vad menas med en bra yta anser du?
Spänningsskillnad, jag håller i exakt vilket hölje menar du nu? Plasthöljet elelr menar du "metallramen" eller nåt sånt?

Gabriel15: Hur menar du att jag ska göra för att ta reda på om det är en jnordad punkt eller inte? Fattar inte alls...

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Grejen med det här antistatarmbandet är ju att du ska ha samma potential som det du jobbar med, för att det inte ska bli en urladdning som skadar något. Så armbandet ska självklart vara fäst i något som har samma potential som datorn du jobbar i, så att du oxo får samma potential. Om du fäster armbandet i något jordat, exvis då elementet, så hjälper det bara om själva datorn ockxå är jordad. Annars kanske du då är jordad och tror att du är säker, medans datorn är laddad med en annan potential. Det är då stor spänningskillnad mellan dig och datorn, och det är då det finns risk att något händer.
Kort sagt, försök alltid fästa armbandet i det du ska jobba med. Eller ha både dig och datorn helt oladdade, genom att jorda datorn från början.

Permalänk
Medlem

OK, vad jag förstår så ska jag alltså koppla armbandet i typ någon metalldel i datorn? Datorn ska då inte vara jordad?

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
jag skulle rekomenera att du fösterarmbandet runt armen.

sladden föster du i valfri jordad punkt.

för att ta reda på om något är jordat kan du hålla i chassit när datorn är igång+den jordade punkten

Det där låter inte alls smart. För det först a kommer ingenting hända om han har datorn inkopplad i ett jordat uttag, och har han det inte kan det vara rentav livsfarligt, så NEJ så gör man absolut inte!
--------------

Ja, det låter livsfarligt att koppla in armen i vägguttaget, men du ska inte koppla in dig där det finns någon ström, bara till jorden, här kommer en bild:

I någon av de metallpiggarna inringade med rött fäster du klämman, tryck absolut inte ner den i något utav hålen, men det har du nog redan fattat.

Det jag snackade om vad det gälde att ta i höljet så menade jag metallramen på komponenten.

Thewli:
Ja, och nej, bäst är såklart att fästa armbandet i det man ska jobba med, men det är inte alltid så lätt i en bärbar, mycket av ramen är i plast och metallramen är inte alltid på ett sådant sätt så man kan fästa klämman.

Datorn kommer såklart att bli jordad genom användaren när man först tar i den, det kommer man aldrig komma ifrån det sker ju även om du jurdar dig själv och datorn var för sig. Så tänk bara på att beröra ex. metallramen först, och inte mitt på en minneskrets. För det andra så kommer inte datorn att laddas upp något om den bara ligger på bordet, det är du som kommer laddas upp av att du rör dig och dina kläder genererar statisk elektricitet, så det är därför viktigare att du är jordad än datorn, för datorn kommer inte riskera att laddas upp medan du jobbar med den. (om du inte drar den fram och tillbaka över mormors stickade ulltröja, men vafan lite seriösa är vi väl?

Vad det gäller arbetsyta så är ju antistatmatta det bästa, annars skulle jag rekomendera en antistatpåse, ivf att lägga komponenter du plockar loss på. Datorn i sig har ju plast den står på, så där spelar det mindre roll, ingen elektronik kommer i direktkontakt med underlaget, ett träbord fungerar fint som arbetsplats.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Sammanfattning då för att se om jag förstått rätt.
1. Jag kopplar armbandet i jordade delen av eluttaget.
2. Jag låter datorn stå stilla på ett träbord.
3. Det första inuti datorn jag får röra är en del av metallramen.
4. Datorn har inget batteri och ingen sladd ikopplad(ingen jord direkt i datorn).
5. Helst inte en massa kläder på mig.

Tre frågor då:
1. Är sammanfattningen relativt korrekt? Något som fattas?
2. När jag exempelvis tar loss hela "skärm-delen", kommer inte den delen att laddas upp då? Länk till instruktioner här så du ser hur jag menar: http://support2.jp.dell.com/docs/systems/xpsM1710/en/SM/displ...
3. Har alla komponenter den här "metallramen runt om" som du snackade om? Har du bild som visar denna, förstår inte riktigt...

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Det där låter inte alls smart. För det först a kommer ingenting hända om han har datorn inkopplad i ett jordat uttag, och har han det inte kan det vara rentav livsfarligt, så NEJ så gör man absolut inte!
--------------

Ja, det låter livsfarligt att koppla in armen i vägguttaget, men du ska inte koppla in dig där det finns någon ström, bara till jorden, här kommer en bild:

http://lurifix.myftp.org/executor/419502.jpg

I någon av de metallpiggarna inringade med rött fäster du klämman, tryck absolut inte ner den i något utav hålen, men det har du nog redan fattat.

Det jag snackade om vad det gälde att ta i höljet så menade jag metallramen på komponenten.

Thewli:
Ja, och nej, bäst är såklart att fästa armbandet i det man ska jobba med, men det är inte alltid så lätt i en bärbar, mycket av ramen är i plast och metallramen är inte alltid på ett sådant sätt så man kan fästa klämman.

Datorn kommer såklart att bli jordad genom användaren när man först tar i den, det kommer man aldrig komma ifrån det sker ju även om du jurdar dig själv och datorn var för sig. Så tänk bara på att beröra ex. metallramen först, och inte mitt på en minneskrets. För det andra så kommer inte datorn att laddas upp något om den bara ligger på bordet, det är du som kommer laddas upp av att du rör dig och dina kläder genererar statisk elektricitet, så det är därför viktigare att du är jordad än datorn, för datorn kommer inte riskera att laddas upp medan du jobbar med den. (om du inte drar den fram och tillbaka över mormors stickade ulltröja, men vafan lite seriösa är vi väl?

Vad det gäller arbetsyta så är ju antistatmatta det bästa, annars skulle jag rekomendera en antistatpåse, ivf att lägga komponenter du plockar loss på. Datorn i sig har ju plast den står på, så där spelar det mindre roll, ingen elektronik kommer i direktkontakt med underlaget, ett träbord fungerar fint som arbetsplats.

Jo, förstås. Men man kan inte vara nog säker

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HermitoZ
Sammanfattning då för att se om jag förstått rätt.
1. Jag kopplar armbandet i jordade delen av eluttaget.
2. Jag låter datorn stå stilla på ett träbord.
3. Det första inuti datorn jag får röra är en del av metallramen.
4. Datorn har inget batteri och ingen sladd ikopplad(ingen jord direkt i datorn).
5. Helst inte en massa kläder på mig.

Tre frågor då:
1. Är sammanfattningen relativt korrekt? Något som fattas?
2. När jag exempelvis tar loss hela "skärm-delen", kommer inte den delen att laddas upp då? Länk till instruktioner här så du ser hur jag menar: http://support2.jp.dell.com/docs/systems/xpsM1710/en/SM/displ...
3. Har alla komponenter den här "metallramen runt om" som du snackade om? Har du bild som visar denna, förstår inte riktigt...

Nej, det är ingen speciell ESD-säkerhetsram jag pratar om, det finns tyvär inte. Jag menar bara att du ska försöka ta i en stor metallyta på delen, då de i nästan alla fall är kopplade till en stor jordyta i själva komponenten, och skulle det bli en liten stöt mellan dig och komponenten så har komponenten de bästa förutsättningarna för att klara sig oskadd.

Nej, skärmen kommer inte laddas upp när du bara lägger den på bordet. Trä är inte speciellt bra på att skapa statisk elektricitet, så det är ingen fara.

Annars har du fått allting rätt.

[EDIT]
Kollade din länk, har du fått en hel skärm med plastram och allt, eller bara själva LCD-panelen? Det såg väldigt enkelt ut att byta skärm på en såndär, varför har inte jag fått byta på så enkla datorer på jobbet?

En sak som du inte tog upp i din lista som kan vara bra att göra är att hitta en ESD-påse att lägga WLAN-kortet på när/om du behöver ta ut det.

Ska du bara byta LCD-panelen så brukar det vara enklast att få plastramen på skärmen att lossna genom att dra/nästan rulla upp den på fingrarna med fingertopparna mot LCD-panelen. Det behövs ofta lite våld för att få plastfästena att släppa, men se bara till att dra precis över där de sitter, och lirka lite fram och tillbaka så brukar de gå lättare. Gör du så behöver du inte vara rädd att ha sönder något om du bara ser till att det inte finns några skruvar kvar.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Okej, tillägg till listan är då röra en stor metallyta på komponenten först.
TACK så oerhört mycket för hjälpen! Känner mig inte alls lika rädd nu, får la vänta tills på måndag då delarna skall komma:P
Återigen TACK:D

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk

Hehe, det är lungt!

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Hehe testade lite lite skraj att fästa armbandet i den jordade delen i vägguttaget... Gissa vad? Jag klarade mig:P Hehe...

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HermitoZ
Ok, har fått för mig att de här med element inte fungerade och att det var någon slags myt, men "skit i det" nu...
Ang. att koppla armbandet i vägguttaget, låter ju "livsfarligt", mer exakt, hur gör jag? Kopplar i vilken grej i uttaget?
Vad menas med en bra yta anser du?
Spänningsskillnad, jag håller i exakt vilket hölje menar du nu? Plasthöljet elelr menar du "metallramen" eller nåt sånt?

Gabriel15: Hur menar du att jag ska göra för att ta reda på om det är en jnordad punkt eller inte? Fattar inte alls...

Jord heter de väl för att ja elen leds ner i JORDEN så den inte kan skada någon osv.. Vatten leder ström bra mycke bättre en jord, samt det är ett slutet system som går till din pump nere i källaren som troligtvis är jordad. Dubbel säkerhet eller?

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Har ingen källare, bor i villa... Men i vilket fall så känner jag att läget är under kontroll nu:D
Nu kan vi nog avsluta den här tråden skulle jag tro.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

Det enda jag kan komma på är väll att du ska kolla så uttaget i väggen också är jordat, så det inte bara är din förgreningsdosa. Är det bara förgreningsdosan så kommer det inte hjälpa så mycket om du kopplar in dig i den.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Ne, det har jag också räknat ut:P Tack iallafall!

EDIT:
Såg detta först nu:

Citat:

Kollade din länk, har du fått en hel skärm med plastram och allt, eller bara själva LCD-panelen? Det såg väldigt enkelt ut att byta skärm på en såndär, varför har inte jag fått byta på så enkla datorer på jobbet?

....

Ska du bara byta LCD-panelen så brukar det vara enklast att få plastramen på skärmen att lossna genom att dra/nästan rulla upp den på fingrarna med fingertopparna mot LCD-panelen. Det behövs ofta lite våld för att få plastfästena att släppa, men se bara till att dra precis över där de sitter, och lirka lite fram och tillbaka så brukar de gå lättare. Gör du så behöver du inte vara rädd att ha sönder något om du bara ser till att det inte finns några skruvar kvar.

Det är bara LCD-panelen.
Andra stycket jag citerade här förstår jag inte alls...? Omformulering så jag förstår, tack:)?

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Bärbara brukar ha en metallram under skalet. Fäst vid den. Att fästa i husets jord kan göra mer skada än nytta, eftersom datorn självt inte är jordad. Komponenterna som ska in/ur datorn ska ju ha samma potential som datorn i första hand. Om datorn är uppladdad och komponenten/en själv är jordade, ökar man risken för ESD.

Om man prompt vill ha "riktig" jord, så bör man jorda både datorn och sig själv/kompoenterna man arbetar med.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Ok, utförde monteringen i måndags, det gick riktigt bra, fästa armbandet i datorns metallram.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Brukar använda diskbänken då sen blir direkt jordad.
Dessutom kan man ju säga att man fixxar disk och det låter ju bra

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

http://www.ladda-upp.se/bilder/vaaaevohxtuhgl/

Vart fäster jag mitt esd armband eftersom luckan inte har någon metall ram? Eftersom det handlar om att jag ska ha samma potential som sakerna jag jobbar med skulle jag kunna fästa den i kylflänsen? kopparröret/ledningen som går från cpu till gpu? Men om jag monterar bort kylningen vart ska jag då fästa mitt esd armband eftersom att jag inte längre har samma potential då den är bort monterad....

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HermitoZ:

Ok, utförde monteringen i måndags, det gick riktigt bra, fästa armbandet i datorns metallram.

Helt rätt.
I slutändan handlar det om att man själv skall ha samma potential som datorn ifråga. Allt annat är bara påhitt och dumheter.
De som påstår att man skall jorda sig via ESD-armband inser inte hur livsfarligt det kan vara. Både för en själv såväl som för elektroniken man jobbar med.

Nu skall ett propert och riktigt ESD-armband innehålla ett motstånd på någon megaohm, men tyvärr finns det billiga ESD-armband där ute som saknar dessa motstånd, varav den kan bli farliga om de används på fel sätt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Ehh... vad i tusan är det för låg kunskap folk har här. (Inget illa menat, men skrämd blir man)

ESD armband ska fästas i SAMMA potential som det du jobbar med. Om du jobbar i ett chassi, fäst det i chassit. Jobbar du i verkstan med bilen, fäst det i chassit på bilen.

Ordet "jord punkt" har nog förvirrat en hel del folk, så glöm ALLT med det.

Hela poängen är att eventuella uppbyggda spänningar du får när du jobbar, ska omedelbart jämnas ut till chassit som du jobbar på. Detta för att inte den elektriska komponenten ska blir "kortslutningen" mellan dig och chassit, utan det ska armbandet göra.
Mellan dig, chassi och komponent ska det vara 0V, dvs samma "jordad nivå".

Sen om det mellan dig och flickvännen eller elementet är 10000V är skit samma, det är inget problem så länge du inte får kontakt med något av dessa medan du jobbar.

Alexan92: Hela chassit även på en laptop är samma punkt. Så var som helst där du har skrivhål i moderkortet, cd-spelarens plåt eller någonstans där du har direkt kontakt med datorns jord nivå.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Ehh... vad i tusan är det för låg kunskap folk har här. (Inget illa menat, men skrämd blir man)

ESD armband ska fästas i SAMMA potential som det du jobbar med. Om du jobbar i ett chassi, fäst det i chassit. Jobbar du i verkstan med bilen, fäst det i chassit på bilen.

Ordet "jord punkt" har nog förvirrat en hel del folk, så glöm ALLT med det.

Hela poängen är att eventuella uppbyggda spänningar du får när du jobbar, ska omedelbart jämnas ut till chassit som du jobbar på. Detta för att inte den elektriska komponenten ska blir "kortslutningen" mellan dig och chassit, utan det ska armbandet göra.
Mellan dig, chassi och komponent ska det vara 0V, dvs samma "jordad nivå".

Sen om det mellan dig och flickvännen eller elementet är 10000V är skit samma, det är inget problem så länge du inte får kontakt med något av dessa medan du jobbar.

Alexan92: Hela chassit även på en laptop är samma punkt. Så var som helst där du har skrivhål i moderkortet, cd-spelarens plåt eller någonstans där du har direkt kontakt med datorns jord nivå.

Rent tekniskt så kan du bara säga att folk hade väldigt dålig kunskap för det här är en sju år gammal tråd. Nekrofili på hög nivå. Ett systematiskt inbankande av kunskap från ett antal användare som faktiskt kan fysiken har fått tyst på de flesta som pratar om element och jordpinnar i vägguttag. Den utmärkta aritikeln om ESD gjorde nog sitt också men även innan det hade envist tjatande om grundläggande fysik gjort en del nytta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24