Permalänk
Medlem

val av 939 moderkort (klock villigt)

Hejsan,
det är dator 1 i sign som behöver ett nytt moderkort som vill och kan klockas mycket Jag räknar inte med att köra med sli så det är inget krav, det ända krav jag har är att moderkortet ska ha många sata och minst 1 ata kontakt för min brännare och dvdläsare. Ska passa till ett cooltek nätagg som ni kanske förstog också.

Vet inte om ni behöver mer o gå på för att kunna tips om ett bra moderkort. Var inne och nosa på ett dfi lanparty, men har lite svårt och bestämma mig för vilket av de alla varianterna. Tycker DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D verkar bra på pappret men om den är bättre än mitt abit kn8sli vet jag inte.

några jag kollat på:
http://www.prisjakt.se/produkt.php?j=69695,75718,45001

Vad tror ni, vilket ska ja välja?

MVH///Flamur

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

Tror knappt att du kan få tag på något bra 939 om jag skall vara helt ärlig.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk

Tycker att Asus A8N32-SLI Deluxe verkar vara ett bra moderkort. Tror att den kom några månader efter Asus A8N-SLI Deluxe (det kortet har jag) och det har funkat väldigt bra. Jag var lite ovan vid BIOS:ens uppbyggnad bara, men man lärde sig så småningom. Synd bara att chipset inte var passivt kylt på A8N-SLI Deluxe bara, vilket det är på A8N32.

Vet inte hur bra det klockar, men det var nog ett av de "lyxigare" moderkorten till s939 som släpptes, och det har fått mycket goda kommentarer, verkar det som. Fast det kanske är lite dyrt?

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Här är ett moderkort som klockar bra. Asus A8R32-MVP Deluxe
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=84786

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Tycker att Asus A8N32-SLI Deluxe verkar vara ett bra moderkort. Tror att den kom några månader efter Asus A8N-SLI Deluxe (det kortet har jag) och det har funkat väldigt bra. Jag var lite ovan vid BIOS:ens uppbyggnad bara, men man lärde sig så småningom. Synd bara att chipset inte var passivt kylt på A8N-SLI Deluxe bara, vilket det är på A8N32.

Vet inte hur bra det klockar, men det var nog ett av de "lyxigare" moderkorten till s939 som släpptes, och det har fått mycket goda kommentarer, verkar det som. Fast det kanske är lite dyrt?

klart, det är lite dyrt men antar att jag får leva med det... kostar iaf mindre än att gå över till e6600

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bredband
Här är ett moderkort som klockar bra. Asus A8R32-MVP Deluxe
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=84786

WORD!

Bästa moderkortet jag haft. Spöar NForce4 SLI vilken dag som helst och två gånger på söndagar (har NF4SLI i andra burken). Är dessutom svalt och passivt kylt. Är väldigt mycket kallare än även senare NForce-chip - behöver ingen heatpipe för att kyla några komponenter.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
WORD!

Bästa moderkortet jag haft. Spöar NForce4 SLI vilken dag som helst och två gånger på söndagar (har NF4SLI i andra burken). Är dessutom svalt och passivt kylt. Är väldigt mycket kallare än även senare NForce-chip - behöver ingen heatpipe för att kyla några komponenter.

Har oxå haft ett Asus A8R32-MVP Deluxe, det var det bästa s.939 moderkort jag har haft. Inga krångliga inställningar i bios när man ska klocka osv.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
WORD!

Bästa moderkortet jag haft. Spöar NForce4 SLI vilken dag som helst och två gånger på söndagar (har NF4SLI i andra burken). Är dessutom svalt och passivt kylt. Är väldigt mycket kallare än även senare NForce-chip - behöver ingen heatpipe för att kyla några komponenter.

undrar dock hur högt den kan klocka jäntemot lanparty... ser att du "bara" får upp din 165a till 2700, skulle vilja veta om du skulle komma högre med ett lanparty. verkar dock nice detdär moderkortet men är lite osäker fortfarande.

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flamur
undrar dock hur högt den kan klocka jäntemot lanparty... ser att du "bara" får upp din 165a till 2700, skulle vilja veta om du skulle komma högre med ett lanparty. verkar dock nice detdär moderkortet men är lite osäker fortfarande.

Har value-minnen, så jag har inte ens försökt maxa den. Går f.ö. i 2.7 24/7 på originalvolt, så jag tror den skulle komma rätt mycket högre om jag hade bättre minnen och gick in för att maxa den... Speciellt om jag körde med vatten eller åtminstone inte med fläkten nedställd till ljudlöst.

Men.. åter till moderkortet. Om du ändå inte tror mig; sök litet. Första träffen om man söker på 'a8r32-mvp' visar när Anandtech testade det. Och det gick det rakt in på förstaplatsen (i alla fall i 1T-klockning) http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2697&p=11

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

får ett jätte stort graffe rum där måntro? tänkte om domdär passiva kylningarna är höga, isf kanske det blir tajt för graffets stora kylning... och sen har jag en xp-120 som är rätt bred så lär gå över den kylflänsen som är silvrig på bilden, hur hög är den i cm om du kan uppskatta?

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flamur
får ett jätte stort graffe rum där måntro? tänkte om domdär passiva kylningarna är höga, isf kanske det blir tajt för graffets stora kylning... och sen har jag en xp-120 som är rätt bred så lär gå över den kylflänsen som är silvrig på bilden, hur hög är den i cm om du kan uppskatta?

De silvriga kylarna är extremt låga - den vid grafikkortet är bara en platta med korta piggar, och är lägre än PCIE-slottarna. Den vid I/O-plåten kommer jag inte åt så bra p.g.a min processorkylare & en utblåsfläkt, men vad jag kan se är den några millimeter högre än kondingarna som sitter där.

Nej, de kylarna är inte något problem. Det är i så fall den svarta med 'ASUS'-texten som är jobbig. Den är c:a 3 cm hög - ungefär lika hög som DDR-minnena i minnesslottarna.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

okey fan va bra så det är alltså o föredra det där moderkortet om jag ska lyssna på dig då ska ta mig en liten funderare på eknomin och se om ja ska köpa den... är ju trist om ja inte kan klocka mera om ja köper den mot mitt abit moderkort just nu. lite det jag vill göra, öka klocken, för just nu har jag nått max på mitt system spelar ingen roll om ja ger 1,6 i volt lr 1,49...

EDIT: ser nu att det är crossfire, jag har ju fanken nvidia synd... lr finns det en likadan variant fast för sli istället?

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

anledningen att jag kör med ett DFI Lanparty SLI-DR Expert var att jag behövde två fria pci-slotar för ljudkort och physx då två 8800gts kommer ta en del plats. Dessutom klockar kortet bra

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

är det http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=69695 som gäller för oss med nvidia? Asus A8N32-SLI Deluxe, är ju nästan exakt samma namn

men den är rätt dyr, så steget är inte långt till lanparty expert och då är frågan vilken av dom två som är bäst? någon som kan hitta ett test med båda mot varrandra?

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flamur
är det http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=69695 som gäller för oss med nvidia? Asus A8N32-SLI Deluxe, är ju nästan exakt samma namn

men den är rätt dyr, så steget är inte långt till lanparty expert och då är frågan vilken av dom två som är bäst? någon som kan hitta ett test med båda mot varrandra?

A8N32-SLI Deluxe är inte samma sak. A8R32-MVP är t.ex. designat att klara 1600MHz HTT. Vad jag vet är det bara RD580 som klarar det... (Jag kör själv 300MHz FSB med bibehållen HTT just nu. = 1500MHz)

Men ska du köra SLI då? Du har ju redan ett 8800GTX. Jag misstänker att vilken 939-processor som helst blir en rejäl flaskhals om du lassar på ett 8800GTX till och kör SLI.

Jag kör f.ö. själv nVidia-kort (7600GS) på mitt A8R32-MVP - utan problem.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

mjo men känns dumt o köpa ett som är gjort för crossfire ifall det nu händer att man skaffar ett till 8800gtx... vem vet liksom?

men är det så stor skillnad på domdära då?

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flamur
mjo men känns dumt o köpa ett som är gjort för crossfire ifall det nu händer att man skaffar ett till 8800gtx... vem vet liksom?

men är det så stor skillnad på domdära då?

Förstår hur du tänker, men vad är oddsen för att du lägger 5 kakor på ett 8800GTX till jämfört med 5 kakor på en E4300+moderkort+minne?

Ja, det är stor skillnad.

Det ena kortet har RD580, ett av de absolut bästa chipset som gjorts.

Det andra har en uppdaterad version av nForce4, ett av de buggigaste chipset som gjorts. Det skulle inkluderat en hårdvarubrandvägg, och hårdvaruavlastning för vissa andra nätverksfunktioner men datorn blådumpar om man slår på dem. Drivrutinerna är under all kritik, och nVidia har ännu inte löst problemen med att deras SATA-drivrutiner sabbar datat på hårddiskarna vid hög last. Istället måste man köra på XPs egna drivrutiner, så man får inte den glödande performance som det talades om i alla recensioner, och som fick en att köpa det från början. Har lagt ner alldeles för mycket tid på att lösa problem som inte borde finnas.

Du verkar dock väldigt inne på det, så du kanske ska ta SLI-moderkortet ändå.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

nej jag vet inte... men den finns iaf inne, det gör inte crossfire versionen. lite tillgänglighet som styr också.

men det är bara när man drar på den inbyggda brandväggen som det blir buggigt lr är det överlag väldigt dåligt för att klocka?

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

Jag tror det klockar helt ok, men du måste nog ställa ner HTT-multipliern så du håller dig kring 1GHz...

Kör så få nVidia-drivrutiner som möjligt så ska det nog gå bra. Speciellt SATA-drivisarna och Active Armor ska du hålla på långt avstånd från hårddisken.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

hehe okey

men kan man tro att det iaf är likabra om inte bättre än lanparty moderkorterna? Någon som vet? kollade på detdär testet som var från anandtech och då klockade dfi moderkortet 8mhz mer på httn... så är ju iaf rätt mycket om man har multipeln på säg 12 som ja tror dom hade.

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flamur
hehe okey

men kan man tro att det iaf är likabra om inte bättre än lanparty moderkorterna? Någon som vet? kollade på detdär testet som var från anandtech och då klockade dfi moderkortet 8mhz mer på httn... så är ju iaf rätt mycket om man har multipeln på säg 12 som ja tror dom hade.

Du får nog spana runt litet själv om du ska ha reda på det där. Det jag vet är att A8R32-MVP bemöttes med lysande kritik från många håll. Jag brydde mig inte så mycket vilka som kom i klungan därefter. Speciellt inte NForce4-korten, då jag redan haft så dåliga erfarenheter av dem.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

okey, jag kan bara ta av mig hatten och tacka för all info du gett mig lincoln! ska starkt överväga detkortet, även fast det kommer kännas dumt då jag har geforce hehe

men enligt testerna så funkar ju både a8r och n väldigt bra o klocka och övrigt också... och dom är snygga också men får se hur ja gör... är ändå rätt mycket pengar det handlar om.

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

Skall du klocka 939 finns det bara ett moderkort

DFI Lanparty NF4 Ultra-D, SLI-D eller SLI-DR

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

det är du bombis på tancoll? för tänker lite så själv, men sen när jag såg testet på anandtech så blev ja osäker, och när lincoln också lovordar asus kortet så blev jag lite osäker...

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Jag har byggt datorer med DFT lanparty, A8n32sli, A8r32mvp mm

I min dator i sign så har jag provat alla tre ovan nämda och kommit fram till att A8n32SLI deluxe passar bäst utav den enkla anledningen att det är ruskigt stabilt på alla sätt och vis. För att nå 3Ghz klocka på cpun med A8r32mvp (dual prime stabilt) så behöver man använda 1,55vcore med min cpu. Medans A8n32sli klarar detta med defallt vcore som ligger på 1,42 enligt cpu-z.

Visst A8r32mvp klarar högre htt om man behöver det men som sagt strömförsörjningen på a8n32 sli gör gött och i slutändan var det detta som fick mig att välja det kortet framör mvp

DFI gick bort pga massor med andra anledningar....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

fan vra grovt trigger! du har ju exakt vad jag behövde, testat alla tre

är det svårt o ställa in asus kortet a8n eller är det otroligt lätt uppbyggt?

men då blire en sån då... vad har du för stepping på din opteron?

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Har nämt det i andra trådar tidigara men A8n32-sli och A8r32-mvp har nästan exakt samma upplägg /funktioner i bios. Krångligt eller inte? jämfört med lanparty korten så är asus bios väldigt lättöverskådligt.
Lite kinkigt att få till rätt vcore med coolnquiet på men det löser man smidigt med tex rmclock

Steppingen på min opteron är ccbbe0617

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trigger
Visst A8r32mvp klarar högre htt om man behöver det men som sagt strömförsörjningen på a8n32 sli gör gött och i slutändan var det detta som fick mig att välja det kortet framör mvp

Hmm... Var av uppfattningen att den extra strömförsörjningen på N32 var för att kompensera för att Nforce-chippen konsumerar mycket mera ström, och att man inte behövde det på R32.

R32 är ju framtaget senare än N32, så om man hade behövt det hade man ju lätt kunnat ta samma strömförsörjning även till R32...

Hade du samma nätagg när du byggde på R32 och N32, eller kan det ha diffat där?

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Nej, alla övriga komponenter var exakt samma,

N32 har ju 8fas strömförsöjning till CPU medans R32 bara har 4fas, en lite billigare lösning helt enkelt. Har nog inget att göra med att nforce förbrukar mer ström även om så är fallet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänkte bara att mer strömförbrukning = större skillnader mellan min-och maxförbrukning, vilket också borde betyda att det är svårare att hålla spänningarna konstanta. Ungefär som spänningarna kan dala när man lastar ett nätagg. Om chipsettet inte lastar 'nätagget' så mycket, så räcker ett budgetagg.

... men jag är inte elektriker, och i synnerhet inte sådan som designar elektronik för moderkort.

Det viktiga är ju ändå överklockningen, och om du testat att samma processor/rigg funkade bättre med A8N32-SLI, så är det bara att buga. Det gör ju dessutom valet enklare för Flamur, eftersom han funderar på att köra SLI.

Over & Out.

Visa signatur

Gammal och gnällig