Produkttest: Gigabyte N680SLI-DQ6

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: Gigabyte N680SLI-DQ6

Att kalla introduktionen av Nforce 680I SLI-moderkort problemfri vore att ljuga och moderkortstillverkarna har inte haft lätt att få ordning på sina kort. Gigabyte väntade lite innan de skickade ut N680SLI-DQ6 på marknaden, men nu är det här. Det är ett extremt sockel 775-moderkort på alla sätt. Frågan är bara om de lyckats fixa alla problem.

Läs produkttestet: Gigabyte N680SLI-DQ6

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

verkar inget fel på kortet

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=134000

klockar väll Ok ser jag !

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem

Förstår inte alls vad du menar, ja med vissa processorer fick vi också bra resultat. Men tom ännu bättre resultat med andra moderkort. Framförallt var det med fyra processorkärnor som det blev dåligt och jag kunde inte se några sådana resultat i länken.

Sen kan man knappast förvänta sig att alla moderkort beter sig exakt likadant heller. Det enda jag kan göra är att jämföra med exakt samma processorer på de olika korten och dra slutsatser efter det.

Så jag håller med den klockar ok men inte exeptionellt

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Lite väl extremt pris för min smak och kanske inte heller något jag skulle ha någon större nytta av.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

nått jag hatar med Gigabyte är att när man drar på riktigt med spänning till minnena så får man " FAIL " i bios det stoppar en ganska hårt om man ska klocka rejällt

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Nu väntar man på att DFI skall släppa sitt 680i moderkort så man får se hur det klockar också.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

kylningen ser riktigt vältänkt ut.. det gillar vi

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Processorkylaren ni har använt heter Arctic Cooling Freezer 7 Pro, ni hade skrivit Artic, glömde ett "C" där annars ett väldigt intressant test, snart dags för uppgradering av gamla bettan..

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Avstängd

Medioker prestanda med ett chipset gjort av tvivelaktig tillverkare... Tror jag struntar i detta.

"Quad bios: Genom Xpress Bios-verktyget skall man kunna ha fyra kopior av bios-informationen. Först och främst har man de båda två bioskretsarna, sedan den medföljande cd-skivan och hårddisken (om man använder den medföljande mjukvaran Xpress Bios)."

Långsökt? De glömde ta med alla bios som ligger på deras hemsida ju.

Permalänk
Medlem

Synd att ni inte testade möjligheten att koppla samman de fyra nätverksanslutningarna. En intressant feature på detta moderkortet. Ni borde även inrikta er lite på hårddiskprestanda, så att man kan se skillnaden mellan olika kontrollerkort och chipsets. Just detta moderkortet har väldigt många SATA-portar, och prestandan på dom är ju viktig om man köper moderkortet av just det skälet.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Håller med Prällen ovan. Skulle vilja se test där ni köra samtliga gigabit portar samtidigt

Permalänk

Varför skickar dom med en gammal version av Nortons programvara? Att man sedan kan köpa ett Striker Extreme för liknande pengar gör ju sitt till för att inte köpa detta...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Högt pris och tvivelaktigt resultat med quad core. Tillsammans med det usla resultatet i winrar så borde de flesta inse att för intel cpu är det intel chipset som gäller.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
verkar inget fel på kortet

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=134000

klockar väll Ok ser jag !

1.) Nätet är fullt av tester gjorda av alla möjliga nissar. Om du inte känner dem personligen så är det ytterst svårt att avgöra hur pass tillförlitliga deras resultat är: Benny Lodewijk är i alla fall ingen som jag känner. T.o.m många mer erkända sajter är prostituerade: betala och en fin recension kommer på posten. Som vad gäller allt på nätet så är 95 % tvivelaktigt, dåligt dokumenterat, missledande eller ren lögn. Det är tyvärr få tillförlitliga sajter kvar.

2.) Benny - vilken Benny - ger inte mycket information. Ärligen så är några screens med SuperPi det sista jag vill se. Det ger absolut ingenting och är en totalt värdelös värdemätare.

Permalänk
Medlem

håller mig till Striker extreme

Permalänk
Inaktiv

Bara jag som tycker detta moderkort verkar vrålshysst? Kör man på detta å en E6400 en bit över 3 GHz så är det ju perry sen! Väldigt marginala skillnader i prestandatesterna tycker jag...men å andra sidan får man ju fet kylning på NB, SB osv, hyggligt placerade kontakter och 4 nätverksportar, vad man nu ska med det till:) Det enda som var synd var priset, 2800 är ju inget man vill hosta upp direkt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Bara jag som tycker detta moderkort verkar vrålshysst? Kör man på detta å en E6400 en bit över 3 GHz så är det ju perry sen! Väldigt marginala skillnader i prestandatesterna tycker jag...men å andra sidan får man ju fet kylning på NB, SB osv, hyggligt placerade kontakter och 4 nätverksportar, vad man nu ska med det till:) Det enda som var synd var priset, 2800 är ju inget man vill hosta upp direkt...

Du kan ju få ett kort med samma eller bättre klockmöjlighetet för halvapriset ungefär, och då är det kallare också.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Bara jag som tycker detta moderkort verkar vrålshysst? Kör man på detta å en E6400 en bit över 3 GHz så är det ju perry sen! Väldigt marginala skillnader i prestandatesterna tycker jag...men å andra sidan får man ju fet kylning på NB, SB osv, hyggligt placerade kontakter och 4 nätverksportar, vad man nu ska med det till:) Det enda som var synd var priset, 2800 är ju inget man vill hosta upp direkt...

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=329099

Det där är väl det absolut bästa budget alternativet. Har själv köpt det och väntar nu på löning för att köpa en processor Jag kan ju inte ge några testutlåtanden men priset fick ju mig att snegla mot kortet hela tiden. Tittade en del på Striker och det här gigabyte kortet men bestämde mig för Asus P5N32-E, priset avgjorde och man har allt som behövs på kortet. Har märkt att sifforna oavsett vilken recensent man läser av när de jämför är så otroligt minimala att man väldigt sällan kommer märka av det.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Tycker testet såg bra ut. Håller med Preacherman ang nätverksanslutningarna, sen skulle jag vilja se fler "vanliga" cpuer och inte bara ES i alla tester. Visst här testades moderkortet och då är det bra om inte processorn är en flaskhals. Annars ett bra test som täckte det mesta.

Permalänk

vadå quad quad? ser bara 3 pcie socketar.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
vadå quad quad? ser bara 3 pcie socketar.

tänkte precis samma sak... :s

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
vadå quad quad? ser bara 3 pcie socketar.

Stöd för Quad-SLI (2 x 2 grafikprocessorer).
Alltså sådan lösning som två stycken 7950GX2 (som har två grafikprocessorer).

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Stöd för Quad-SLI (2 x 2 grafikprocessorer).
Alltså sådan lösning som två stycken 7950GX2 (som har två grafikprocessorer).

Hade varit trevligt om du ville på något sätt svara,yttra eller kommentera alla frågorna som ställdes.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yuioN
Hade varit trevligt om du ville på något sätt svara,yttra eller kommentera alla frågorna som ställdes.

Ok vi kan börja med att testa nätverksportarna samtidigt (eller testa dem). Först måste man fråga sig varför man gör något, dvs. vad skulle ett sådant test ge? Vad skall man jämföra med?, och sedan måste systemet vara ihopkopplat med andra system och eller internet.

Visst finns det avancerade testprogram, men det kommer ta x-tid, behövs mer utrustning än vad jag har just nu och jag ser inte riktigt vad ett sådant test kommer ge. Ifall man testar t.ex överklockning med 6 processorer så innebär det att om man skall lägga till något sådant måste man även dra ner på något annat tidskrävande i testet (t.ex. färre överklockningstester). Jag har lite svårt att se meningen med ett sådant test, vad kan man få fram? att ett moderkort skulle tjäna lite på en annan nätverkskrets? Skall man göra det "korrekt" så bör man naturligtvis göra det på alla moderkort man jämför mellan och då pratar vi om ännu mer tidsåtgång.

Testa sata-kontrollers. Problemet där är att vi både har de som hör till sydbryggan (chipset) och sedan diverse som tillverkarna själva satt dit. Ifall det finns ett enklare sätt att se närmare på hårddiskprestanda kanske det kan bli aktuellt och då kanske man enbart bör rikta in sig på de som hör till sydbryggan. Behövs annars drivrutiner för varje sata-kontroller och man kan bli tvungen att ominstallera hårddiskar för att testa respektive kontroller. PCMark05 innehåller hårddisktest och ifall det är "pålitliga" resultat kanske det skulle vara en möjlighet.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

ingen vidare layout på slotarna

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTL
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=329099

Det där är väl det absolut bästa budget alternativet. Har själv köpt det och väntar nu på löning för att köpa en processor Jag kan ju inte ge några testutlåtanden men priset fick ju mig att snegla mot kortet hela tiden. Tittade en del på Striker och det här gigabyte kortet men bestämde mig för Asus P5N32-E, priset avgjorde och man har allt som behövs på kortet. Har märkt att sifforna oavsett vilken recensent man läser av när de jämför är så otroligt minimala att man väldigt sällan kommer märka av det.

Tänk på att plus versionen klockar lite bättre och kostar bara nån hundring mer.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Tänk på att plus versionen klockar lite bättre och kostar bara nån hundring mer.

Kanske är sant. Någon källa till det? Undrar om det inte är marginellt ändå. Spelar ingen roll egentligen i och med att jag redan köpt det men nyfikenheten kliar

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
nått jag hatar med Gigabyte är att när man drar på riktigt med spänning till minnena så får man " FAIL " i bios det stoppar en ganska hårt om man ska klocka rejällt

Ähh...Vad? Hur kan du dra olika moderkort från samma tillverkare under en kant? Hoppas du menar moderkortet i testet annars är du ute och seglar...

OT:

Bra test! Rätt dyr moderkort men är man ute efter många funktioner så verkar det vara mycket bra kort. Själv skulle jag aldrig ge mer än 1500 för ett moderkort utan lägga pengarna på grafikkort eller mer minne istället.

Ser dock ingen poäng i att skaffa 680-baserat moderkort idag när 650 ger samma prestanda för betydligt mindre summa. Det om man nu inte behöver all extra lullul.

Permalänk
Medlem

nån som har provat att vattenkyla kortet? ser ut att kräva luftgenomströmning för att kyla NB m.m?!