Permalänk
Medlem

Athlon X2 eller Opteron?

Ska göra en budget-update(moderkort+processor+grafikkort) på mitt system, och undar följande:

Är det värt att köpa Opteron 165 med 2x1mb cache istället för Athlon X2 3600+?

Priset är nästan det dubbla, gör det så mycket för prestandan eller ska man gå på billigt och istället satsa på en nya Barcelona i höst?

Värt att köpa DDR2 till ovanstående system, eller ska/kan man lika gärna köra på DDR?

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Ska du köra DDR så blir det opteronen ska du köra DDR2 blir det X2 3600+... Opteronen är s939 & X2 3600+ är AM2.. Vilken socket ska man satsa på idagsläget tycker du själv om valet står mellan dessa 2?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Eeeh,finns ens X2 3600+?:S

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Den finns för under tusen lappen om jag kommer ihåg rätt, men han kan ju ta am2 och sedan ta och uppgradera till en am2+ processor. För dom ska ju fungera ihop, visst man får inte nya Hypertransport bussen men vissa säger att man märker inget om det stämmer vet jag inte :/
Och ddr2 kostar ju ingenting idag tycker jag, köpte 1 gb för 1400:- och nu finns det för under tusen lappen där också(när jag kollade sist)

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Hmm, klurigt. Grejjen är ju att vill man ha ett bättre grafikkort än 7600gt så tjänar man ju snabbt in pengarna på X2'an, minnet och moderkortet med tanke på hur mycket större begagnat-marknaden är(för PCI-E).

Frågan är om man ska sparka liv i SocketA-systemet en sista gång? Jag vet att bara jag kan ta beslutet men det gör det inte lättare.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!