Linux - vilken dist som har nya drivdutiner?

Permalänk
Medlem

Linux - vilken dist som har nya drivdutiner?

Hej

Jag har en hyfsat ny dator(se där nere) som jag vill testa köra lite linux på.
Problemet sitter att ingen verkar vilja ha drivdutiner till min dator.

En del hittar inte ens cd-romen och redan där är körda. Skulle vilja att den även hittar mina sata diskar.

Har testat kört ubuntu 6.10 som säger att gnome deamonen inte funkar. Märker att jag inte får något ljud.

Skulle vilja ha en dist som är lätt att lära sig ifrån och lätt att ha som nybörjare. Har testat mandriva 2007.1 som även den har problem med ljudet. Efter att ha installerade funkade det inte att starta upp. Tror det var något fel med lilo eller så stod det att installationen inte funkade helt enkelt.

Hursomhelst vill jag att den ska klara av att köra beryl. Skulle vilja veta hur man installerar drivdutinera till mitt grafikort via nvidias hemsida.

Permalänk
Medlem

drivrutinerna är detsamma i alla distar, det som skiljer kan vara default konfigurationen.

Om du vill installera drivrutinerna till grafikkortet på ubuntu är det bara att skriva "sudo apt-get install nvidia-glx" eller något sånti terminalen.

Nu är jag nog dum i huvudet, men jag kan inte utläsa vilket ljudkort du har, antar ändå att dte är abit ab9 pro.
I skrivande stund fungerar inte alsas hemsida, http://www.alsa-project.org/, där står det hur du gör med de olika korten. Men är det ett väldigt nytt ljudkort är det inte säkert att det har fullt linux-stöd än.

har själv inte sata diskar, men det borde inte vara några problem, du har inte bara glömt att mounta cd-romen?

beryl är som du antagligen vet fortfarande ett beta-program som kan vara buggigt. Men det finns en sjö av guider och forum om du söker på google. Men eftersom du har ett nvidia kort tror jag inte att du får några extrema problem med det.

// Jonas

Permalänk
Medlem

Jag har abit pro ab9 och ljudkortet är inbyggt i det.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323531&view=links

http://www2.abit.com.tw/page/no/motherboard/motherboard_detai...

EDIT: "har själv inte sata diskar, men det borde inte vara några problem, du har inte bara glömt att mounta cd-romen?"

ÖÖ hur mountar man cdromen när linux inte ens får igång installationen? den hittar alltså inte det som ligger på ide kanalen (har en hårdisk på den också)

Alltså jag stoppar in väljer att boota ifrån den, den fattar att den ska boota och vissar linux bakrund och cdromen varvas ner efter ett tag. Då har det inte kommit någonstans. Efter ett tag säger den cd-rom not found och jag kan välja att installera ifrån internet MEN den går ju inte för den hittar ingen hårdisk ändå. Körde Mandriva 2007.0 sist jag fick det.

Permalänk
Medlem

Sitter på en helt ny dator (se sign), ALLT (inbygt ljudkort, nätverkskort på moderkortet som ex) hittades vid installationen av Suse Linux 10.2.
Var bara grafikkortet jag behövde installera och med Suse Linux underbara YaST så är det underbart lätt.

Har hitils inte behöft skriva något i Konsolen utan allt instaleras genom YaST.
Är en nyfrälst Linux användare nu tack vara Suse.

Angående att du inte kan installera verkar det finnas en bugg (i alla fall på Suse) när det gäller Intel P965 chipset om du har hårddisk på SATA och CD/DVD på PATA.
Fick själv detta problem. Skriv ut och gör exakt som det står. Vet inte om det är samma fel på andra distar.
Lösningen har du här klistrat från ett annant forum (detta är för Suse 10.x):

The "CD not found" error before installation

If you have a Core 2 Duo-capable motherboard and are getting an error message about the installer not being able to find the CD/DVD after you have already booted from it, the problem is likely with your IDE controller. In some modern motherboards, the parallel ATA controller has been taken out of the chipset and moved to a third-party drive controller. That third party is JMicron, and this problem most famously occurs in the Asus P5B motherboard, though other brands and models can be affected as well.

First, it will help to do a quick workaround in your BIOS. Press the Del, F1, or F2 key to get into your system BIOS just after powering it on. There should be a message somewhere on the screen that tells you which key to press; if you are not sure, press all three repeatedly and you're sure to get there. Somewhere in the BIOS setup you should see an option for the JMicron drive controller ("Onboard Devices" in the P5B BIOS menu). Set it to AHCI mode, then save and exit the BIOS setup utility.

Boot from the openSUSE 10.2 CD 1 or DVD. You'll still get the same message, but now you're better enabled to work around it. Press Enter to get past the error message, then choose your language in the following screen. That will bring you to the main menu. Use the down arrow key to select the Kernel Modules option and press Enter. In the next screen press Enter again to select the default option for IDE/RAID/SCSI Modules. In the long list that follows, find both the JMicron and the Generic IDE drivers, select them, press Enter, then press Enter again when you're asked for special options to pass to them. You will have to do this twice -- one time for each driver. When you return to the kernel module screen, use the Tab or arrow keys to select Back, and press Enter. That should put you back into the Main Menu. Now select the option for Start Installation or System and press Enter, then select Start Installation or Update and press Enter, and lastly select the CD-ROM as the source and press Enter. The normal graphical installation procedure will commence.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

aha, du får ursäkta. Antog att du lyckats med installationen men att du sedan inte fick en cd-rom att fungera.

jag har inte den blekaste aning vad som är fel, tror inte helt att dte är linux fel dock.

// jonas

EDIT: Så kommer någon före också, attans!

Permalänk
Medlem

Har du satt rätt boot sekvens i bios?

Visa signatur

...Gurgel