Permalänk

Fläkten låter skumt.

Tjena! Min fläkt som sitter på moderkortet (Asus A8NE) snett till höger under grafikkortet har börjat göra skumma ljud, speciellt när jag startar datorn. Brukar hjälpa att sparka till datorn, men det är ju ingen långsiktig lösning. Är inte så haj på hårdvara, så vad ska jag göra? Går det att byta ut den här fläkten och vad kostar det isåfall?

Tack, Robin.

Permalänk

är förvisso en lite kortsiktig lösning, men du kan ju ta o ta några droppar olja i fläkten. brukar finnas en liten gummi-sak under klistermärket, tar du bort den så kan du ha i lite tunn olja där. du förlänger livet på fläkten ett tag till i alla fall.
sparka på datorn är inte att rekommendera alls.

Visa signatur

AMD Phenom II X2 550 upplåst till X4 @3,6Ghz. ASUS M5A78L, 12Gb Kingston DDR3, 250GB SSD KIngston, 500GB Seagate, ASUS GTX 670, ACER K242HL, WIN7 x64

Permalänk
Hedersmedlem

Ta och skicka iväg ett mail till tillverkaren och fråga om de byter ut fläkten prisfritt. De brukar skicka en ny fläkt, gratis.

Testa även att dra iväg ett mail till inköpsstället. De brukar också vara hjälpsamma.

Permalänk

jag har exakt samma problem med samma moderkort. och jag har försökt ta loss fläkten men hittar inga skruvar :S.. sitter dom på baksidan?

Permalänk
Medlem

Har samma problem med mitt, vid uppstart när den varit avstängd en kortare tid. Bytte det förra vilket var samma kort, och detta har börjat krångla nu med.

Något med deras lösning på uppbyggnaden av höljet som är kasst när det går från varmt och kallt etc. Bara att gå tillbaka och kräva ett nytt.. om du har garantin kvar dvs.

testa också att damma ur datorn så ofta du kan, ger just den fläkten på sydbryggan lite längre livslängd av vad jag märkte på min egna

Visa signatur

Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter !

Permalänk

okok. men som sagt hur går man tillväga för att ta loss den? hade tänkt köpa en ny då ja inte har garanti kvar :P.

Permalänk
Medlem

oftast får du ta ut moderkortet och lossa ifrån baksidan, det är oftast inte skruvar utan bara att trycka ut dem. Det är lätt. Se bara till så du inte är statisk. Kela lite med ett element så blir du av med statisk elektrisitet

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk

ok. men det räcker inte med att jag drar i dom svarta "piggarna" som sitter vid sidan av fläkten? jag testade och dra i den lite å den kom ut en liten bit men sen blev det trögare. vågade inte dra mer då. vill helst inte ta loss moderkort å hålla på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _antipiratbyrån_
ok. men det räcker inte med att jag drar i dom svarta "piggarna" som sitter vid sidan av fläkten? jag testade och dra i den lite å den kom ut en liten bit men sen blev det trögare. vågade inte dra mer då. vill helst inte ta loss moderkort å hålla på.

Det är hullingar på undersidan så du måste plocka ut moderkortet om du vill lossa utan att ha av plaststiften.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara