Intel släpper strömsnåla serverprocessorer

Permalänk
Melding Plague

Intel släpper strömsnåla serverprocessorer

Intel har släppt två stycken nya Xeon-processorer som är mycket strömsnåla och har fyra kärnor. Modellerna heter L5320 samt L5310 och har ett specificerat tdp (thermal design power)-värde på endast 50 watt.

Läs nyheten: Intel släpper strömsnåla serverprocessorer

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

På tiden!

Hoppas HP, Dell osv.. börjar stoppa i dessa snart

Permalänk
Medlem

Hoppas konsumentmarknaden får ta del av dessa. QuadCore med 50W TDP är riktigt fint.

Nu behövs bara stöd för det, annars ger det ju inget. Inte ens DualCore-stödet är ju speciellt bra i dagsläget.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

Per kärna antar jag

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Per kärna antar jag

Totalt. 12,5W/kärna

Permalänk
Medlem

Hehe 50W TDP ja. Lågt å fint för en quad. men man ska itne tro att den inte kan dra över 50W. Står klart å tydluigt i intels datablad att TDP värdet ska itne förväxlas med processorns avgivna effekt och att processorn facktiskt kan dra mer än TDP värdet. TDP värdet är Termal Design Power å har inget med effekten processorn igäntligen kan avge.

Bara kolla databladet för en C2D som ahr TDP på 65W och 1.3V för kärna men den har hela 75A som max ström den kan dra. 1.3*75 det blir hum 100W?

Så inte TDP värde det har iget med effekten propen värkligen förbrukar eller kan förbruka.

Permalänk
Hedersmedlem

100W är bra det med.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

hur mycket kräver dagens C2D?

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Hehe 50W TDP ja. Lågt å fint för en quad. men man ska itne tro att den inte kan dra över 50W. Står klart å tydluigt i intels datablad att TDP värdet ska itne förväxlas med processorns avgivna effekt och att processorn facktiskt kan dra mer än TDP värdet. TDP värdet är Termal Design Power å har inget med effekten processorn igäntligen kan avge.

Bara kolla databladet för en C2D som ahr TDP på 65W och 1.3V för kärna men den har hela 75A som max ström den kan dra. 1.3*75 det blir hum 100W?

Så inte TDP värde det har iget med effekten propen värkligen förbrukar eller kan förbruka.

50W TDP på denna är fortfarande bättre än dagens 130W TDP

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Men har inte TDP med värmen att göra?.. Dvs ett index för hur man ska dimensionera kylningen för processorn. Jag bryr mig personligen inte hur mycket processorn drar, bryr mig mest hur kraftig kylning den kräver. Och 50W TDP är ju som sagt lägre än, låt säga.. 89W TDP... som jag tror min AMD X2 ligger på... och det är ju naajss. Eller tolkar jag siffrorna helt fel här?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Men har inte TDP med värmen att göra?.. Dvs ett index för hur man ska dimensionera kylningen för processorn. Jag bryr mig personligen inte hur mycket processorn drar, bryr mig mest hur kraftig kylning den kräver. Och 50W TDP är ju som sagt lägre än, låt säga.. 89W TDP... som jag tror min AMD X2 ligger på... och det är ju naajss. Eller tolkar jag siffrorna helt fel här?

Den mesta av effekten du matar in till processorn blir till värme, så inmatad effekt är så gott som det samma som den effekt du måste kyla bort.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Den mesta av effekten du matar in till processorn blir till värme, så inmatad effekt är så gott som det samma som den effekt du måste kyla bort.

ALL effekt processorn drar blir till värme. 100,0%. Om inte allt skulle bli till värme skulle det ju bli antingen tryckkraft, eller behöva röra på sig, och det gör den ju inte.

Så att denna processor drar hälften så mycket ström, betyder hälften så mycket värme och alltså att den behöver hälften så kraftig kylning.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Jaja självklart vet jag det. Men TDP-värdet behöver ju inte nödvändigtvis skala linjärt med kraftkonsumptionen. Kanske TDP baserar sig på en viss yta? W/(cm^2), tex? Någon som har koll? Är TDP = kraftkonsumption? Då borde det väl inte heta Thermal Dissipation, utan Maximum Power Consumption... eller liknande. Teoretiskt sett om man har två processorer som drar exakt lika mycket effekt. Men den ena har dubbelt så stor kylningsyta jämfört med den andra. Då borde den ena avge hälften så mycket värme per cm^2 jämfört med den andra.
Eller så sätter man bara på ett värde typ "Så här mycket värme ska bort! kylningsgubbar fixa det hur bäst ni vill!"

Men nu babblar jag bara... någon får ge mig ett rakt svar

Permalänk
Medlem

TDP är ett mått på hur tillverkarna ska dimensionera sina kylare och brukar vara runt 75% av vad processorn kan avge rent teoretiskt vid maximal belastning. Det där med ytan spelar ingen roll då alla processorer är lika stora.

50W TDP är dock bra mycket mindre än de 130W TDP som Core 2 Extreme QX6700 har, så det är ett steg åt rätt håll minst sagt, även om det kanske är en minskning från 150W till 65W.

Wikipedia har en del intressant läsning.
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_Design_Power
http://en.wikipedia.org/wiki/CPU_power_dissipation

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
eller behöva röra på sig, och det gör den ju inte.

vore ju tufft med en CPU som omvandlade en del värme till rörelseenergi istället, kunde driva fläkten själv och kyla ner sig lite..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Men har inte TDP med värmen att göra?.. Dvs ett index för hur man ska dimensionera kylningen för processorn. Jag bryr mig personligen inte hur mycket processorn drar, bryr mig mest hur kraftig kylning den kräver. Och 50W TDP är ju som sagt lägre än, låt säga.. 89W TDP... som jag tror min AMD X2 ligger på... och det är ju naajss. Eller tolkar jag siffrorna helt fel här?

Det är ganska fel.
När det är AMD så är det så här. 89W är max för vad hela den serien av X2 processorer kan dra. Alltså kanske din modell ligger på 30-40W. Men det blir ändå 89W för det är vad sockeln är designad för.

När det är Intel så är det 75% av max som är TDP, men under prescott ändrade dom det ännu mer så om dom har en processor som säger 50W kan den ha ett max på 75-80W.

Så en 89W TDP AMD-processor kan mycket väl vara betydligt svalare än en 50W TDP Intel-processor.

Permalänk
Medlem

Okej, men det låter ju skumt att inte sätta maxvärdet som TDP. Har intel någon schysst förklaring till varför de gör på det viset? Man tycker ju att de borde ha det, tror knappast att det är en PR-strategi för att förbättra siffrorna eftersom intel är väl medvetna om att filande på siffror sällan håller i hårdvarubranschen, samtidigt som man sällan sett att det står "LOW TDP!!!" på lådan i butiken.

Kanske det finns någon fördel med att räkna på TDP som 75% av max? Jag kan tänka mig att man använder det värdet när man dimensionerar kylning till datorhallar, eller kluster. Man vill ju ha ett värde som är så nära sanningen som möjligt så att man inte betalar för någonting som aldrig kommer till användning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
tror knappast att det är en PR-strategi för att förbättra siffrorna eftersom intel är väl medvetna om att filande på siffror sällan håller i hårdvarubranschen, samtidigt som man sällan sett att det står "LOW TDP!!!" på lådan i butiken.

Kanske det finns någon fördel med att räkna på TDP som 75% av max?

ehe,, var har du fått det ifrån? (att det inte funkar alltså)

se ovan..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Det är för att TDP är ett värde nära sanningen gällande normalt datoranvändande, inte 100% användning av varenda transistor på hela chippet.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

I intels fall tydligen. Men inte AMD?
Och förresten, är inte det ungefär samma sak som jag sa i mitt föregående inlägg?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Kanske det finns någon fördel med att räkna på TDP som 75% av max? Jag kan tänka mig att man använder det värdet när man dimensionerar kylning till datorhallar, eller kluster. Man vill ju ha ett värde som är så nära sanningen som möjligt så att man inte betalar för någonting som aldrig kommer till användning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

ehe,, var har du fått det ifrån? (att det inte funkar alltså)

se ovan..

Det jag menade var att att internet är ett så pass bra medium för att sprida skandaler så att jag knappast tror intel hade satt ett TDP värde som ligger för lågt bara för att lura kunderna.
Att proppa kunderna med ännu mer falsk PR efter Netburst vore förödande för intel.
Jag tror att det är mer som det står i den där Wiki artikeln att de inte vill att man ska sätta för stora fläktar eller kyllösningar än vad som är nödvändigt.

Personligen tycker jag att AMDs metod är bättre. Sätt ut max, och låt kunden själv bestämma hur mycket krut hon vill lägga på kylningen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Det jag menade var att att internet är ett så pass bra medium för att sprida skandaler så att jag knappast tror intel hade satt ett TDP värde som ligger för lågt bara för att lura kunderna.

Tyvärr kan det ibland vara tvärtom: Internet är perfekt för att skapa hype kring en produkt än om den inte skulle leva upp till alla storslagna ord av lovprisningar. Om det sedan är en skandal är svårt att avgöra; ofta räknas det som marknadsföring.

Ibland inträffar dock skandaler som när Intel la in instruktioner i en kompilerings applikation som fick AMD processorer att framstå som sniglar.