Permalänk
Medlem

Clear C-Mos

Hej svejs alla Sweclockers.
Jag har en liten fråga/probelm med min lilla dator.

Jag är stolt ägare av en AMD 64 3500+ Cpu med GigaByte GA-K8NS Ultra-939 Moderkort, 1024 ram.

Nu är det som såhär. Att för ett tag sedan så uppdaterade jag BIOS och jag har för mig att jag gick in i det såkallade "Recovery Bios" ( det finns 2 st ifall det skulle strula som backupp ) och därinne pillade jag nog på en sak för mycket, detta har resulterat i att när datorn startar upp så kör den POST varenda gång och detta fenomen har den inte gjort innan.

Min fråga är till alla er kunniga ifall en radering/nollning av C-Mos hjälper för att få fart på datan igen, den beteer sig lite udda även inne i windows ( jag kör Xp pro sp2 ) som om den tuggar upp en massa minne.
Jag har testat med att köra in "Default Bios" men utan framgång.

Finns det någon vänlig själ därute som har ett svar på detta kanske ?

Mvh Nosse .

Visa signatur

Ja e Inte proffs men inte långt ifrån =)

Permalänk
Vila i frid

Vad menar du med POST? Visar den grafiska flashiga bilden vid uppstart eller videoromets meddelande? Tuggar minne? Vad säger Task Manager att det är för processer som stjäl minne?

Permalänk
Medlem

Jo, tack för svaret och det ligger till såhär.

Nu har jag nollat/raderat C-Mos i alla fall. Men, när jag startade om datorn så ville den INTE hitta några IDE Enheter alls.
Så jag tog och plockade bort alla utom den disken som inehöll Operativ Systemet... Den hittade disken då men ville inte boota från den, så då kopplade jag in CD-Romen och började köra en nyinstallation på XP, so far so good tänkte jag.
Men icke sa nicke, efter att den kopierat över alla filer för att installera om XP igen så ville den inte hitta disken igen, fick ett felmeddelande om att "Kontrollera sökvägen till hårddisken, vald sökväg kunde inte hittas" och mera därtill som jag inte lade på minnet.

Så jag bankade i en annan hårddisk i tron om att den nuvarande/den som satt i hade fel eller kanske till och med hade pajat av någon anledning.

Och så helt plötsligt så hoppade installationen igång med den nyare disken i efter att jag gått igenom installationen på nytt.

Jag kommer in i windows och installerar drivrutiner hit och dit, dags att starta om så jag tar ut XP Skivan ur CD-Romen och startar om.
När XP väl skall startas så hittar den inte Hårddisken igen, felmeddelande följer "Boot Disk Error, Replace disk and press enter". Hmm? Jag kikar i BIOS ifall den är installd på "Floppy" "CD-Rom" men den är inte installd på något av dessa alternativ.

Så jag skickar i XP skivan igen och plopp så startar datorn upp men FRUKTANSVÄRT sakta, tror jag klockade den på 15 minuter eller dylikt.

Nu har jag installerat om allt igen och samma fenomen, har pratat med några vänner om detta och deras tankar ligger på moderkortets "Controller Enhet", den kanske ballar ur, fel bios, eller bara är kaputt och funkar lite som den vill.

Har ni några tankar eller ideér om detta så snälla skriv, jag ska nu testa med att uppdatera till senaste biosen för jag har för mig att jag för ett tag sedan uppdaterade till en nyare och senare igen uppdaterade till en äldre version av biosen så det knasar där, men jag är osäker...

Alternativt så ere la bara o köpa ett nytt moderkort och hoppas att det funkar bättre då men eftersom datorn startar nu och den bara är slö så ligger mina förhoppningar att det är knas i bios.

Jag vet verkligen inte vad det kan vara men alla tankar om detta är mera än välkommet och har jag förklarat på ett udda vis så peka ut den punkten så ska jag försöka förtydliga mig lite mera så gott jag kan..

Mvh Nosse !

**EDIT**

Efter många om och men så har det ordnat sig, tack i alla fall ni ( den enda som svarat ) som lagt intresse till mitt lilla öde

Kram

Visa signatur

Ja e Inte proffs men inte långt ifrån =)