Permalänk

Vista Ready

Hejsan. Känns som jag har missat något eftersom jag helt enkelt inte tänkt på det, kalla mig noob om ni vill. XD Men stödjer alla nyare moderkort vista? Tänker uppdatera datorn med ett DX10 graffekort efter sommaren, och det vore ju hemskt trevligt om jag slapp byta moderkort. Har för tillfället detta http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321975.

Är väldigt säker på att nån vänlig själ kan upplysa mig om detta, annars blir det till att spara in lite mer pengar.

Tack på förhand///Slaven

Visa signatur

No kill whitout skill.

Permalänk

Här kommer räddaren i nöden, den "vänliga själen" Mathias

Haha nä men skämt och sido, jag byggde en komplett dator senast i lördags (för prick en vecka sen alltså) den har bla. ett "Vista Ready" mobo. Det enda operativsystemet som är installerat på den dtorn är Windows Vista.
(min kompis dator, jag som byggde)

En av mina (6) datorer kör jag både XP Pro och Vista (ja, självklart är allt lagligt, fick mitt Vista en vecka innan världs releasen av MSDN, (kännde bara att jag ville skryta lite med ^^))

Den datorn kör på ett MSI KT3 Ultra mobo som alltså är ett antal år gammalt, på det sitter det en AMD Athlon XP "Barton" 3200+, Socket A alltså.
Och som sagt så kör jag Vista (bla.) på den, inte ett enda problem, inte med drivisar eller något.

Enda mpoderkortet jag kan tänka mig som inte skullle "stödja" Vista är nog de som är så gammla att de inte stödjer en processor som skulle palla med Vista (eller grafikkortet för den delen).

Så jag tror noginte att du komemr få ett enda problem med det moderkortet du har

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk

Tack du underbara människa nu kan jag äntligen sova gott. grattis till ditt vista, skulle hemskt gärna vilja ha lite feedback på hur bra det verkligen är?

Visa signatur

No kill whitout skill.

Permalänk

Haha varsågod
Tackar, dock så vet jag inte riktigt vad jag ska säga.
Jag är student, IT och design (gymnasiet) och jobbar då ganska så myvket hemma, Visual Studio 2005 Professional, (programmering) PD, 3D sMAx, och allting är inte fullt kompatibelt med Vista, inte utan vissa komplikationer i alla fall, och Vista kräver mycket mer RAM så jobbar jag föredrar jag XP för att kunna ha så mycket system resurser till det som möjligt.

Sedan så har jag inte riktigt orkat portera mig över till det, har för mycker i XP som jag inte orkar/hinner att flytta över just nu.

Men visst är det snyggt ovh Flipp 3D är lite coolt, Jag var på en vista konferens (inte med skolan, privat) där då Microsoft visade upp hela Vista och så, stod och disskuterade med dem efteråt om säkerheter på den nya brandväggen då jag tycker att den som finns i XÅP är totalt värdelös, (jag kör inte med den, kör med riktig) Men den ska tydligen vara mycket förbättrad i Vista.

Men jag tycker att det är VÄLDIGT(!) jobbigt att man bara kan arbeta på användar-nivå i Vista och inte som administratör vilket jag är van vid, man måste godkänna allt som har med systemer att göra, så att ge mig speciell tillgång till mina filer jag har på hårddisken som har mitt XP och kunna bara spela upp en låt är hur jobbigt m helst, jag måste ändra säkerhetsinställningarna för just den mappen och för att göra det så måste jag gå in i vissa systemegentkaper som samtliga måste godkännas var och en, så det är mycket "omvägar" kan man säga, väldigt drygt enligt min smak.

Och att ställa in saker i det är inte heller nå bra, det finns _INGEN_ frihet alls nästan, man får inte göra saker själv, jag tycker inte om det, ajg vill själv kunna ha kontroll över min dator och det har man inte i Vista.

Just nu väntar jag på att Mac OS X Leopard ska komma ut så att jag kan beställa en MacBook och lämna Microsoft bakom mig till stor del.

Jag kommer att ha kvar mitt vista på denna dator men jag komemr att fortsätta med XP Pro tils att man nästan är tvungen att köra med Vista, alternativt att Micrisift har släppt något nytt (vilket de ska göra om ca. 2 år, Vista är ju bara "en försmak" på det kommande OS:et)

Slutsatts: Snyggt, "häftiga" effekter och animeringar, kvräver mycket RAM utan att man gör något, mycket "godkännanden", ingen frihet.

// Mathias

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk

Ok, tack så mycket för all hjälp

Visa signatur

No kill whitout skill.

Permalänk

Visst och är det något mer så är det bara att fråga

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
Och att ställa in saker i det är inte heller nå bra, det finns _INGEN_ frihet alls nästan, man får inte göra saker själv, jag tycker inte om det, ajg vill själv kunna ha kontroll över min dator och det har man inte i Vista.

Just nu väntar jag på att Mac OS X Leopard ska komma ut så att jag kan beställa en MacBook och lämna Microsoft bakom mig till stor del.

Själv har jag haft känslan av att man i "mac os x" inte har någon frihet. Utan det är snarare, såhär är det. Alla program ihoplänkade osv. Mer nybörjarvänligt, fast å andra sidan har jag inte ägnat mycket tid åt något mac os X.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Okej, jag har aldrig själv suttit på Mac på riktigt, jag har provat min syrras och hennes killes iMav 21/22" (den största) typ 1 gång, därför uttalar jag mig inte heller något om Mac, bara om Win. som jag inte tycker om.

Vill man ha total frihet så är det ju bara Linux som är ett alternativ, i alla fall så som jag har förstått det.

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
Jag kommer att ha kvar mitt vista på denna dator men jag komemr att fortsätta med XP Pro tils att man nästan är tvungen att köra med Vista, alternativt att Micrisift har släppt något nytt (vilket de ska göra om ca. 2 år, Vista är ju bara "en försmak" på det kommande OS:et)
// Mathias [/B]

Försmak på kommande OS?
Kommer det ett Vista se om två år eller vad det nu kan heta?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Vad jag har hört av en kompis om har läst en del om det här (han är nyhetsskribent på en sida) så är Vista "bara" ´här gför att"stilla hungern" lite och ska ge oss en försmak på lite av de nya saker som det kommande OSet skall innehålla. Men om det verkligen är så här eller om det bara är et ryckte kan jag inte säga. Jag Kan kolla upp mer om det av honom, vet att han sagt namnet på det kommande till mig ett par gånger men det kommer jag tyvär inte ihåg ("Namnet, om det är namnet eller det nuvarande arbetsnamnet vet jag inte )

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G