Permalänk
Medlem

K10, mums...

Henri Richard på AMD jämför K10 mot Intel's ihoplödda dualcores

AMD K10 native Quadcore:

Dieshot AMD K10 native Quadcore:

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Release datum? Snart?

Permalänk
Avstängd

Jag tippar pa att X4 2100 blir nasta mainstream klockaren fran AMD, eventuellt Opteron

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Avstängd

Ta bort CPU-Z screenen, den är falsk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ta bort CPU-Z screenen, den är falsk.

Jo jag misstänker också det. T.ex så saknas det instruktionsset på den bilden som cpu-z hade hittat.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Mustigt!

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk

Nice, men va e de på första bilden?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

hm... jag tycker dom är lite oroande att dom är så varma (särskilt när intel går ut med deras 50W Quad-prollar )
men trevligt, trevligt med lite konkurrens på marknaden (kan man ju hoppas) men effektförbrukningen måste dom väll göra något åt?

Permalänk
Medlem

AMD skall inte vara så självsäkra på quad-core, Intels fördel är att det är först vid monteringen av själva processorn som dom kan välja om det skall bli en quad-core eller dual-core.. AMD är fast med quad-coren... vilket som är marknads strategiskt rätt vet vi inte så det får historieböckerna återge... Time will tell som en buzzador sa engång.

Därmed inte sagt att K10 är en flopp, jag skulle bli mycket fundersam om den inte presterar riktigt bra.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Det ser ju fint ut, vafan, jag som går i tankarna på nytt system men vill vänta till ATI's nya värstingkort kommer så man kan se vilket som är bäst, nu det här, och DDR3 hade ju inte varit fel... GAH! Jag kommer ju vänta i evigheter.

Ang. TDP-värdet så brukar AMD ange teoretiska maxvärdet medan intel anger någon sorts medelvärde, så det är inte rättvist att jämföra intels 50W mot AMD's 95W rakt av.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Det ser ju fint ut, vafan, jag som går i tankarna på nytt system men vill vänta till ATI's nya värstingkort kommer så man kan se vilket som är bäst, nu det här, och DDR3 hade ju inte varit fel... GAH! Jag kommer ju vänta i evigheter.

Ang. TDP-värdet så brukar AMD ange teoretiska maxvärdet medan intel anger någon sorts medelvärde, så det är inte rättvist att jämföra intels 50W mot AMD's 95W rakt av.

Samt att intels 50W quad var deras motsvarighet till AMD's EE versioner, vilket AMD också lär släppa.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Nice, men va e de på första bilden?

Det är processorkärnor. Allt i en stor kaka.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Det ser ju fint ut, vafan, jag som går i tankarna på nytt system men vill vänta till ATI's nya värstingkort kommer så man kan se vilket som är bäst, nu det här, och DDR3 hade ju inte varit fel... GAH! Jag kommer ju vänta i evigheter.

Ang. TDP-värdet så brukar AMD ange teoretiska maxvärdet medan intel anger någon sorts medelvärde, så det är inte rättvist att jämföra intels 50W mot AMD's 95W rakt av.

skulle snarare tippa på 80W AMD TDP i alla fall på intels quad model. Intel skriver själva klart å tydligt att TDP är termal design power och inte ska förväxlas med den ricktiga efekten processorn kan avga för den kan vara högre. Står klart å tydligt om man laddar hem datablad på tex C"D villket jag gjorde för ett par veckorsedan. Noterade desutom själv att Tex E6300 hade en max ström på 75A den kan dra vid 1.3V villket betyder ca 100W och TDP är 65W så ja TDP50 = 80W max anser jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Nice, men va e de på första bilden?

Kallas för wafer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
hm... jag tycker dom är lite oroande att dom är så varma (särskilt när intel går ut med deras 50W Quad-prollar )
men trevligt, trevligt med lite konkurrens på marknaden (kan man ju hoppas) men effektförbrukningen måste dom väll göra något åt?

Som dom andra skrev, AMD TDP och Intel TDP är olika. Ta bort 25% på AMD's TDP och jämför rätt modell från AMD. I det fallet är det AMD's kommande EE quadcores som är "energy efficent" modeller precis som 50w Xeon är. Skulle tro att AMD's processorer genererar mindre värme i samma klockfrekvens faktiskt. Dom har mer avancerade strömsparfunktioner, men även högre performance/watt ratio.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
AMD skall inte vara så självsäkra på quad-core, Intels fördel är att det är först vid monteringen av själva processorn som dom kan välja om det skall bli en quad-core eller dual-core.. AMD är fast med quad-coren... vilket som är marknads strategiskt rätt vet vi inte så det får historieböckerna återge... Time will tell som en buzzador sa engång.

Därmed inte sagt att K10 är en flopp, jag skulle bli mycket fundersam om den inte presterar riktigt bra.

Man utgår från quadwafers som man kan konvertera till dualcore's beroende på efterfrågan, dvs inga problem. Som att det skulle vara en fördel med att ha två ihoplödda dualcore's och kalla det för quad? Snacka om bottleneck mellan kärnorna. Intel har inget som heter quadcore ens...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Samt att intels 50W quad var deras motsvarighet till AMD's EE versioner, vilket AMD också lär släppa.

Stämmer bra det.

Känns som att det är dags att börja snickra ihop nästa dator...

* AMD K10 quad ihop med Thermalrights Ultra 120 Extreme kylare med lite klock
* MSI K9A AM2 Platinum AMD 580X chipset
* dual R600 XTX2 @ crossfire
* 4Gb Corsair XMS2 PRO

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Skulle inte killen på översta bilden kunnat dela med sig lite och brutit ut en processorer till mig Gärna ett exemplar med bra fokus

Permalänk
Medlem

Kan inte riktigt säga varför, men jag är inte "upphetsad" alls över det här. Kan bero på att jag inte ser vitsen med Quad i dagsläget. Det kommer väl det med, antar jag, men eftersom man klarar sig finfint på en kärna så känns fyra rätt magstarkt. By the way, mjukvaru-stödet för de där lär ju inte komma än på några år...

Okej, det där lät förbannat negativt. Jag skyller på att jag har skrivit en uppsats om Josef Mengele hela dagen och är svintrött. Nu går jag och lägger mig, godnatt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Rendy Allen berättar lite om coming soon stuff.

http://virtualexperience.amd.com/index.html?cid=quadcore&co=q...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Man utgår från quadwafers som man kan konvertera till dualcore's beroende på efterfrågan, dvs inga problem. Som att det skulle vara en fördel med att ha två ihoplödda dualcore's och kalla det för quad? Snacka om bottleneck mellan kärnorna. Intel har inget som heter quadcore ens...[/B]

Snacka om smart idee. Varför inte. AMD har redan svårt för att producera cpu'er så det räcker. Ovanpå det, ska de alltså ta o stänga av två kärnor i en quad, för att sälja den som dual. Smart, jag gillar det.

Poängen med Intels taktik är att de får upp produktions takten, och får ökad flexibilitet som skruvis sa. Produktions takten ökar tack vara färre antal kasserade cpu'er, då det är mycket lättare att skapa 2x2 än 1x4 klossar. Skulle en core vara kass, förlorar man bara en extra... Det är en medveten strategi, som Intel föredragit, sannolikt för att de har ett prestanda övertag. Visar det sig att det behövs, har de sannolikt en alternativ plan, men i nuläget är det här den taktik de påstår att de ska använda inom överskådlig framtid.

I viss utsträckning kan både AMD och Intel använda de defekta till att bygga dualcore's med. Men att medvetet döda hälften av kärnorna på fullt fungerande chip, kommer inte hända.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Snacka om smart idee. Varför inte. AMD har redan svårt för att producera cpu'er så det räcker. Ovanpå det, ska de alltså ta o stänga av två kärnor i en quad, för att sälja den som dual. Smart, jag gillar det.

Poängen med Intels taktik är att de får upp produktions takten, och får ökad flexibilitet som skruvis sa. Produktions takten ökar tack vara färre antal kasserade cpu'er, då det är mycket lättare att skapa 2x2 än 1x4 klossar. Skulle en core vara kass, förlorar man bara en extra... Det är en medveten strategi, som Intel föredragit, sannolikt för att de har ett prestanda övertag. Visar det sig att det behövs, har de sannolikt en alternativ plan, men i nuläget är det här den taktik de påstår att de ska använda inom överskådlig framtid.

I viss utsträckning kan både AMD och Intel använda de defekta till att bygga dualcore's med. Men att medvetet döda hälften av kärnorna på fullt fungerande chip, kommer inte hända.
B!

Native quadcore, smakar det så kostar det

Men kör du i resten av livet på 2*2 om det nu är en sådan fördel. Helt vaninne i stordatorsystem om du frågar mig. Till och med fullständigt vanvett!

Att man kan göra det som en nödlösning menar jag om efterfrågan på t.ex Kuma skulle bli akut stor. Detta innebär inte alls en stor förlust. Så har Intel gjort många gånger, likaså AMD och är en vanlig metod som kan kännas bortkastad. Intel var inte heller så duktiga på att lansera Core2 i början. Sen kan Fab36 pumpa ut processorer som 3st Intelfabriker, och då med mindre andel defekta processorer. Som du säkert känner till så är Intel snabbare på att gå över till en mindre process snabbare, men AMD är duktigare på att göra en process bättre. Dom har även APM 3.0 som tillsammans med deras maskiner är en av världens bästa utrustning.

I denna tråden så kan du i fortsättningen diskutera K10.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Jo jag misstänker också det. T.ex så saknas det instruktionsset på den bilden som cpu-z hade hittat.

Nja, inte bara det, CPU-Z söker inte efter L3-cache ens på K7 och K8 processorer. Så även om det finns så kan det inte rapporteras.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
hm... jag tycker dom är lite oroande att dom är så varma (särskilt när intel går ut med deras 50W Quad-prollar )
men trevligt, trevligt med lite konkurrens på marknaden (kan man ju hoppas) men effektförbrukningen måste dom väll göra något åt?

Vi vet ingenting om hur varma dom går, det är TDP för serien. Alltså kan dessa modeller ligga på 20W om det skulle vara så, bara det att serien är garderad så att framtida processorer kan gå upp i t.ex. 95W. Det är därför processorer på olika frekvens kan ha samma TDP.
Dessutom anger AMD sina värden som absoluta max-värden. Intel ligger långt ifrån det. Den där "50W" processorn från intel drar med mycket stor sannolikhet mer än en 89W processor från AMD. Och då behöver jag väl inte gå in på detaljer som att kentsfielden är riktigt lågt klockad då.
Dessutom ligger normala kentsfield på 130W Intel-tdp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
AMD skall inte vara så självsäkra på quad-core, Intels fördel är att det är först vid monteringen av själva processorn som dom kan välja om det skall bli en quad-core eller dual-core.. AMD är fast med quad-coren... vilket som är marknads strategiskt rätt vet vi inte så det får historieböckerna återge... Time will tell som en buzzador sa engång.

Därmed inte sagt att K10 är en flopp, jag skulle bli mycket fundersam om den inte presterar riktigt bra.

Intel väljer att löda ihop två chip av ekonomiska skäl det är jag övertygad om. AMDs lösning är ju mer äkta, men kan medföra svårare produktion och eventuellt lägre frekvenser. Då en kärna ofta kommer begränsa den andra då man inte kan para ihop två som passar i efterhand.
Men å andra sidan skulle Barcelona hamna på ca 450 m transistorer. Kentsfield är närmare ca 600 miljoner, alltså 300 per kärna. Det är inte enorm skillnad mellan AMDs och Intels chip med andra ord, det är ju inte 100% direkt. Men en skillnad är en skillnad ändå, inte minst i dessa sammanhang.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Snacka om smart idee. Varför inte. AMD har redan svårt för att producera cpu'er så det räcker. Ovanpå det, ska de alltså ta o stänga av två kärnor i en quad, för att sälja den som dual. Smart, jag gillar det.

Tror inte det är så, finns inget jag sett på nätet som skulle antyda att det är så. Det är inte så svårt att operera bort en del av processorn på ritningarna att det skulle vara olösnamt.
Jag tror dom gör separata chip till dualcores.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Kan inte riktigt säga varför, men jag är inte "upphetsad" alls över det här. Kan bero på att jag inte ser vitsen med Quad i dagsläget. Det kommer väl det med, antar jag, men eftersom man klarar sig finfint på en kärna så känns fyra rätt magstarkt. By the way, mjukvaru-stödet för de där lär ju inte komma än på några år...

Okej, det där lät förbannat negativt. Jag skyller på att jag har skrivit en uppsats om Josef Mengele hela dagen och är svintrött. Nu går jag och lägger mig, godnatt.

Mengele verkar inte vara bra,,,,.

Vet inte om du provat x2? Jag anser i alla fall att prestandaökningen jämförbar med att gå från 500MHz till 2,2GHz när man går från en till två kärnor. Med min gamla XP +3200 så hoppade muspekaren när jag kopierade filer från DVD till hårddisk. Det kändes som att man var tillbaka på den gamla tiden när man formaterade en diskett i Win 3.11 och försökte göra nåt annat samtidigt. Med denna x2 så kan jag kopera från DVD och jag märker inget av det. Ok, när jag kör MS Flight Sim X så är det lite surt att se att ena kärna används till 98-99% och den andra ligger på mindre än 15%. Men det kan jag leva med. Jag har äntligen sedan 486 tiden då man klockade upp 66MHz CPUer till 80MHz en känsla att äntligen har jag hårdvara som matchar mjukvara och OS.

Ser fram emot både quad, okta och 16 kärnor, vad det nu heter. Stöd för flera CPUer och kärnor finns ju från och med NT4 om jag minns rätt. Varför så neggo? (Förutom Mengele då )

/Anders

Visa signatur

[Asus M4A89GTD-PRO/USB3; Phenom II X6 1955T; 4GB DDR3; 1st OCZ VERTEX 2 120GB; SSD 1st HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 1TB; Creative sound blaster AUDIGY SE. {Win 7 Home Premium}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Native quadcore, smakar det så kostar det

Men kör du i resten av livet på 2*2 om det nu är en sådan fördel. Helt vaninne i stordatorsystem om du frågar mig. Till och med fullständigt vanvett!

Eftersom de i nuläget har ett prestanda övertag, är det ett smart drag att lägga sig på smarta ekonomiska lösningar. Den marginella prestanda ökningen som en "native" quad för över intels nuvarande design är på hela taget ointresant. Eventuellt skulle den faktiskt vara intressant om de hade en integrerad minneskontroller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Att man kan göra det som en nödlösning menar jag om efterfrågan på t.ex Kuma skulle bli akut stor. Detta innebär inte alls en stor förlust. Så har Intel gjort många gånger, likaså AMD och är en vanlig metod som kan kännas bortkastad. Intel var inte heller så duktiga på att lansera Core2 i början.

AMD har en grym kapacitetsbrist, och har själva stått och sagt det på sitt möte med sina aktieägare. De har helt enkelt inte kapacitet att både möta behovet från OEM marknaden, och vanliga kunder. Att i ett slag kasta bort halva cpu'er, som är fullt fungerande, är då inte ett bra drag. Nu kommer det sanolikt inte vara ett problem, men teorin är vansinnig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Sen kan Fab36 pumpa ut processorer som 3st Intelfabriker, och då med mindre andel defekta processorer. Som du säkert känner till så är Intel snabbare på att gå över till en mindre process snabbare, men AMD är duktigare på att göra en process bättre. Dom har även APM 3.0 som tillsammans med deras maskiner är en av världens bästa utrustning.

Det är då en jäkla tur att du har koll på hur mycket AMD kommer kunna producera, men tyvärr är det så att de själva insett att de har en kapacitetsbrist. Det är därför de försöker få ihopa kapital till att bygga en ny fabrik. Självklart är det dem till hjälp att de har ett system för att hantera fortlöpande process förbättringar, men allt det kan hjälpa dem med är att försöka hinna ikapp. Tyvärr, saknar AMD kapital, och har en mycket svår tid framför sig. Tyvärr säger jag, eftersom de har bra teknik i sina produkter, och att deras kamp främjar oss alla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
I denna tråden så kan du i fortsättningen diskutera K10.

Tack, det var snällt. Varför du surar på att jag kommenterar någonting du säger, och vill hindra fortsatt diskution med de här orden, kan jag förstås bara gissa mig till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tror inte det är så, finns inget jag sett på nätet som skulle antyda att det är så. Det är inte så svårt att operera bort en del av processorn på ritningarna att det skulle vara olösnamt.
Jag tror dom gör separata chip till dualcores.

Självklart tar de fram en dual core, om behovet finns. De har inte kapacitet att slakta fungerande cpu'er. och sälja dem som nånting annat än quadcore. Att de däremot kommer sälja delvis defekta quadcores som dual, och eventuellt även singelcore, håller jag för lika självklart.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Självklart tar de fram en dual core, om behovet finns. De har inte kapacitet att slakta fungerande cpu'er. och sälja dem som nånting annat än quadcore. Att de däremot kommer sälja delvis defekta quadcores som dual, och eventuellt även singelcore, håller jag för lika självklart.
B!

Ja visst. Förutsatt att det bara är att stänga av en kräna, jag vet inte hur insyltade dom är i varandra. Kanske inte går att bara stänga av en, då kanske det blir något fel någonstans. Men förutsatt att det går, vilket jag också tror att det gör, så kommer dom garanterat att göra det.

Permalänk
Medlem

Hoppas att AMD drar lång förbi Intel nu, håller tummarna iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you

Man utgår från quadwafers som man kan konvertera till dualcore's beroende på efterfrågan, dvs inga problem. Som att det skulle vara en fördel med att ha två ihoplödda dualcore's och kalla det för quad? Snacka om bottleneck mellan kärnorna. Intel har inget som heter quadcore ens...

Du menar om dom konverterar quad-coren till dual.core så får dom ut dubbelt så många processor/wafers?

I min normala värld så är fortfarande 2+2=4..

One-Die Quad-Core kommer naturligtvis så sluta predika såsom Intel inte har kompetens till det.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Mm, där ser man.
Intel satsar alldeles för högt!

Permalänk
Medlem

Det behövs ju inga solid-state hårddiskar, de är snart inbyggda i cpun ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det behövs ju inga solid-state hårddiskar, de är snart inbyggda i cpun ....

Ja man kan börja undra..

Hoppas bara AMD växer sakta men säkert, att dom växer i en sådan takt så Intel inte kan slappna av så att vi kan fortsätta att köpa proppar till billiga pengar oavsett om det står AMD eller Intel på dem..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SM4RNA
Mengele verkar inte vara bra,,,,.

Vet inte om du provat x2? Jag anser i alla fall att prestandaökningen jämförbar med att gå från 500MHz till 2,2GHz när man går från en till två kärnor. Med min gamla XP +3200 så hoppade muspekaren när jag kopierade filer från DVD till hårddisk. Det kändes som att man var tillbaka på den gamla tiden när man formaterade en diskett i Win 3.11 och försökte göra nåt annat samtidigt. Med denna x2 så kan jag kopera från DVD och jag märker inget av det. Ok, när jag kör MS Flight Sim X så är det lite surt att se att ena kärna används till 98-99% och den andra ligger på mindre än 15%. Men det kan jag leva med. Jag har äntligen sedan 486 tiden då man klockade upp 66MHz CPUer till 80MHz en känsla att äntligen har jag hårdvara som matchar mjukvara och OS.

Ser fram emot både quad, okta och 16 kärnor, vad det nu heter. Stöd för flera CPUer och kärnor finns ju från och med NT4 om jag minns rätt. Varför så neggo? (Förutom Mengele då )

/Anders

Man kan ju inte jämföra prestandaökningen från single till dual core som single core "låg frekvens" till "hög frekvens".
Att musmarkören hoppade runt etc är ju för att en (singelcore) processor kan ju inte göra flera saker samtidigt. Så den måste hoppa mellan olika uppgifter då ingen annan processor eller kärna kan ta över det.
Ta en riktigt snabb singlecore processor och jämför med en dualcpu (singlecore) maskin med rejält lägre prestanda så är den fortfarande bättre än singlecore processorn på just detta, men de båda processorerna tillsammans är säkert mycket sämre på heltals och flytalsprestanda i tester än vad den ensamma singlecore processorn är.

Vad jag hittat så finns stöd för flera processor redan från första windows NT, 3.1 alltså.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

Undrar om det är en fördel att ha 4st kärnor i spel 2st kärnor är ju dåligt att ha i dagens spel om man ska ha ut full prestanda. Hoppas att multiplikatern kommer att vara låg på dessa K10'or.