Asus visar upp ljudkort på Cebit

Permalänk
Melding Plague

Asus visar upp ljudkort på Cebit

På Cebit-mässan som öppnar sina portar för besökare imorgon har tillverkaren Asus en stor monter där de visar upp moderkort, grafikkort, kylflänsar, monitorer samt något helt nytt - två ljudkort!

Läs nyheten: Asus visar upp ljudkort på Cebit

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Hmm, då får man ta och vänta ett tag.. men låter intressant, var för mig något helt överraskande!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

hmm det verkar intressant....kan nog vara bra om Creative får lite mer konkurrens på marknaden.
Skulle behöva ett nytt kort men det kanske kan vara ide att vänta och se hur pass bra detta är.

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk

Är det en fläkt på kortet !!?

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

Creative sa ju att det inte funkar och göra ljudkort på PCIe....tydligen så funkar det.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Äntligen kanske man får användning av PCIE platserna på moderkortet. Jag hoppas det här är riktat åt gamer/entusiast hållet och har en prislapp på under strax under 1000 kr. Skulle vara kul om Asus hade stöd för EAX och fick det att funka i Vista när Creative själv inte verkar kunna få det

Viu gillar det nya nyhetsflödet! Creds till vem det än är som postar allt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Crative är slöfockar som bara vill tjäna pengar å ge ut kvantitet, sega med drivrutiner är de me.
Asus är kvalitet. Så jag hoppas vi får se spec snart å lite tester. Är grymmt sugen på att se vad detta kort klarar av.

Permalänk
Medlem

Har de vettigt stöd för EAX är det ju ett givet köp.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
Har de vettigt stöd för EAX är det ju ett givet köp.

EAX är la lite döt nu med visata och openal? Körts i anndra os ett tag nu tex linux. Så EAX lär väl dö ut då i så fall. SKiter i vad det stödjer bara kort å OS kommer överens å det låter bra.

Gött att nån som ASUS sattsar lite på vettiga kort.

Permalänk
Avstängd

Gillar mitt soundstorm jag. Inte är det bäst ljud, men det är trevligt.
Men är det något instickskort jag skulle kunna tänka mig att lägga pengar på så är det ett ljudkort.

EDIT: Såg för länge sedan ett DIY-ljudkort som skulle kuna leverera 8W RMS i surround. Är det någon som har mer info om det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NympH
Creative sa ju att det inte funkar och göra ljudkort på PCIe....tydligen så funkar det.

Det är Creative som inte klarar av nya bussar. Samma visa när PCI tog över efter ISA. Konkurrenterna hade gått över till PCI och alla väntade på Creatives svar. Det kom aldrig något förrens Creative köpte upp Ensoniq (som hade ett färdigt PCI ljudkort) och började sälja deras produkt under eget namn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Mucho trevlig nyhet detta.

Ska bli intressant när specsen dyker upp. Men mitt köp av ljudkort från creative blev just inställt helt.

Permalänk
Medlem

Ännu en fläkt i burken? Nä, tack... De får nog fixa en passiv lösning innan jag blir intresserad.

Däremot håller jag med om att det är trevligt att även ljudkort nu börjar använda PCIe platserna

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Skulle nog inte satsa på ett ljudkort från Asus då deras inbyggda kretsar(Soundmax) är så tragiska att man börjar gråta. Tycker dom borde fixa dom så att dom går att använda innan dom börjar ge sig på externa marknaden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Det är Creative som inte klarar av nya bussar. Samma visa när PCI tog över efter ISA. Konkurrenterna hade gått över till PCI och alla väntade på Creatives svar. Det kom aldrig något förrens Creative köpte upp Ensoniq (som hade ett färdigt PCI ljudkort) och började sälja deras produkt under eget namn.

När creative väl var med på PCI-bussen så gjorde dom aldrig ett fullt kompatibelt ljudkort, eller jag vet inte hur dom senaste är. Men dom brukade låta bli att följa vissa riktlinjer vilket gjorde att dom krånglade med vissa chipset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av caizer
Skulle nog inte satsa på ett ljudkort från Asus då deras inbyggda kretsar(Soundmax) är så tragiska att man börjar gråta. Tycker dom borde fixa dom så att dom går att använda innan dom börjar ge sig på externa marknaden.

Inte Asus som gör soundmax eller divrutinerna.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Inte Asus som gör soundmax eller divrutinerna.

Nä men är man så dumma att man köper in deras kretsar med kassa drivrutiner så kan man väl inte ha så mycket vett när det gäller egna ljudkretsar heller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av caizer
Nä men är man så dumma att man köper in deras kretsar med kassa drivrutiner så kan man väl inte ha så mycket vett när det gäller egna ljudkretsar heller.

Nee, klart. Det är inget stort företag, de har inga anställda som tänker ut vad som kan behövas. Jag tror inte att de har en chans att sälja ett enda kort!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

mysigt om de skulle vara lika gosiga som X-Fi korten. blir de nog ett sånt här istället. verkar nice att få något kort i de små platserna . awie

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
mysigt om de skulle vara lika gosiga som X-Fi korten. blir de nog ett sånt här istället. verkar nice att få något kort i de små platserna . awie

Får hoppas på OpenAL stöd annars är det out of the question..

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av caizer
Skulle nog inte satsa på ett ljudkort från Asus då deras inbyggda kretsar(Soundmax) är så tragiska att man börjar gråta. Tycker dom borde fixa dom så att dom går att använda innan dom börjar ge sig på externa marknaden.

Nu är det nog inte Soundmax "komponenter" som ska leverera chips/krets till XonarD2K!

Analog Devices Inc ska tydligen leverera ett speciellt ljudchips till detta Xonar!.

Alla "Audiophiles" kommer säkert bli nöjda med ljudkvaliteten då
Asus förhoppningsvis använder en bättre kvalitet på komponenter än Creative.

http://www.vr-zone.com/?i=4778

http://www.analog.com/

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin.mev
Får hoppas på OpenAL stöd annars är det out of the question..

Så sant som det är sagt...