Permalänk
Medlem

Cronjob fungerar inte.

Hej. Ska köra ett cronjob på min ubuntu server varje halvtimme, men det vill inte funka.

har lagt in
0,30 * * * * nice /home/winglan/srv/psychostats1.9.1/stats.pl

enligt sidor jag läst på ska det vara rätt men inget händer.
Finns det någon log över cronjobs eller? Kanske får något felmeddelande.

Permalänk
Medlem

Du måste specificera hela sökvägen till kommandot du vill köra har jag för mig.
exempelvis "/usr/bin/nice".

EDIT: och loggar på cron ligger oftast i /var/log

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Men det är ju hela sökvägen.
Går och kollar efter log.

Permalänk
Medlem

"0,30 * * * * nice /home/winglan/srv/psychostats1.9.1/stats.pl"
Det är hela sökvägen ja, till stats.pl, men inte hela sökvägen till "nice"

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

La in hela sökvägen nu, ska se om det händer något.
Vad gör nice då? Kan lika gärna passa på att fråga. Första gången jag använder cronjobs

Permalänk
Medlem

Använder du ett kommando utan att veta vad det gör?
Från manualen: "nice - run a program with modified scheduling priority"

Glöm aldrig bort "man" kommandot! Man skriver "man" framför ett kommando (t.ex. man nice) så kommer manualen upp

Har du förresten testat att köra kommandot ("nice /home/winglan/srv/psychostats1.9.1/stats.pl") manuellt? Fungerar det då?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Jag är ny på det här, man kommandot låter iaf bra.
Springer upp o testar att köra manuellt.

#Edit
Testade nu.
Fick detta error:
WARNING 03-13-2007 : 16:51:51 - UNKNOWN TRIGGER "amx_tsay" in L0313001.log (line 145)
WARNING 03-13-2007 : 16:51:51 - UNKNOWN TRIGGER "amx_chat" in L0313002.log (line 111)
*FATAL* 03-13-2007 : 16:51:51 - Error creating http://winglan.se/csstats/clans.html

Men om jag går vanligt utan nice asså
cd srv/psycho../
./stats.pl
Då fungerar det ju. Någon rättighet som är sned lr?

##Edit2
Testade göra en boot fil och kör cronjob på sen, kanske fungerar.

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt nice själv men det verkar ju konstigt att det inte fungerar med det.
Måste du använda det då? Spelar inte så stor roll ändå i vanliga fall.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Hej, varit borta ett tag. Men det funkar fortfarande inte iaf.
Varken med eller utan nice. Jag testade också att lägga in en till cron med mkdir för att se så att funktionen fungerade som den ska, det gick gallant. Så det skulle vara bra om jag kunde hitta någon log över cron. Hittade ingen där du sa Syntax.

Någon annan ide om vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

EDIT: skriver om hela inlägget då.

/var/log/cron
Mar 14 10:40:01 erica crond[6494]: USER root pid 6518 cmd /home/synthetic/eggdrop/pisg 1> /dev/null

crontab -l
*/2 * * * * /home/synthetic/eggdrop/pisg 1> /dev/null

jag är medveten om att det är med 2 minuters intervall, men det är bara för att se om den fungerar.

/home/synthetic/eggdrop/pisg i konsol fungerar bra, men inte cronjob

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av okley
Jag är ny på det här, man kommandot låter iaf bra.
Springer upp o testar att köra manuellt.

#Edit
Testade nu.
Fick detta error:
WARNING 03-13-2007 : 16:51:51 - UNKNOWN TRIGGER "amx_tsay" in L0313001.log (line 145)
WARNING 03-13-2007 : 16:51:51 - UNKNOWN TRIGGER "amx_chat" in L0313002.log (line 111)
*FATAL* 03-13-2007 : 16:51:51 - Error creating http://winglan.se/csstats/clans.html

Men om jag går vanligt utan nice asså
cd srv/psycho../
./stats.pl
Då fungerar det ju. Någon rättighet som är sned lr?

##Edit2
Testade göra en boot fil och kör cronjob på sen, kanske fungerar.

köra scriptet så här: /home/winglan/srv/psychostats1.9.1/stats.pl
och
köra scriptet med:
cd srv/psycho../
./stats.pl

är inte samma sak, i det första exemplet så kör du scriptet med en absolut sökväg och kan köra det från vilken mapp som helst, i det andra kör du scritpet med en lokal sökväg = ./

anledningen att det funkar i ena fallet men inte i andra är att det någonstans i scriptet är satt lokala sökvägar ex att den letar efter filen "foo" inte efter filen "/home/winglan/srv/psychostats1.9.1/foo" felet är att crontab ligger normalt med / som sin aktiva mapp, så för att lösa det smidigt gör ett wrapper script eX:

#!/bin/sh cd home/winglan/srv/psychostats1.9.1/ ./stats.pl

som du sedan kallar stat-wrapper och lägger på en passande plats, sedan lägger du in det istället för .pl scriptet i crontab och då kommer det funka..

nice har inte något med detta att göra, det är endast för att ställa prio på processer som finns, ex kan man nice'a upp en seti@home klient så att den bara får tid på cpun då det inte är någon annan process som vill köra eller ställa ner en process så den blir prioritead över alla andra.. (BSD prio nivåer är inverterade ifall ngn tycker det låter baklänges..)

denil: funkar något script som du lägger i crontab, är du ens säker på att crontab daemonen går?

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
denil: funkar något script som du lägger i crontab, är du ens säker på att crontab daemonen går?

crontab är igång, kör crond efter ändrningarna och då kör den scripten enligt loggen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denil
crontab är igång, kör crond efter ändrningarna och då kör den scripten enligt loggen.

ställ om crontab i så fall att inte styra stdout till /dev/null utan till din mail eller en fil, >/home/foo/file 2>&1 i slutet på kommandot.

så får du se om den säger något om ett fel eller så.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

ntity: Jag testade köra som du sa men fungerade inte iaf. Har ingen log i den mappen heller, måste man aktivera för att det ska sparas i log lr?

Permalänk
Medlem

du ändrade /home/foo/file till en mapp som finns osv ?

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Ja, alla sökvägar är korrekta, det är jag 100 på.

Permalänk
Medlem

normalt sett om man använder > som stream kontrol så skapar den filen även om inget skrivs ut så om det inte skaps någon fil verkar det som att den inte körs faktiskt..

du tog även bort "1> /dev/null" då du la till det som jag skrev ovan ?

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Hmm det där skrev du ju till denil och inte mig, eller?

Permalänk
Medlem

jag menade dig, men ser jag citrerade fel post aja..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Då förstår jag lite mer. Testar det på en gång.

#Edit
Nu fungerar det. Fick intrycket att det där tilläget bara var för att få en log. Men kanske fattade fel.

Tackar så hemskt mycket iaf.