Commodore speldator på Cebit

Permalänk
Medlem

när de kommer med amd prolle och linux så kan ni maila mig.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan de inte göra något relaterat till Amiga eftersom det är sålt sedan länge och nu ägs av annat företag som inte har något med Commodore att göra längre. Har för mig att Amiga ägs av Gateway som köpte upp dem pga ett mus-patent. Sen har Gateway sålt något som hör till Amigan till annat företag men de äger fortfarande patenten. Det var egentligen tänkt att Gateway själva skulle släppa en super-Amiga 1998 men den tanken dog när bubblan brast så alla de som jobbade på nya Amigan fimpades tråkigt nog.

C-64 är dock ett varumärke som Commodore fortfarande äger så som jag har förstått det. Förklarar troligtvis den tajta knytningen till C-64.

När Commodore gick i konkurrs så såldes det till Escom, jag har för mig att de tillverkade en kort batch Commodore PC-kompatibla datorer och tillbehör. Men som annan person nämnt i texten så tillverkade ju det ursprungliga Commodore själva PC-kompatibler parallellt med Amiga och C64 ett tag. Det var även snack om en relansering av C64'an kring 1995-6-7. Men det rörde sig då om en liten internet-dator med inbyggd C-64 emulator i samma format som originalet dock uppdaterad design och i blå färg (tangentbord och dator inbyggd i en).

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
"Original-Commodore" hade faktiskt PC-datorer på slutet innan de konkade, 486DX4-100MHz om jag inte minns fel. Men, nej, sån hårdvara klingar inte "Commodore" ...

Jag har i alla fall en fullt fungerande Amiga 500 i garderoben

Har en tangentbord till sådan Commodore PC

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Enligt den här sidan:
http://www.primotechnology.com/news/0307/commodore/first-pics...
så är det 2x 8800GTX och inte GTS i burkarna.

"The initial hardware specifications for the ‘extreme level’ Cxx are as follows: Intel CoreT2 Extreme quad-core processor, an Asus P5N32-E nForce 680i SLI motherboard, two 150 GB 10,000 RPM SATA drives in RAID 0, with a spare 500GB 7,200 RPM SATA drive, 4GB (2 x 2048) Corsair Dominator memory at 1066 MHz, two nVidia 8800 GTX videocards, a Creatve Labs X-Fi, and Windows Vista Ultimate installed. Hell, it might even run Crysis."

Permalänk
Avstängd

Tycker dom skulle byggt den som ett tv-spel.

Permalänk
Medlem

De som tycker företaget ska vila i frid kan ju lära sig att det inte heter commondore utan commodore, så alla gamla C64or och amigor slipper vrida sig i graven.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se en dator vrida sig av egen kraft ett par meter under jorden :S

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av l'o'vet
Skulle gärna se en dator vrida sig av egen kraft ett par meter under jorden :S

Grattis, du har verkligen förstått uttrycket "att vrida sig i graven."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av l'o'vet
Skulle gärna se en dator vrida sig av egen kraft ett par meter under jorden :S

Jo, lik gör det ju så mycket bättre. Grattis.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Alla verkar rörigt eniga om att Commodore som företag ska få vila i fred, kanske det men följer inte den nya maskinen bara samma konsept som C64 och Amigan hade?

Jag menar, ta Amigan som exempel. Den utveklades inte av Commodore utan köptes upp som mer eller fördig produkt (Tänk Amiga 1000). Det som var så revolisonerande med Amigan gentimot PCn på den tiden var ju den äverlägsna prestandan som i sintur berode på enskilt dedikerade prossesorer för varje arbets område. en CPU, grafik CPU, ljud CPU IO- kontroller osv. Men är det inte det vi ser i dag på PCn? En GPU till PC är ju idag mer avanserad än vad CPUn är, vi har spesefika ljud CPUer och olika IO-prossesorer, precis som Amigan hade. Visst arketekturen är helt anorlunda men hade inte Amigans också varit det vi det här laget.

Amigan använde Motorola som CPU, men det gorde ju Apple också och i dag använder de en vanlig Intel X86, vad sägger att inte Commodore hade valt samma väg?

vad anbefaler OS så har ju PC även här härmat Amig/Apple's grafiska gränssnitt om än med en viss bismak men det är ju Bill Gates fel

Och som någon sa tidigare så tillvärkade Commodore PC-datorer redan tidigare och hade gort under flera år, det var ju faktiskt så att deras försäljning av Amiga datorer gick med vinst, det var försäljningen av PC datorer som gorde dom bankrupt.

Och vad ska Commodore göra? dom har ju inte längre rättigheterna till Amiga och någon C64 vill vi inte se mer än som retro produkt och det finns det ju mycket liten pengar i.

Permalänk
Avstängd

Commodores framgångar var till stor del på grund av priset. Den där datorn kostar 30 till 40 tusen kronor. Eller ännu mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tycker dom skulle byggt den som ett tv-spel.

Det var ingen dum ide... en ny CD32:a baserad på PPC hade varit guld

Permalänk
Medlem

jag hade faktiskt en P150 från Commodore men gav bort skiten.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
jag hade faktiskt en P150 från Commodore men gav bort skiten.

Har haft C64, Vic20, A500, A600, A1200 och en aldrig fungernade A3000 i mina ägor, samt en CD32:a som min far snällt nog förstörde med 2l cola. Detta var på den tiden då livet var roligare

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Blehhh.... commodore ska fan inte ha intel cpu:er... Motorola is teh shit... I dessa moderna tider borde en Commodore var bestyckad med PPC och AmigaOS

Hörrö du, Atari använde också Motorola och deras 16MHz var snabbare än PC's 33 MHz så skit var det inte

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Det var ingen dum ide... en ny CD32:a baserad på PPC hade varit guld

Open source. Fatta vad en fans skulle programmera.
Behöver inte bygga något dyrt heller. Behöver liksom inte vara sliade 8800or och grymmaste processorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Open source. Fatta vad en fans skulle programmera.
Behöver inte bygga något dyrt heller. Behöver liksom inte vara sliade 8800or och grymmaste processorn.

hehe ... you speak ze truth

BTW: väntar på svar från en kille i värmland som jag hittade inne på buzz.se om att få köpa hans CD32:a. Han skulle tydligen ha kvar orginalkontroll o allt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
hehe ... you speak ze truth

BTW: väntar på svar från en kille i värmland som jag hittade inne på buzz.se om att få köpa hans CD32:a. Han skulle tydligen ha kvar orginalkontroll o allt

Namn och adress på honom? :P;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Namn och adress på honom? :P;)

Måste ha ditt kontokort och kortnummer innan jag berättar det

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Måste ha ditt kontokort och kortnummer innan jag berättar det

Kan va värt det.

Permalänk
Medlem

Med tanke på språknivån i den här tråden är jag väldigt tveksam till att någon större andel faktiskt ägt eller ens sett en Amiga, C64 eller dyl.

Var själv ett stort fan av Commodore. Vill man använda varumärket igen så kör hårt. Tanken var att dess datorer skulle ta en enkelhet från konsoller men bättre prestanda. Det lyckades man med. Nu försöker man göra samma sak genom att sälja maxade datorer direkt. Lite fegt kanske men ändå ett bra initiativ.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Med tanke på språknivån i den här tråden är jag väldigt tveksam till att någon större andel faktiskt ägt eller ens sett en Amiga, C64 eller dyl.

Var själv ett stort fan av Commodore. Vill man använda varumärket igen så kör hårt. Tanken var att dess datorer skulle ta en enkelhet från konsoller men bättre prestanda. Det lyckades man med. Nu försöker man göra samma sak genom att sälja maxade datorer direkt. Lite fegt kanske men ändå ett bra initiativ.

Fast dom hade priset på sin sida förr. Inte nu.
Och förövrigt var min första dator en C64. Hade aldrig sett en IBM kompatibel PC då, visste inte vad det var förräns långt senare.