Permalänk
Medlem

Instabil dator, AsRock Dual SATA2

Vet inte om det är rätt forumdel men...

Har haft en tokstabil dator tills jag bytte till en SATA2 disk. Nu låser den sig på ett lite lurigt sätt. Datorn fungerar klockrent ett tag, sen kan den låsa sig, man kan röra musen men det blir ett timglas, inget går att göra samt att lampan till disken lyser konstant tilsammans med en lampa på tangentbordet börjar lysa. Det lyser även på tangentbordet fastän jag stängera av datorn genom att hålla in start/stängknappen i 4 sek. Även testat med annan SATA2 disk och samma problem.

Konfig

AsRock Dual SATA2
2x512Mb RAM
1 st 500Gb WD SATA2 disk
Radeon x800 grafik
DVD brännare AOpen

XP SP2
Alla drivisar från ULI och JMicron uppdaterade.

Som sagt, var tokstabil i över ett år men efter byte så e den verkligen inte stabil! Vafasen kan va galet?

Visa signatur

-ridern-

Permalänk
Medlem

Kolla så att inte nånn kontakt har ramlat ut så kan du testa attt köra chdsk som kollar hårddisken eller vad det heter annars borde det ju va fel på disken.

Permalänk
Medlem

Jou, jag har kollat alla kontakter å så. chkdisk säger att allt e ok.

Men i bios finns det under SATA normal och strong, tror jag det var, någon som vet vad det är för någon iställning?

Visa signatur

-ridern-

Permalänk
Medlem

Sitter den på JMicron eller ULI-kontrollern.
Kör själv Western diskar på ULI-kontrollern och seagate på JMicron.

Har du prövat disken på en annan dator?

Att tangentbordet lyser beror på att det drivs av standby-spänningen från nätagget. Du kan i bios ställa in att datorn startar med tangentsbordet, så man slipper sträcka sig efter power-knappen på chassit

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

har läst att på vissa moderkort så komer man inte lika högt i fsb med sata diskar i
men det jag läste gälde en nforce bräda för socket 754 man tycker ju att dom borde ha komit förbi det problemet.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Vila i frid

SATA står naturligtvis låst på 100MHz och följer inte med HTT när du klockar?

Permalänk
Medlem

Det låter exakt som problemet jag hade! Drivisarna på Asrock är riktigt dåliga!! Datorn fryser så fort jag typ packade upp något eller gjorde något på den hårddisken! Det jag gjorde var att avinstallera sata drivisarna`, that's it var ett jäkla meck o hitta vad som var problemet kör nu utan drivisar och det fungerar bra. Nu har jag en sata o du en sata2 vet inte om det är skillnad här nu dock. Har hört att fungerande drivisar finns på nvidia hemsida, kollat där redan kanske?

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem

Jou, jag har testat med drivisarna från ULI (NVidia) det e dom jag kör med nu. TRor jag, exakt vilken e det jag ska kolla i enhetshanteraren

Men det är ju mest vid tunga apliceringar som CAD och liknande den fryser, fast ibland även när jag surfar bara.

Visa signatur

-ridern-

Permalänk
Medlem

Kanske skulle du prova med SATA controller drivisen som finns på XP SP2?

Den är ganska rudimentär och stöder inte en del faciliteter, som finns i SATA 2 gränssnittet. Tex NCQ och Quiet. Men kanske inte spökar till det så mycket heller?

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ridern
Jou, jag har testat med drivisarna från ULI (NVidia) det e dom jag kör med nu. TRor jag, exakt vilken e det jag ska kolla i enhetshanteraren

Men det är ju mest vid tunga apliceringar som CAD och liknande den fryser, fast ibland även när jag surfar bara.

Pröva att ändra MA timings till 2. Default är auto, och det fungerar inte så bra. Samma sida som minnesinställningarna i bios.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Vad e MA timing?

Visa signatur

-ridern-

Permalänk
Medlem

Ny SATA-driver.

http://download.asrock.com/drivers/ULi/SATA/SATA2_Vista_XP64_...(V1059C2d).zip

Senaste Jmicron SATA2-driver behövs också:

ftp://driver.jmicron.com.tw/jmb36x/Win2k_xp_Vista/JMB36X_WinD...

Och, installera INTE AMDs cpu-driver.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Har installerat detta nu, men hur ser jag i systemhanteraren att det verkligen är installerat?

Har avinstallerat AMD Cpu-drivisarna och installerat de ovan igen.

Visa signatur

-ridern-

Permalänk
Medlem

Du ser det i enhetshanteraren; den här datorn/egenskaper/maskinvara/enhetshanteraren.

Högerklicka på den hårdvara du vill kolla, egenskaper/drivrutin, så ser du vilken drivrutin du har installerad.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jou, det vet jag, tänkte lite mer specifikt vad jag skulle kika på för att se att jag verkligen använder SATA2 drivisarna. Kollar jag på hårddisken snvänder den microsoft, enda som använder JMicron e RAID-controllern,

Visa signatur

-ridern-

Permalänk
Medlem

du har nog blandat ihop det lite, det finns bara en SATA2-kanal så det är omöjligt att köra SATA2-disken som SATA2 i raid på det moderkortet. Däremot kallas programmet som installeras tillsammans med Jmicron för "raid manager" någonting. Det är för att det är samma drivrutin som används till andra kort med fler Jmicron-SATA2-kanaler som verkligen kan köra RAID.

Däremot fungerar det att köra RAID i SATA med ditt moderkort, men då är det över ULi-kontrollern som har en egen "raid manager". Lite krångligt, ja.

Det är inte hårddiskens drivrutin du ska kolla på, hårddiskar har ingen speciell drivrutin det är alltid "Microsoft". Det du ska kolla på är ULi/ALi SATA-kontrollern så ser du om du fått in den senaste ULi-drivrutinen. Och, ja, den är bättre än den förra.

edit. och självklart kan du bygla din hårddisk til SATA om du hellre vill köra den över ULi-kontrollern och köra RAID ihop med en annan hårddisk.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ne, jag har ju bara en hårddisk så är inte intresserad av just RAID, men blev lite konfunderad, så du trodde rätt. Ja, men då kör jag nog med rätt drivis nu Bara hoppas den blir stabil.
Tackar för hjälpen

Ja, nu jävlas datorn igen. Måste nog ta å köpa mig ett nytt mammabräda och prolle Då kan jag ju minsann bygga htpc av denna och en gammal IDE disk

Visa signatur

-ridern-