AMD64 +3500 flaskhals till 8800GTS

Permalänk
Medlem

AMD64 +3500 flaskhals till 8800GTS

Funderar på att byta grafikkort i min burk (samt moderkort) det kort jag tänkte sätta in är ett MSI 8800GTS 320MB det jag har funderingar på är ska jag istället sattsa på 640MB och är det någon ide att satsa på 640MB när min processor är en AMD 64 +3500. Kommer min processor bli den största flaskhalsen eller är det minnet i grafikkortet?
De upplösningar jag kommer lira på är max 1366x768

Detta är den sista uppgraderingen jag kommer att göra på denna burk och nästa gång jag vill ha något snabbare så blir det en helt ny burk och inget mer uppgraderingar *duh*

De spel jag främst tänkt spela är Ghost Recon Advanced Warfighter och Armed Assault samt Oblivion

Permalänk
Medlem

Ska du inte lira i högre upplösningar så fundera på 320MB versionen. Du lär få rätt mycket högre fps i spelen men ja cpun kommer flaskhalsa. Kan säga att jag körde 8800GTS på Opteron@2800MHz och det var lite skillnad sedan man bytt till C2D@3200MHz. Generellt sätt lär du iaf ha tillräckligt med prestanda för att få ut rätt mycket av grafikkortet så i ditt fall skulle jag slå till utan tvekan och ta 8800 320MB.

Permalänk
Medlem

Vad menas med högre upplösningar, tycker man läser det överallt men var går gränsen?

Permalänk
Medlem

funkar bra med min settup och 1650 wide allt på max.. så går nog bra med din 3500+ i 1280.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

över 1600x1200 ska man nog inte gå över så har du en feting skärm så välj 640mb annars räcker inte 320mb med AA/AF på höga upplösningar.

Permalänk
Medlem

Nu är jag jäkligt dålig på AMD men jag antar att 3500+ är sämre än E4300?

Om det är så kommer din processor att vara en flaskhals, min E4300 flaskar som sjutton i originalhastigheten I alla fall.

Får typ 2000 poäng mer i 3dmark 06 när jag överklockar den till 2500 (max som går med mitt usla moderkort) och då är det inte bara cpu testerna som går bättre utan FPS'en är också en hel del högre.

Dessutom får jag nästan samma FPS i medel som högsta inställningar i många spel. Det borde väl också tyda på att det är processorn som flaskar?

E4300
MSI P965 Platinum
2 GB Corsair 5-5-5-12 6400
Gainward 8800GTS 320mb (620/1000mhz)

Permalänk
Medlem

Firingsquad har gjort två flaskhals-tester med både A64 och C2D.

http://firingsquad.com/hardware/geforce_8800_gtx_gts_amd_cpu_...
http://www.firingsquad.com/hardware/geforce_8800_gtx_gts_core...

Som synes är det generellt grafikkortet som flaskhalsar. Men en A64 3500+ kommer säkert begränsa en del i vissa situationer, t.ex. Oblivions städer, RTS osv.

edit:

Såg att testerna är lite fult vinklade.

I A64-testet har de med cpu-krävande tester som Lomac, Dark Messiah och 3dmark06.

Firingsquad utelämnar av någon anledning just de tre cpu-krävande testerna med C2D.

Permalänk

De vinklar inte lite heller... i mer än fem test har den 4xAA och 16xAF på A64 och 4xAA och 8xAF på C2D, samt på Far Cry HDR har de 4xAA och 16xAFpå A64 och 0xAA och 8xAF på C2D... Vet visserligen inte om det var en felskrivning på just den sista, men de har iaf valt snällare upplösning till C2D än A64 på alla test.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Medlem

Här är en till som testar "CPU scaling" med 8800-serien.
Man ser ju klart att GTX kräver lite av processorn men bara i 3DMark06(är detta lite 3dmark01-syndrom att det kräver mycket av processorn?).

Kör man 8800GTS däremot så spelar det mindre roll.
I de spel de testat är det i stort sett ingen skillnad alls utan det är enbart grafikkortets prestanda som spelar roll.
När man blandar in ett processorkrävande spel så verkar det ju skala uppåt som förväntat ju snabbare processor man kör.

Det är som vanligt pengarna smo styr... är det värt att skaffa bättre processor eller inte. Köper man ett 8800GTX så vill man nog ha en snabbare medans man med 8800GTS kan köra på en billig(dock är det ju vettigast i dagsläget att handla en C2D).

http://www.legionhardware.com/document.php?id=618&p=1

-edit- Med tanke på hur dåliga alla spel är att hantera dual-core så kan du förmodligen klocka upp din 3500+ och köra vidare på den ett tag till.

Permalänk
Medlem

Summa sumarum ni anser alltså att jag ska lägga pengarna på ett 8800gts 320mb istället för ett 8800gts640mb eftersom om jag inte spelar på högre upplösningar än 1366x768 så kommer jag ändå inte kunna nyttja den extra minnesbufferten som 640mb har gentemot 320mb, och få högre fps i spel som ghostrecon och armed assault. Speciellt med tanke på att min processor är en AMD 64 3500+.

Jag kommer inte (med största sanolikhet) att installera windows Vista på denna burk utan det blir nog snarare att jag bygger en ny om något/ra år istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kung_new
Summa sumarum ni anser alltså att jag ska lägga pengarna på ett 8800gts 320mb istället för ett 8800gts640mb eftersom om jag inte spelar på högre upplösningar än 1366x768 så kommer jag ändå inte kunna nyttja den extra minnesbufferten som 640mb har gentemot 320mb, och få högre fps i spel som ghostrecon och armed assault. Speciellt med tanke på att min processor är en AMD 64 3500+.

Jag kommer inte (med största sanolikhet) att installera windows Vista på denna burk utan det blir nog snarare att jag bygger en ny om något/ra år istället.

Ja, köp 320Mb om du inte planerar att köra så väldigt höga upplösningar och se till att klocka upp din processor lite grann(så mycket du kan eller "vågar").

Det är lite på gränsen att vi som har 1680x1050 ska behöva ett 640Mb-kort så jag funderar på att sälja mitt 320 eller skicka tillbaka det och byta upp mig lite till 640.

Permalänk
Medlem

Tycker som resten, i och med att du har en 3500+ som även den går att klocka, kör på 320mb GTS istället.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!