Nybörjar problem Debian vi editor.

Permalänk
Medlem

Nybörjar problem Debian vi editor.

Tjena.

Jag vet att detta är ett så barnsligt fel, men jag får det absolut inte att fungera har googlat och försökt bra länge nu.

Jag ska ändra en fil från shell och skriver då in vi /etc/webmin/miniserv.conf

då öppnas editorn.

Ändrar då det jag ska genom att trycka ner "i" tangenten.
Men hur gör jag sedan för att spara och gå ur?

jag har försökt att trycka exakt såhär [:] [w] [q] etc etc.. men det händer ingenting.

Snälla snabbt svar nu
Har bestämt mig för att inte ha något GUI på burken

Visa signatur

xciso

Permalänk
Hedersmedlem

Escape, sedan går det bra med :wq.

Escape följt av ZZ fungerar också (dvs shift intryckt samtidigt som du trycker på z två gånger).

Skrev ihop en liten introduktion till Vi(m) för ett tag sedan (ska utökas när jag känner för det), den kan hittas på http://distopic.net/vimintro.pdf, finns även en länk i min signatur.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Aahhhhhhhh, vi hit och dit. Jag har aldrig förstått mig på det. Använd 'pico' istället, mycket lättare

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

testa skriv vimtutor så får du en instruktionsguide som lär dig grunderna. vi är svår att lära sig, men underbar att jobba med när man kan den!

de som säger använde "pico" eller "anteckningar" iställlet, är helt enkelt folk som inte har något behov av snabb och effektiv texteditering.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googlah
Aahhhhhhhh, vi hit och dit. Jag har aldrig förstått mig på det. Använd 'pico' istället, mycket lättare

Mycket bra att kunna hantera grunderna i VI. Det är vare sig man vill eller inte den editor som finns på de flesta system som default.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Plus att VI eller VIM kan göra så otroligt mycket mer än en alldeles vanlig texteditor.