Permalänk
Medlem

Linux för barn

Hej skulle behöva hjälp med att hitta en dist som skulle kunna passa för min dotter. Hon fyller snart två men är redan mkt intresserad av mina datorer. Så jag tänkte plocka ihop något till henne av delar som ligger här och var. Inga värre grejer, 550mhz processor och 128 mb ram ska jag nog få ihop.

Så det jag behöver är en lätt och enkel dist av linux. Man ska kunna rita, titta på bilder och ev spela något enklare spel senare.

Har sökt runt men inte hittat något som jag kände passade bra, så har ni några tips till mig och min dotter så blir vi jätteglada

Permalänk
Medlem

Vilken distribution som helst fungerar egentligen. Mest programmen som spelar roll där. De flersta distributioner har sådana program från start.

Permalänk
Medlem

Ok, har du tips på någon som rullar bra på den "enkla" hårdvaran jag har ? det är ju inga rökargrejer direkt

Permalänk
Medlem

Edubuntu är väl det som främst riktar sej till barn.
Finns nån norsk variant som heter skolelinux, men det kanske är för större barn.

Visa signatur

Ett lurvigt skägg döljer inte bristande
intelligens.

Permalänk
Medlem

Kändes som att det var lite höga krav på den, hittade ingen riktig spec men när man läste där så verkar det som att den kräver ganska mkt i hårdvaruväg. Eller kan det vara så att det går att köra den på det jag har ändå ?

Permalänk
Medlem

En bootbar live dist så slipper du laga hela tiden måste vara det bästa.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Från deras hemsida.

A standalone Edubuntu system needs at least:

* 500 Mhz processor
* 128 MB of RAM
* 2.1 GB of hard disk space

Visa signatur

Ett lurvigt skägg döljer inte bristande
intelligens.

Permalänk
Medlem

Det är ju oxå ett bra alternativ, hade ubuntu på live-cd förut och testade åt mig själv och det kändes som en rätt "skön" dist. Kanske ska testa den om ingen har något annat tips

Permalänk
Medlem

xubuntu?

Visa signatur

amd x2 5600. 2 gig, 320+160 hdd, gf 8500gt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hegobald
Från deras hemsida.

A standalone Edubuntu system needs at least:

* 500 Mhz processor
* 128 MB of RAM
* 2.1 GB of hard disk space

Var 17 hittade du det, jag lyckades inte hitta det iaf. Det verkar ju som att jag skulle kunna klara det med mina grejer då Ska testas.

Permalänk
Medlem

Testa Edubuntu blir det för segt så dra in mer ram eller xfce

Permalänk
Medlem

haha, Edubuntu till en tvååring..

seriöst, vilken som helst duger nog lika bra, lägg en stor ikon till Tuxpaint bara så blir det säkert roligare. (för er båda)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Ge henne en Gentooskiva och en länk till Gentoo Handbook så har hon allt hon behöver

Permalänk
Avstängd

GCompris verkar vara ett trevligt program för lärande. Lämpat för ålder 2 till 10.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Hedersmedlem

1 år - lära sig gå
2 år - börja med linux och rita
3 år - spela datorspel
4 år - börja lära sig läsa och surfa
....
10 år - unix hacker
13 år - börja intressera sig för killar
16 år - stabil inkomst som unix guru

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag hade nyligen en bärbar dator med ungefär samma prestanda som arbetsdator, Hade Debian+KDE, inga problem fast den segade ner rejält när ram-minnet tog slut.

Att använda en live-cd lösning tycker jag är en dålig ide. Det resonemang att man "slipper laga" med en sån bygger på okunskap enligt min åsikt. Ifall det är ett problem, vilket jag inte tror, kan man återskapa konfigurationsfilerna i hemkatalogen med ett uppstartskript för att alltid starta från ruta ett.

Visa signatur

- J -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
GCompris verkar vara ett trevligt program för lärande. Lämpat för ålder 2 till 10.

Jag satt och lekte med det i en timme eller så när jag testade Edubuntu idag, mycket av spelen och övningarna verkar vara bra, men en del förstod jag inte ens vad det gick ut på, och jag är ca 3 ggr äldre än äldsta målgruppen

Edubuntu verkar för övrigt vara bra, planerar att visa min 6-årige systerdotter det nästa gång hon vill spela nåt. Fanns en hel del andra bra program installerade förutom GCompris.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
10 år - unix hacker

lol 10 års present, träskor o lösskägg alltså :-D,

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
lol 10 års present, träskor o lösskägg alltså :-D,

Wand och Robe till Dungeons and Dragons!

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabniel
Jag satt och lekte med det i en timme eller så när jag testade Edubuntu idag, mycket av spelen och övningarna verkar vara bra, men en del förstod jag inte ens vad det gick ut på, och jag är ca 3 ggr äldre än äldsta målgruppen

Edubuntu verkar för övrigt vara bra, planerar att visa min 6-årige systerdotter det nästa gång hon vill spela nåt. Fanns en hel del andra bra program installerade förutom GCompris.

Du har inte tänkt på att du är för gammal för det ? Barn tänker ju helt annorlunda, dom krånglar liksom inte till allting. Som häromdan när min dotter trillade och slog sig, jag frågade vart hon slog sig.

-Där, sa hon och pekade på golvet... Det var liksom väldigt självklart för henne att det var där, och det var ju faktiskt så..

GCompris verkar vara ett bra alternativ, bara hon får knappa lite så blir hon nöjd. Vill ju göra som pappa förmodar jag

Permalänk
Medlem

Jag tycker GCompris verkar vara ett lysade alternativ! Nästan på att man önskar att man var barn igen så att brorsan kunde fixa det till en..
Där är ju faktiskt inbyggt saker för att lära barn, så du slipper leta ihop saker som du tror kan vara bra.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk

Det här är väldigt intressant! Jag vill gärna veta hur projektet artar sig.

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Medlem

Varför inte testa "One Laptop Per Child"? Det ska ju vara framtaget för bara som inte ännu kan läsa och skriva?

Jag tror man kan ladda ner en live CD här: http://olpc.download.redhat.com/olpc/streams/development/LATE...

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
1 år - lära sig gå
2 år - börja med linux och rita
3 år - spela datorspel
4 år - börja lära sig läsa och surfa
....
10 år - unix hacker
13 år - börja intressera sig för killar
16 år - stabil inkomst som unix guru

12 år - försöker desperat odla UNIX-skägg, men ger upp, och skaffar ett lösskägg.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
12 år - försöker desperat odla UNIX-skägg, men ger upp, och skaffar ett lösskägg.

Nee

12 år - bestämmer sig för att lösskägg inte är tillräckligt stabilt då det inte går att kompilera in i kernelen utan endast köras som modul

Permalänk
Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Snacka om att återuppliva en död tråd!

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Snacka om att återuppliva en död tråd!

Spelar det någon roll? Känns onödigare att skapa en NY tråd! Ska man inte använda sökfunktionen??

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av swenorth1:

Spelar det någon roll? Känns onödigare att skapa en NY tråd! Ska man inte använda sökfunktionen??

Jag förstår inte heller riktigt den absoluta hetsen mot att skriva i gamla trådar. Jag ser det som mer hedervärt att lyckas använda sökfunktionen korrekt .

Om tråden är väldigt inaktuell kanske man inte ska gräva i den, men i övrigt ser jag personligen det mest som positivt att man utvecklar/slutför diskussioner, så att nästa person som lyckas använda sökfunktionen får en samlad informationskälla.

Tror inte "klagomålet" gentemot användandet av en gammal tråd var så hårt menat.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Eftersom ämnet ändå återuppstått, så passar jag på att flika in ännu en fråga.
Finns det något färdigt för att fixa föräldrakontroll i Linux eller måste man snickra ihop själv?

Jag tänker främst på att begränsa tiden framför datorn, så att vissa användare bara kan använda datorn på vissa tider på dygnet, samt ha en dagskvota på hur länge man kan vara inloggad. Gärna att låst skärm inte förbrukar tid. Sådana funktioner finns ju i Windows och MacOS.

Det går ju inte få helt säker föräldrakontroll, men den dagen junior lyckas hacka sig runt begränsningarna så får man väl glädja sig åt att grabben skaffat sig Linuxerfarenhet

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.