Permalänk

Varm varm varm processor!

Okej, jag har en dator va, o den rackarn är dum mot mig nu, iaf processorskiten...
Jag startade den, kollade lite bioskrafs, så såg jag tempraturen på processorn, den började på 80 grader celsius och tickade upp ca 2 grader i sekunden snabbt o säkert ville den nå sin egna kokpunkt antar jag... Men jag stängde av maskineriet innan den kom för långt.
Jag kan ju även säga att den hade inte vart på på ett bra tag innan så om ursprungsvärmen var så hög så lever jag i en bastu, o det gör jag ju inte!

Kan det verkligen bli så?

Permalänk
Medlem

Hehe ett litet småroligt inlägg du fick till där. Kollat fläkten om den lever? Kanske kolla så att processorn sitter korrekt? Kanske dags o köpa en ny fläkt om den gamla har varit med ett bra tag?

Ska läggas till i svenska akademiens ordbok:
processorskiten
bioskrafs

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem

Men hur ser det ut innuti datorn då? Massa damm? Roterar prossesorfläkten? Sitter kylflänsen rätt monterad? Du lägga handen på flänsen och känna efter, fräser det till om handen så är prossesorn för varm:P

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk

Jag har dammat av varenda liten fläns jag klarat av med min tjocka fingrar o den alldeles underbara uppfiningen Q-Tips Varenda lite fläkt inte bara snurrar, utan lyser som sjutton oxå (tänk att det är diod fläktarna som är billigast!) Flänsen känns inte varm alls, fick tillome ner ett finger på sidan om prollen o försökte känna av, men inte ens där var det särskilt varmt.

Det skulle ju kunna vara nått löjligt typ att termometern vill mobbas, men jag vågar ju liksom inte testa så det ryker (bokstavligt talat) för då är den ju körd för all framtid, nu har jag ju en liten chans ändå att få ordning på härligheten.

Någon som vet om MSI moderskepp har problem med sina termometrar, eller om dom har nån special feature så att man måste stoppa upp den nånstans där inte solen lyser för att den ska ge rätt mätning?

Permalänk
Medlem

Okej, men har du kollat temperaturen förut, har processorn alltid varit varm eller har det hänt nyligen? Flänsen kanske är illa monterad så att det kommit luft mellan flänsen och processorn. Eller så är det som du säger fel på termometern...

Anledningen till att diodfläktarna är billiga är att den allmänna uppfattningen är att dom är fula och då säljer dom inte så bra:P

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk

Den har alltid vart lite varmare än standarden, men inget överdrivet. Men nu vill den ju ha sig en engelsk frukost så han värmer sig så högt att man kan steka lite ägg o bacon o sen fixa en kopp te. Det är ju inte bra!

Fula ja, ack så fula, men har man en helt stängd låda gör det inte så mycket att det försöker lysa igenom lite

Permalänk
Medlem

Om du bara kolat tempen i bios kan du testa lada enr program som coretemp eller kanske speedfan.

Permalänk
Medlem

Du råkade inte kolla på temperaturen i fahrenheit?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Vila i frid

Du har monterat kylaren fel eller glömt kylpasta.

Permalänk
Medlem

Re: Varm varm varm processor!

till 100 % 1så sitter inte kylblocket imot kärnan. eller så är fläkten död.

men de brukar en liten liten stund innan den blir så varm utan fläkt.

har inte prövat. men moddade förut och hoppades kunna ha fläkt lös graffa kylning. satte ett amd kyl block utan fläkt på graffat. borrade hål i blocket för monterning. allt satt snygt. men fläkt kunde jag ju glöma att jag slapp. flänsen blev så varm att då jag kände på den brände mig lite. så de går ganska fort detta bara en knapp minut efter jags slagit på datan. blev chokad av att jag brände mig. "förvånad" besviken lät jag måntera till baka orginal. för jag orka inte tänka på att min mod även med fläkt inte va fabriks säker. ja menar köpta gryma kylningar är alltid säkrast. men får ärkänna att jag innan jag sålda graffat satt med blocket och fläkt i ca 2 månader. och klockade mitt Ati herkules radeon 9700pro till 390mhzgpu. och 344mhz minnena.

minnena hade orginal flänsarna. dem gasnka overkill för sin tid:) de va trevliga grejjor. men dem hade vart min trotjänare i drygt 4år . ps : med orginal gpu kylning så fick jag ge mig vid 367mhz. så de va en hel del. men inga större förändringar i 3dmark. kändes inte så mycket med 5700poäng is tället för 5500 som båda för den delen är väldigt lågt med mot va jag får i dag som många andra

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Medlem

asså, ja skulle nog gissa på att antingen har du tagit fel på fahrenheit och celcius, eller är fläkten för klen, eller har du inte kylpasta... men att den låg på ca 80 grader ( och steg) har jag svårt för att tro, (vissa processorer stänger av sig vid 70) och börjar pipa långt där innan. och om du precis satt på datorn är det ännu mer otrovärdigt