Permalänk
Medlem

Kreatel IPTV box

Vi har nu skaffat IPTV via Telia och ska få en Kreatel IPTV box http://www.motorola.com/mot/doc/6/6343_MotDoc.pdf

Allt verkar vara bra förutom några saker som borde gå att ändra på när den har linux som OS. Tex. skulle jag vilja använda W-lan istället för cat5 sladd, och det finns en USB port så då borde väll det vara möjligt, någon som vet?

En annan aspekt är ifall man skulle kunna emulera boxens funtion i en dator, och "sno" kortets fakta är det möjligt ?

MVH

Spoon

Permalänk
Medlem

Det intressanta i sammanhanget är att man faktiskt inte ens behöver ha i kortet för att det skall fungera... Märkte det hos farsan för några månader sen, och det är bekräftat av Telia. Framöver kommer nog kortet att krävas, men som det är just nu måste man inte ha kortet i för att kunna ta emot kanalerna. Just USB-porten är jag förvånad över att inte fler kollat upp.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Är som sagt helt ny på linux fast det borde gå att ordna något, dreamboxen är ju ganska fri för moddning. Lyckades få tag på en norsk tråd om en som hade lyckats "sniffa" från sin egen box med VLC och en mac adress emulerare. http://www.root.no/forum/index.php?showtopic=2510&hl=lyse

Är det någon som förstår tekniken mer ingående, isf förklara ?!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capeman
Det intressanta i sammanhanget är att man faktiskt inte ens behöver ha i kortet för att det skall fungera... Märkte det hos farsan för några månader sen, och det är bekräftat av Telia. Framöver kommer nog kortet att krävas, men som det är just nu måste man inte ha kortet i för att kunna ta emot kanalerna. Just USB-porten är jag förvånad över att inte fler kollat upp.

Har iptv från B2B med samma bo och där krävs kortet...
utan kort = KOLSVART

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skeden H
Är det någon som förstår tekniken mer ingående, isf förklara ?!

Detta har diskuterats på minhembio-forumet, finns en lång tråd om Telias IP-TV där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Har iptv från B2B med samma bo och där krävs kortet...
utan kort = KOLSVART

Intressant. Ja nu har jag inte läst mer om det, så det kanske har ändrats för Telia under den senaste månaden eller så, men tidigare gick det i alla fall alldeles utmärkt att köra utan kortet. Vet att det var uppe för diskussion på minhembio-forumet, och där hade någon kontaktat Telia som hade bekräftat att man inte behövde kortet i dagsläget, men att det skulle krävas längre fram. Nu kanske det krävs när man först registrerar boxen, men det var inget jag testade.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Pratade lite med en tekniker från Telia förut han pratade om att TV:n gick på en egen VLAN del:

Jag>ok, så man kommer alltså inte kunna gå via en router när man vill ta ut signalen till IPTV:n

Johan>Nej den måste vara kopplad direkt med sladd till det modemet. Går vi speciellt VLAN så den kan inte vara kopplad via någon router.

Jag>ok

Johan>Har du dock en switch som klarar av olika VLAN så kan man få det att funka. Helst med QOS också så att den då blir mer prioriterad än surf.

Johan>Det är dock inget vi kan rekommendera."

Det verkar som man måste skicka singalen vi en "egen" nätverkskrets, MAO det går inte att skicka singalen via en redan etablerad accespunkt för W-lan.

Utan man måste sätt ut en ny, fixa en server/HTPC som tar i mot Wlan signalen och skickar den vidare till Kreatel boxen. Då får man ju en HTTP till dvd spelare osv. fast man måste ändå använda Kreatel-boxen för att byta kanal. Bara en tanke som slog mig ;S

vad tror ni ?

Permalänk
Medlem

Ni som fått en från telia (eller annat företag)finns det typ webbläsare och andra program i boxen?

Hört en del om kreatel. Har för mig att boxen är baserad på gentoo för mips och helt öppen för den som vill utveckla program till den. Det ska dock vara ganska olika lösningar både när det gäller tjänster och DRM beronde på leverantör (telia BBB med fler).

Vore kul om man kunde använda den som tunnklient :>

Permalänk
Medlem

Håller med dig Meto, det borde finnas massor av möjligheter. Har inte boxen än för att det blev en så stor hitt att det blev leverans problem vilket tyder på att det finns många som har den och då finns det kanske stort intresse till modifikationer.

vem vet ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Ni som fått en från telia (eller annat företag)finns det typ webbläsare och andra program i boxen?

Hört en del om kreatel. Har för mig att boxen är baserad på gentoo för mips och helt öppen för den som vill utveckla program till den. Det ska dock vara ganska olika lösningar både när det gäller tjänster och DRM beronde på leverantör (telia BBB med fler).

Vore kul om man kunde använda den som tunnklient :>

Ja webbläsare finns i den, dock väldigt avskalad. Som jag har förstått det så är hela det grafiska användargränssnittet i boxen HTML-baserat.

Visa signatur

MacBook Air