Ogg Vorbis som alternativ till mp3?

Permalänk
Medlem

Ogg Vorbis som alternativ till mp3?

Hejsan, fick nyss hem en bunt musikskivor (tre) som jag vill lägga in på min dator. Grupptrycket har alltid sagt mig att jag borde rippa till mp3, men det är ju properitärt tänker jag då.

Så det första och antagligen största lossy formatet jag kom att tänka på var Ogg Vorbis. Enligt Wikipedia ser det ut att faktiskt ha bättre ljudkvalitet kontra filstorlek, vilket låter väldigt bra. Artikeln på Wikipedia säger dock ingenting om variable bitrate, funkar det ens i Ogg Vorbis?

Jag kollade lite på det här med id3 också. Vad jag fattat så funkar inte id3 på Ogg-filer. Låter lite småkrångligt när jag oftast använder Picard för att tagga, men det finns säkert mängder med bra taggprogram för Vorbis Comment också. Hur som helst så låter det här lite knepigt om man kollar Vorbis Comment på min kära Wikipedia vad dom citerat från den officiella dokumentationen för Ogg Vorbis:
"[The comment header] is meant for short, text comments, not arbitrary metadata; arbitrary metadata belongs in a separate logical bitstream (usually an XML stream type) that provides greater structure and machine parseability."

Vad säger ni? Står sig vorbis mot mp3?

EDIT:
Såg nu att PicardTagger kan tagga Vorbis också.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Hedersmedlem

Svjv är vorbis vbr by default, och det man ställer in är en ungefärlig medelbitrate för hela filen.
Så är det iaf i cdex.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Ha! Hade enkodat i både mp3 och ogg, oggen tog 30MB mindre (hela albumet) och så vitt jag kunde höra eller se på visualiseringen var det ingen skillnad.

Tur att man tänkte till och tog en mp3-spelare som kan klara ogg också.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

mp3 heter ju egentligen "mpeg1 layer 3" och är ett gammalt format som kvalitet-mässigt borde vara dött för länge sedan. Vorbis låter betydligt bättre på samma bit-rate.

Vorbis har dessutom ett system där du i pricip ställer in ljudkvalitet istället för bit-rate. Hur mycket den lyckas komprimera beror sen på musiken. Prova dig fram eller sätt den på 5.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulfly
mp3 heter ju egentligen "mpeg1 layer 3" och är ett gammalt format som kvalitet-mässigt borde vara dött för länge sedan. Vorbis låter betydligt bättre på samma bit-rate.

Vorbis har dessutom ett system där du i pricip ställer in ljudkvalitet istället för bit-rate. Hur mycket den lyckas komprimera beror sen på musiken. Prova dig fram eller sätt den på 5.

Dock är väl lame-kodade .mp3s inte så fasligt långt efter .ogg? Någon som vet om .ogg är tyngre att avkoda?

Permalänk
Medlem

Det där med avkodning är rätt intressant, någon som vet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulfly
mp3 heter ju egentligen "mpeg1 layer 3" och är ett gammalt format som kvalitet-mässigt borde vara dött för länge sedan. Vorbis låter betydligt bättre på samma bit-rate.

Vorbis har dessutom ett system där du i pricip ställer in ljudkvalitet istället för bit-rate. Hur mycket den lyckas komprimera beror sen på musiken. Prova dig fram eller sätt den på 5.

Jag kör på standard, alltså 3. (inget inställt = 3)
Testade med fem för att det stod att det var där de flesta var nöjda på Wikipedia, men jag hörde ingen skillnad. Fast även på 5 så tog filerna bra mycket mindre plats än mp3orna (som jag inte minns vad dom var på för bitrate, men dom lät så vitt jag kunde höra precis lika bra som ogg med kvalitet 3).
Fast jag är inte så kräsen i ljud...

Siffror tagna ur minnet om filstorlekarna för Kimura Kaelas skiva KAELA:
mp3: cirka 70MB
vorbis: cirka 40MB
vorbis -o 5: cirka 50MB

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Vad använder du för inställningar när du kodar dina .mp3s då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Vad använder du för inställningar när du kodar dina .mp3s då?

Som sagt, minns inte riktigt vilken bitrate det var. Allt annat var nog standardinställningar i KAudioCreator.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Ogg Vorbis har ytterligare en fördel som få ens vet om: Det är det enda loss:iga format som kan koda "gapless" utan några fulhack. Vorbis kan koda ett exakt visst antal samplingar i stället för att vara begränsad till ett block i taget med en fördefinerad mängd samplingar.

För övrigt är flac och vorbis är bra komplement till varann. Man kan lätt koda om en flac-fil till vorbis samtidigt som alla taggar följer med.

$ oggenc -q 5 minlåt.flac

Rekommenderar också att använder er av vorbisgain om ni vill få låtarna att låta i ungefär samma ljudnivå. Det är "lossless" och skrivs bara till ett par Ogg-taggar som senare kan tas bort (likadant för flac, fast man applicerar taggarna när man kodar filerna, eller med hjälp av metaflac efteråt).

Permalänk
Medlem

Vad innebär "gapless"?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Gapless

Nice om man vill ha live-musik i ogg och inte vill ha "hack" i skivan.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

nu när vi pratar om ogg-comteinern så kan jag passa på att berätta om theora, video formatet theora, som inte är så bra men kan vara mycket bra om du encodar "talking heads"-tvprogramm. eller video tutorials.
jag rippade en dvd film till ogg/theora men det blev inte så bra kvalite..

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
nu när vi pratar om ogg-comteinern så kan jag passa på att berätta om theora, video formatet theora, som inte är så bra men kan vara mycket bra om du encodar "talking heads"-tvprogramm. eller video tutorials.
jag rippade en dvd film till ogg/theora men det blev inte så bra kvalite..

Det är inte du som kådat den fel då?

"Theora is targeted at competing with MPEG-4 video (e.g., H.264, Xvid and DivX), RealVideo, Windows Media Video, and similar lower-bitrate video compression schemes."
http://en.wikipedia.org/wiki/Theora

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

jag köre en "pro" rippning, vilket innebär att filen blev ca 2gb.
inte bara det utan upplösningen blev ochså större än "normalt".

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
jag köre en "pro" rippning, vilket innebär att filen blev ca 2gb.
inte bara det utan upplösningen blev ochså större än "normalt".

Att en normal film blir 2GB med ett lossy codec behöver väl knappast betyda att det var bra rippat? Nu står det inget om att det faktiskt är ett lyckat codec, men just i ditt fall låter det ju som att du bara slappat på inställningarna.
Upplösning är väl oftast något man ställer in själv det också?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

nej men jag använde "PRO" flaggan

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Avstängd

Om du ska encoda till MP3 använd då LAME.

Ogg Vorbis har bättre ljudkvalite och mindre filstorlek än MP3.

Annars är FLAC trevligt också, men det är lossless så det har större filer.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Om du ska encoda till MP3 använd då LAME.

Ogg Vorbis har bättre ljudkvalite och mindre filstorlek än MP3.

Annars är FLAC trevligt också, men det är lossless så det har större filer.

Jo, sant, LAME är gratis. Men det tar ändå emot lite med att koda mp3or när du sitter på Linux och måste installera w32codecs för att få det att funka.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Jo, sant, LAME är gratis. Men det tar ändå emot lite med att koda mp3or när du sitter på Linux och måste installera w32codecs för att få det att funka.

Näh, det behöver du inte alls. Du behöver bara lame-paketet för att koda och t.ex. mad för att dekoda. Man kan spela upp det mesta utan win32codecs i dessa dagar.

Kör själv Gentoo och Debian utan win32codecs och jag har inte haft några problem med att spela upp någonting.

Permalänk
Medlem

finns det alltså öppna MP3-kodare, varför ingår inte dessa då?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
finns det alltså öppna MP3-kodare, varför ingår inte dessa då?

Tja, beror på vad du menar med öppet? Lame, mpg123, mad, m.fl. är GPLv2, men MP3-formatet är patenterat så skiten går inte att skicka med en binärdistribution om de (distributören) inte betalar avgifter till Fraunhofer, Alcatel-Lucent, m.fl.

Edit: Lame: LGPL, mpg123: LGPL, mad: GPLv2.

Permalänk

Användningsområdet för mp3 eller något annat komprimerat ljudformat är väl inte i första hand tänkt för de med audiofildrömmar.

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>

Permalänk
Medlem

sist jag kollade så var theora ungefär lika bra som mpeg2 så allt snack om att det skulle vara lika bra som mpeg4 är rent bs. xvid och h.264 är minst dubbelt så bra som theora. dock finns det patent på mpeg4 men vem fan bryr sig men theora kan vara ett alternativ om man är snål fast all hdtv är så vitt jag vet h.264.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
dock finns det patent på mpeg4 men vem fan bryr sig

Jo, de som vill kunna kolla på sina videoklipp i framtiden (utan att t.ex. bryta mot patentlagar) bryr sig. Risken för att du inte kommer att kunna se på dagens MPEG-4-filmer om 20 år är inte helt liten. Du gör dig själv en tjänst genom att välja öppna format. Visst, vissa öppna format är sämre än motsvarande stängda och/eller patenterade format, men du behöver i alla fall inte oroa dig lika mycket för att dina filmer inte går att spela upp på en maskin i framtiden.

Personligen sätter jag min frihet framför alla tekniska fördelar. Teknisk överlägsenhet spelar ingen roll om jag inte har friheten och möjligheten att använda det när och hur jag vill. Ungefär som med stängd hård- och mjukvara (t.ex. stängda drivrutiner). Om jag kan använda det nu, men inte om fem år, ja, då väljer jag bort det helt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Jo, de som vill kunna kolla på sina videoklipp i framtiden (utan att t.ex. bryta mot patentlagar) bryr sig. Risken för att du inte kommer att kunna se på dagens MPEG-4-filmer om 20 år är inte helt liten. Du gör dig själv en tjänst genom att välja öppna format. Visst, vissa öppna format är sämre än motsvarande stängda och/eller patenterade format, men du behöver i alla fall inte oroa dig lika mycket för att dina filmer inte går att spela upp på en maskin i framtiden.

Personligen sätter jag min frihet framför alla tekniska fördelar. Teknisk överlägsenhet spelar ingen roll om jag inte har friheten och möjligheten att använda det när och hur jag vill. Ungefär som med stängd hård- och mjukvara (t.ex. stängda drivrutiner). Om jag kan använda det nu, men inte om fem år, ja, då väljer jag bort det helt.

*kramar sachankara*
men vad använder du när du surfar på swec då? en hemmagjord dator utan patent eller?
det finns gränser för vad man kan göra utan patent men visst är det bra att ha en misstänksam inställning mot sk intellektuella patent. och dessutom så verkar ju inte codec patent hålla i domstol för rätten att kunna se sina filmer går före att man först ska betala för en dvd och sen betala för en codec för att kunna se den. xvid har ju funnits i flera år och de har inte blivit stämda vad jag vet. x264 och libavc kör med h.264 utan att bli stämda så det verkar ju vara fritt fram för privat bruk. men visst får säkert tv-stationer och filmbolag betala för att få använda mpeg4.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Tja, beror på vad du menar med öppet? Lame, mpg123, mad, m.fl. är GPLv2, men MP3-formatet är patenterat så skiten går inte att skicka med en binärdistribution om de (distributören) inte betalar avgifter till Fraunhofer, Alcatel-Lucent, m.fl.

Edit: Lame: LGPL, mpg123: LGPL, mad: GPLv2.

Vad är det för skillnad på att skicka med det i en distrubution och att ge ut det för nedladdning så som skaparna av dessa program gör?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

ogg ftw!

Ogg är riktigt klockrent i dagens läge med aoTuV encodern, det är den som gäller

Läs och lär ^ ^

http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=15049

http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Recommended_Ogg...

Jag har STORA problem att höra skillnaden på q 0 (64kbps) från originalet i såkallade ABX test (http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=ABX)

ogg kör VBR default. CBR är bara vettigt för streaming.

Kan rekomendera www.hydrogenaudio.org om ni har andra funderingar runt detta ämne

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Vad är det för skillnad på att skicka med det i en distrubution och att ge ut det för nedladdning så som skaparna av dessa program gör?

Du får personligen bygga patenterade produkter, men du får inte bygga produkterna och ge dem till andra om du inte betalar licensavgifter till patentägaren. Det du kan göra är att ge användarna ritningarna (källkoden) så de själva kan bygga produkten.

Alltså, det är okej att slänga med stöd för MP3, MPEG-2/4, m.fl. i källkodsbaserade distributioner, men det är inte okej att inkludera det i binärdistar (om de som sagt inte betalar licensavgifterna).

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Dock är väl lame-kodade .mp3s inte så fasligt långt efter .ogg? Någon som vet om .ogg är tyngre att avkoda?

LAME brukar vara transparent långt innan -V2 för de allra flesta, men Vorbis lär lyckas med lite lägre bitrate. MP3-formatet har såvitt jag förstår vissa begränsningar Vorbis saknar.
MP3 är dock som bekant kompatibelt med i princip allt, och Vorbis är tyngre att avkoda, vilket är en klar nackdel på en portabel spelare.