Permalänk

Andra OS

Hej jag har en undring, vad fins det för andra OS är OS X, Linux och Vista/xp? Alltså mindre kända OS

Visa signatur

Mind is a razor blade

Permalänk
Medlem

De olika varianterna av *BSD, Plan9 och Solaris är tre jag kan nämna på rak arm.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk

Det var en sådan tråd för ett år sedan eller något liknande så jag föreslår att du använder den istället.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

de största är väl

Windows
Linux
mac os x
BSD
solaris
BeOS

i ungefär den ordningen

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

SkyOS. <:

EDIT: Känner på mig att Haiku kommer bli hyfsat stort också.

Visa signatur

COBHC

Permalänk
Medlem

Haiku [Fd. openBeOS] http://haiku-os.org/

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Är Linux verkligen större än Mac OSX? Kanske har helt fel och är totalt fördomsfull, men är det inte bara inbitna hackers som använder Linux?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adzam 1
Är Linux verkligen större än Mac OSX? Kanske har helt fel och är totalt fördomsfull, men är det inte bara inbitna hackers som använder Linux?

Nej. Jag använder det ibland, och jag är absolut ingen inbiten hacker.

Visa signatur

COBHC

Permalänk
Medlem

http://www.oby.ro/os/

Rätt coolt. Hela OS:et är skrivet i ASM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
http://www.oby.ro/os/

Rätt coolt. Hela OS:et är skrivet i ASM.

Isåfall är det här hetare. http://www.menuetos.net/

Visa signatur

COBHC

Permalänk
Medlem

det lär inte ha tagit tid eller så nej...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Avstängd

Finns hur många som helst.

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Operating_systems

Plan 9 är mycket intressant.
DragonFly BSD verkar också lite intressant. Har LWKT och SSI klustering.
Sen finns det FreeDOS.

Sen har vi ReactOS som är en fri Windows-klon.

XTS-400 (proprietär Unix) är nog riktigt säkert.

OpenBSD har ett rykte för att vara riktigt säkert det med.

NetBSD har haft ett rykte att kunna köras på nästan vadsomhelst.

Visopsys, är Andy McLaughlin lilla hobby OS.

Solaris (proprietär Unix) och OpenSolaris (open source), från Sun Microsystems. Har intressanta saker som DTrace och filsystemet ZFS.

MINIX, en Unix-liknande system, det som Linus Torvalds använde när han gjorde Linux.

AmigaOS, uppe i version 4 nu släppt 2006, tydligen väldigt snabbt och har en del intressanta funktioner och koncept.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adzam 1
Är Linux verkligen större än Mac OSX? Kanske har helt fel och är totalt fördomsfull, men är det inte bara inbitna hackers som använder Linux?

Tyvärr har jag ingen länk till det men linux gick om mac os x i användare för inte så länge sedan. då räknade man desktop-datorer, på servrar är det 60% linux eller nåt sånt.

testa ubuntu om du inte är hacker

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pauq
Tyvärr har jag ingen länk till det men linux gick om mac os x i användare för inte så länge sedan. då räknade man desktop-datorer, på servrar är det 60% linux eller nåt sånt.

testa ubuntu om du inte är hacker

svårt att tro på de olika marknadsanalyserna då alla visasr så stor skillnad i användarbasen både från linux och os x.

skulle tippa på att osx ökat stadigare än linux senaste 2 åren. med tanke på deras enorma ökning i försäljning.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
http://www.oby.ro/os/

Rätt coolt. Hela OS:et är skrivet i ASM.

Mesigt.
Desert Spring-Time är helt skrivet i O'Caml (förut de delar som kräver ASM och C).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
svårt att tro på de olika marknadsanalyserna då alla visasr så stor skillnad i användarbasen både från linux och os x.

skulle tippa på att osx ökat stadigare än linux senaste 2 åren. med tanke på deras enorma ökning i försäljning.

Sant, jag skulle dock tro att i total install base är linux bra mycket större än OS X (tyvärr), med tanke på att det körs på väldigt många servrar.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Avstängd

Plan9 verkar ballast tycker jag. Skaparna av Unix gick vidare och slipade ännu mera på sina grundideer som realiserades i Unix, och fick då fram... Plan9. Man kan säga att Plan9 är Unix v2.0

Kräver tydligen väldigt lite av datorn och verkar rent och elegant. Jag brukar gå all-in och lära mig en sak till fullo, och strunta i andra saker. Jag funderade på att gå all-in i Plan9 istället för Solaris, men Plan9 används inte ute i företag. Windows OS ändras hela tiden, så det var bortkastad tid. Hade jag blivit tokbra på XP, så hade det varit värdelöst när Vista kommer. Samma med NT, etc. Solaris är stabilt och ändras inte hursomhelst. Kan jag Solaris bra nu, så kommer mina kunskaper inte vara värdelösa om 10år. Antagligen. Jämför det med NT. NT-kunskaperna är värdelösa nu.

Men Plan9 verkar ashäftigt. OS skrivna i asm gillar jag inte riktigt, därför att de inte är portabla. Personligen vill jag ha ett OS som
1. är tekniskt grymt. Tråkigt att sitta med ett dåligt OS.
2. används av många - så man inte är grym på något som inte används bland företagen. Typ, grym på HaikuOS som inte används av någon?
3 har lång livslängd så inte mina kunskaper blir värdelösa om 10 år.

Windows faller på punkt 1 och 3. Linux faller på 3 (det ändras hela tiden, Ubuntu kommer antagligen inte finnas kvar om 10 år). Plan9 faller på punkt 2. FreeBSD uppfyller alla kraven. Men det gör även Solaris och Solaris brukar anses som tekniskt bättre än FreeBSD och är stabilare och används av fler företag (banker och sånt).

Så kvar blir Solaris för mig, och FreeBSD i andra hand. Men detta gäller bara mina personliga ÅSIKTER. No flames please. Jag påstår inte att det är fakta jag presenterar, utan bara mina åsikter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Sant, jag skulle dock tro att i total install base är linux bra mycket större än OS X (tyvärr), med tanke på att det körs på väldigt många servrar.

Du kan ju inte räkna servrar och desktopmaskiner i samma marknad. Ska du räkna med alla linuxbaserade routrar osv. på en gång då eller?

Det är olika marknader. olika install bases.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Plan9 verkar ballast tycker jag. Skaparna av Unix gick vidare och slipade ännu mera på sina grundideer som realiserades i Unix, och fick då fram... Plan9. Man kan säga att Plan9 är Unix v2.0

Kräver tydligen väldigt lite av datorn och verkar rent och elegant. Jag brukar gå all-in och lära mig en sak till fullo, och strunta i andra saker. Jag funderade på att gå all-in i Plan9 istället för Solaris, men Plan9 används inte ute i företag. Windows OS ändras hela tiden, så det var bortkastad tid. Hade jag blivit tokbra på XP, så hade det varit värdelöst när Vista kommer. Samma med NT, etc. Solaris är stabilt och ändras inte hursomhelst. Kan jag Solaris bra nu, så kommer mina kunskaper inte vara värdelösa om 10år. Antagligen. Jämför det med NT. NT-kunskaperna är värdelösa nu.

Men Plan9 verkar ashäftigt. OS skrivna i asm gillar jag inte riktigt, därför att de inte är portabla. Personligen vill jag ha ett OS som
1. är tekniskt grymt. Tråkigt att sitta med ett dåligt OS.
2. används av många - så man inte är grym på något som inte används bland företagen. Typ, grym på HaikuOS som inte används av någon?
3 har lång livslängd så inte mina kunskaper blir värdelösa om 10 år.

Windows faller på punkt 1 och 3. Linux faller på 3 (det ändras hela tiden, Ubuntu kommer antagligen inte finnas kvar om 10 år). Plan9 faller på punkt 2. FreeBSD uppfyller alla kraven. Men det gör även Solaris och Solaris brukar anses som tekniskt bättre än FreeBSD och är stabilare och används av fler företag (banker och sånt).

Så kvar blir Solaris för mig, och FreeBSD i andra hand. Men detta gäller bara mina personliga ÅSIKTER. No flames please. Jag påstår inte att det är fakta jag presenterar, utan bara mina åsikter.

Jupp, Plan 9 är tok fett. Distributed, real-time, network-transparent. Vart UTF-8 sedan 1992.
Vissa grejer från Plan 9 har senare kommit till Linux. Vissa program har portats över till Linux. Men vissa grejer går nog inte ändra och kommer aldrig bli så bra som i Plan 9.

Solaris är trevligt också, DTrace och ZFS äger. Sun Microsystems funderar på att dual-licensa OpenSolaris under GNU GPL, mycket intressant.

NetBSD var ju tufft förrut för att de fungerade på väldigt många olika plattformar, men nuförtiden så är Linux portat till fler plattformar, vilket gör att NetBSD förlorar lite av sin charm.
Tror företag börjar migrera till Linux från BSD. Trollen säger hela tiden "BSD is dying", vet inte om det är sant.
OpenBSD har riktigt trevlig säkerhet, älskar att det är säkert.
FreeBSD har jag inte mycket att säga om.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Avstängd

Fan vad sugen jag är på plan 9 då. Det ska tydligen vara enkelt att förstå och inte alls komplicerat som unix kan vara. Det ska vara konsekvent, säger dom. Inga konstiga specialfall hela tiden, utan allt funkar på samma sätt, oavsett om det är en skrivare du ska koppla in, eller dator till nätverket, eller ett tangentbord. Typ. Det är ju skrivet av ett gäng datorforskare som tänker inte samma banor som andra OS-skapare (som egentligen bara kopierar unix/windows i olika varianter). Dessa forskarna dissar unix (de skapade ju originalunix) och tycker unix är för klumpigt. Undrar vad de skulle säga om en hobbyprogrammerare som sitter själv på fritiden och utvecklar, typ HaikuOS? Jag tror att hobbyprogrammeraren bara använder samma gamla OS grejer (swapfil, GUI, etc), fast förbättrar dom lite grand. Medan Plan9 har helt nya OS grejer som ingen tänkt på. Ska vara helt annorlunda, sägs det. Ska det inte finnas en live-skiva med plan9? Nån som testat plan9?

EDIT: http://en.wikipedia.org/wiki/Plan9

Hehe:

http://penguinpetes.com/b2evo/index.php?title=plan_9_from_bel...

Permalänk
Medlem

Plan9 kan vara det mest ugly looking OS jag har sett.

FreeBSD är min favvis av många skäl.

Sidde: Du kan inte påstå att OSX-server är särskilt vanligt, eller jämförtbart använt med Linux eller Windows. Andelen OSX-servrar är bra under 1%

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

Sidde: Du kan inte påstå att OSX-server är särskilt vanligt, eller jämförtbart använt med Linux eller Windows. Andelen OSX-servrar är bra under 1%

Vem fan har sagt det?
Jag snackade om OS X på desktopmarknaden vs Linux på desktopmarknaden, för någon sa att linux hade större installbase för de fanns i servrar. Då sa jag att man inte kan lappa mellan olika marknader och jämföra så. Vart kommer OS X-server in?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Vem fan har sagt det?
Jag snackade om OS X på desktopmarknaden vs Linux på desktopmarknaden, för någon sa att linux hade större installbase för de fanns i servrar. Då sa jag att man inte kan lappa mellan olika marknader och jämföra så. Vart kommer OS X-server in?

Men lol sidde. vi vet alla att Mac är bäst i världen, inget kan mäta sig med the mighty blue apple !!!woooaaaaa

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Vem fan har sagt det?
Jag snackade om OS X på desktopmarknaden vs Linux på desktopmarknaden, för någon sa att linux hade större installbase för de fanns i servrar. Då sa jag att man inte kan lappa mellan olika marknader och jämföra så. Vart kommer OS X-server in?

Okej, då misstolka jag det. Lät som du tyckte Apple servers var minst lika vanligt som Linux.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Tror företag börjar migrera till Linux från BSD. Trollen säger hela tiden "BSD is dying", vet inte om det är sant.

BSD har varit döende sedan 70-talet så det måste vara den segaste form av dödlig sjukdom jag sett.

Angående företag och FreeBSD. Såvitt jag vet så har marknaden för (Free)BSD aldrig varit större än nu. Juniper håller på att emigrera sitt router-OS (JunOS) till FreeBSD 6.x, Nokias operativsystem för brandväggar är baserat på FreeBSD, Ericsson använder FreeBSD (i vilken form vet jag dock inte) internt eller i några av sina produkter, NetApp's OnTap GX är baserat på FreeBSD. Detta är dessutom bara marknaden för embedded. Om vi börjar titta på vilka företag som på något sätt bidrar till utvecklingen av FreeBSD i form av kod/utvecklare/hårdvara/dokumentation så blir listan ännu intressantare: Intel, AMD, Sun, HP, Cisco och Nvidia, för att nämna några. Nyligen har FreeBSD Foundation lyckats få Intel, Neterion, Chelsio och Myricom att donera/låna ut 10Gigabit-NIC's för utveckling av drivrutiner till dessa, samt en 10Gigabit-Switch från Cisco.

Om vi ser till de grundläggande applikationer som idag utgör byggstenarna på Internet så utvecklas dessa fortfarande till stor del primärt på FreeBSD: Apache, Bind, PostgreSQL och Sendmail. Här är det kommersiella intresset enormt stort, framförallt med tanke på att sajter som Yahoo, Netcraft och Sony alla använder sig av FreeBSD. Kombinera detta med några av de större hosting-företagen på nätet, Pair, NYI och ipowerweb och bilden blir tydlig.

Sen får vi ju inte glömma att det svenska försvarets brandväggar kör någon gammal version av FreeBSD i botten...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Intressant Kent-M.

Ett os som jag inte sett här är os/2.

Hörde någonstans ifrån att det faktiskt inte var dött än, har dock inga referenser..

Warp 4an har rätt många år på nacken med stödjer dock fortfaranade endel kul grejor med fixpack, som t ex 64 cpuer.
Man kompilerar även mycket *nix grejor i os/2..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
....massa bra text...

Helt klart.

Tycker det är synd att FreeBSD inte har mer publicitet bara, enligt många är det ett ett obskyrt hacker-OS. Jag tycker tvärtom. Snarare är Linux är ett obskyrt OS för folk som gillar trixa med kod och fulhack, FreeBSD är seriöst och byggt med lite standard och genomtanke, och det kan man lita på. Dock kunde installations-programmet bättras på lite. Synd att det är sånn hype runt Linux egentligen.

Jag driver en webbserver för en bunke mindre företag, och jag kör med glädje FreeBSD.

Jag blev starkt imponerad när jag utan problem kunde hotswappa SATA diskar (utan stöd för det på kortet) på FreeBSD med GEOM mjukis-RAID (som btw. krossar Linux 'md', bortsett från RAID5-stödet)

Jag tror FreeBSD 7.0 blir rikigt kick-ass.

Permalänk
Avstängd

Jag föredrar FreeBSD framför Linux 7 dagar i veckan.