Permalänk
Medlem

Dator som dör utan bluescreen?

Som rubriken lyder:

Min dator dör utan bluescreen det hela tyder på värme problem samt eftersom jag kopplat ur min moderkorts fläkt för ca 2veckor sedan Pga oljud från fläkten. Men problemet uppstod idag och hände när jag använde mig av diverse program, Och även när jag var inne i bios och kollade system temperaturen som då låg på runt 40grader. Det har hänt ca 3ggr och funkar lite stabilare nu då jag städat datorn med dammsugaren :).
Vad jag behöver hjälp med är någon som kanske kan utesluta problemets sort och om det kommer behöva någon form av hårdvaru uppdatering. Själv tycker jag inte att det är fallet, men eftersom jag inte vill riskera något så undrar jag vad ni har för tips till mig. Ett annat problem var att själva datorn dog men fläktarna fortsatte gå (CPU Fläkten etc.) Fläkten till moderkortet är somsagt urkopplad och jag märker ingen värme skillnad med den i kopplad tvärtemot den låter illa och blir varm kanske eftersom den just låter illa om den då tar i något. Om någon känner igen detta problem och kan utesluta ett par saker vore jag väldigt tacksam!
Tack på förhand.

Permalänk

Vad har du för hårdvara då?

Pc
Mac
Sun
Cray

Underlättar lite som du säkert förstår.

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av voodoodockan
Vad har du för hårdvara då?

Pc
Mac
Sun
Cray

Underlättar lite som du säkert förstår.

Förstår inte riktigt, är inte såpass bra men jag svarar endå
Jag har en AMD64 3700+ med ett MSI K8N Neo-FX moderkort och 2st Corsair 512MB PC3200 om jag minns rätt kan även vara TwinMOS
HDD Relativt gammla en Maxtor 80GB och en redigt gammal på 30GB som jag inte kommer ihåg märket på men den är alltså riktigt gammal. Men det har inte något med det att göra. Hoppas detta underlättar.

Datorn verkar vara stabilare med fläkten ikopplad, Om det nu är så att det är fläkten så undrar jag hur jag kopplar ur den. Det sitter två stycken plast pluggar på vardera sida om fläkten ner till moderkortet som i sin tur innehåller 2st plast piggar som man kan trycka ner i pluggarna samt dra uppåt men det händer inget när jag trycker ner eller drar upp, känner inte till denna typ av fläkt lås. Någon som vet hur man gör för att dra ur den? Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

har du kollat så att det inte beror på din "hederliga" 30 gbare då ?. kör HDtune eller något annat program av smak, så kan du se om några "kluster" är trasiga

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F