Finns det en marknad för Shareware på Linux?

Permalänk

Finns det en marknad för Shareware på Linux?

Som jag skriver i rubriken: Finns det en marknad för Shareware på Linux? Mer specifikt något enklare men välgjorda arkad & pusselspel som kostar $10-$20 att registrera för att få en fullversion. Eller är "alla" som håller på med Linux open source fanatiker som är obenägna att betala för program & spel?

Jag ställer frågan eftersom jag sitter på en katalog med 14 spel som jag antagligen relativt enkelt hade kunna porta till Linux. Men företaget måste ju kunna betala ut löner, så för att göra en sådan satsning måste det finnas underlag för en marknad.

Permalänk
Medlem

Marknaden är extremt liten. Räkna inte med att sälja många exemplar.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Finns marknaden för shareware kvar i windowsvärlden ens?
Det finns så mycket fri bra programvara att man inte blir så sugen på att lägga de där 10$ på nåt program som är lika bra som ett fritt.
Jag tycker att ni ska porta dem till linux ändå, går det bra kanske de kommer med på nån dist i nåt spelpaket och det är värt betydligt mer än lite sålda licenser.

Det är min åsikt iallfall.

Visa signatur

K#

Permalänk

Marknaden för shareware finns kvar på Windows, fast den ser inte riktigt ut som tidigare. Det är svårt att livnära sig på shareware utils. Men för enskilda personer går det att få en ganska bra extrainkomst om man har gjort ett bra program. Shareware spel sorteras nästa alltid numera in under "casual gaming". Denna marknad är stor, och växer för varje dag. Tyvärr har branchen vuxit så mycket dom senaste åren att finns det nu för mycket spel, så om man inte får till en hit är det svårt att överleva även här.

Permalänk
Medlem

Shareware är väldigt poppis i Macvärlden och PocketPC-världen.
Där har du dina marknader. Framförallt macvärlden finns det utrymme. Nästan alla apps jag använder är antingen freeware eller shareware. Och köpa program för 200kr är helt ok. Därför man köper en 10-20st som man använder.

Permalänk

Som Sidde säger är det nog ett säkrare kort att sattsa på MacOSX.

På linuxsidan är tillgången på fria program både för stor och för enkel för att Shareware ska kunna slå, imho. Utan det som saknas under linux är mer de större programen såsom Photoshop, småprogram som gör allt möjligt finns det däremot hur mycket som helst av.

Även småspel finns det en hel del, dock kanske inte alla kategorier.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det nog kört för shareware till Linux, eftersom så många av användarna står bakom principen fri mjukvara. Jag skulle tippa på att det vore mer lönsamt att släppa spelen under GPL.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Det känns som donationer fungerar om man har gjort något väldigt bra. Se bara på bittorrent originalklienten.

Visa signatur

Asus Nforce4 A8N-SLI premium | AMD64-X2 3800+ E6 @ 2,30Ghz (Arctic Cooling Freezer 64 pro) | 2x1GB corsair XMS 2-3-3-7 1T | XFX 7900GT @ 520MHz/1.60GHz | Antec P180 | 2x500GB Seagate 7200.11 2x320GB Seagate 7200.10 SATA2 + 1x250GB Seagate 7200.9 + 2x160GB Seagate 7200.7 SATA1 + 1x160GB Hitachi | NEC 3550A DVD+-RW | Twinhan VisionDTV DVB-S
Bärbar dator: Fujitsu-Simens Si1520, Core 2 duo 1,66GHz, 1GB ram, 80GB hdd.

Permalänk
Medlem

Visst om det är lite större ganska välgjorda spel så kanske det finns en liten marknad. Men då måste ni både synas och höras för att någon ska se er.

Men då jag helt ärligt aldrig har hört talats om shareware till linux. Och anledningen till det är förmodligen att shareware apps ofta är lite mindre program och då tycker många (inkl mig) att det är bättre att stödja ett öppet projekt där man själv kan vara med och påverka än att betala för ett program som det är väldigt osäkert om det kommer att leva vidare då kanske inte så många köper det.

Så program - Nej!
Och spel - Kanske.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Det finns ju inget som säger att du inte kan ta betalt samtidigt som du släpper spelen under GPL. Bara du släpper källkoden fri...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Tyvärr är det nog kört för shareware till Linux, eftersom så många av användarna står bakom principen fri mjukvara. Jag skulle tippa på att det vore mer lönsamt att släppa spelen under GPL.

Linuxanvändare är inte så principfasta som man kan tro, open source är mest bra därför att det är gratis. Räcker med att titta hur det var när XGL släpptes. Trots att det var utvecklat i smyg av Novell - i strid mot opensourceidealen? - så blev folk helst hysteriska när dom äntligen kunde utnyttja sina nvidia och ati-kort till max...

De flesta Linuxanvändarna använder gladeligen proprietär mjukvara. Typ

msttcorefonts
flashplayer
w32codecs
mp3
cedega / crossover

Permalänk
Medlem

jag skulle bli förvånad om du behöver mer än händerna och fötterna till att räkna mängden licenser som du får sålt med en linux port..

men som tidigare sagts, mac användare har inget emot att betala en lite slant för ett program som är välgjort, spel dock är nog en annan sak, personligen skulle jag inte lägga en en krona för "små arkad & pusselspel" till macen men det är jag det.. finns säkert andra som skulle göra det.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klaar
Linuxanvändare är inte så principfasta som man kan tro, open source är mest bra därför att det är gratis. Räcker med att titta hur det var när XGL släpptes. Trots att det var utvecklat i smyg av Novell - i strid mot opensourceidealen? - så blev folk helst hysteriska när dom äntligen kunde utnyttja sina nvidia och ati-kort till max...

De flesta Linuxanvändarna använder gladeligen proprietär mjukvara. Typ

msttcorefonts
flashplayer
w32codecs
mp3
cedega / crossover

Gladeligen?

msttcorefonts - Kunde skippats om alla "webdesigners" fick för sig att använda ordentliga fonts.
flashplayer - Kunde även detta skippats om alla "webdesigners" lärde sig ordentlig webdesign.
w32codecs - VLC?
mp3 - Jag byter utan tvekan ut alla mina mp3s mot ogg.
cedege/crossover/wine - Används ej.

Permalänk
Medlem

I en perfekt värld skulle allt vara öppet. Men tills dess så länkar ubuntuguide.org snabbt vidare till Easyubuntu och Automatix. Därför att det har högsta prioritet att få systemet verklighetskompatibelt. Jag har då aldrig sett någon vara upprörd över det.

Är ditt program tillräckligt bra så kan du ha det stängt och trycka in reklam i det, men ta inte betalt för det, kör hårt.

Xine och Mplayer kör med win32codecs. Gstreamer kan göra det med pitfdll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klaar
Linuxanvändare är inte så principfasta som man kan tro, open source är mest bra därför att det är gratis. Räcker med att titta hur det var när XGL släpptes. Trots att det var utvecklat i smyg av Novell - i strid mot opensourceidealen? - så blev folk helst hysteriska när dom äntligen kunde utnyttja sina nvidia och ati-kort till max...

De flesta Linuxanvändarna använder gladeligen proprietär mjukvara. Typ

msttcorefonts
flashplayer
w32codecs
mp3
cedega / crossover

Crosover är under LGPL. och består av Wine + en masa verktyg som gör det lättare att använda, vet inte om de är FreeSoftware... och säg FreeSoftware iställett för OpenSource när du talar om GPL eller LGPL..
Cedega är utväklat av transgaming och inte CodeWeavers

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
Crosover är under LGPL. och består av Wine + en masa verktyg som gör det lättare att använda, vet inte om de är FreeSoftware... och säg FreeSoftware iställett för OpenSource när du talar om GPL eller LGPL..
Cedega är utväklat av transgaming och inte CodeWeavers

Fast nu är väl antagligen 99% av de applikationer och spel som körs via CrossOver Office / whatever inte open-source (eller fri mjukvara) för då hade någon säkert gjort en native-port.

Jag antar att det var så han menade och inte att CrossOver i sig själv är proprietär mjukvara.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt om du försökte knäppa mig på näsan där. Crossover bygger visserligen på Wine och Codeweavers skickar vidare förbättringarna dit. Men deras produkt är en klassisk 'Prova 30 dagar, köp sen' som är utbyggd med proprietär kod. Transgaming har ingen GPL - utan AFPL - överhuvudtaget då dom forkade Wine innan dom hunnit byta till LGPL. Det var faktiskt tack vare dom som Wineprojektet bytte till LGPL ifrån MIT-licensen.

Jag säger OpenSource, du och Stallman kan fortsätta säga Free Software om ni vill. Det har inget med licensen att göra. Det är bara en kvasidiskussion som uppstått därför att Stallman inte kan medge att Open går hem bättre än ett tvetydigt Free. Linux kallas Open Source och det är väl det överlägset största enskilda projektet med GPLv2, inte sant?

Permalänk
Avstängd

Jag skulle aldrig köra shareware under Linux.

Om alla program jag kör är open source, varför skulle jag frivilligt vilja att förstöra denna underbara harmoni?

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klaar
Linuxanvändare är inte så principfasta som man kan tro, open source är mest bra därför att det är gratis. Räcker med att titta hur det var när XGL släpptes. Trots att det var utvecklat i smyg av Novell - i strid mot opensourceidealen? - så blev folk helst hysteriska när dom äntligen kunde utnyttja sina nvidia och ati-kort till max...

De flesta Linuxanvändarna använder gladeligen proprietär mjukvara. Typ

msttcorefonts
flashplayer
w32codecs
mp3
cedega / crossover

Nyckelordet här är "gratis". Det finns, som du säger, en grupp Linux-användare som struntar i ideologin och kör Linux för att det är gratis. Lycka till med att få dem att betala för shareware.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com