Komplett vill köpa Inwarehouse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrflash
Men som kund så har man ju inte en butik eller hur?
Jag brukar kolla på dessa innan jag handlar!
Och allt är inte billigast på ett ställe!

# Komplett (bred sortiment uppdaterade priser snabb leverans reklamation
tar för lång tid = SUGER BIG TIME!!!)
# Dustin ( Mycket stor sortiment, ej hämt ställe, mer billigare saker en övriga)
# Webhallen ( Har mycke bred sortiment men ej bara data, dustin leder på data produkter)
# Mycom ( syns inte så mycket men bra att ha butik när man inte har tid att vänta )
# www.ebay.com ( för den som vågar, och vet hur man skall handla där, kan ta tid men när man köper saker som CPU så fins det inte billigare ställe på planeten! Här skall man handla dom dyraste sakerna för 50% av priset, och dom billiga saker som en E6600 är inte värt att köpa här!
X6800 eller Dyraste Xeon cpu för 50% billigare pris....

Slutsats :
Synd att slösa bort 173 Milj kr för inwarehouse.
För 10 Milj kr så kan man köpa en bra butik i stan, sedan fylla den med produkter, och anställa kuning personal som inte går på slav lön!
Så skulle man kunna bli större på billigare sätt!

Dom kanske vill ha deras kundkrets med`? =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrflash
Slutsats :
Synd att slösa bort 173 Milj kr för inwarehouse.
För 10 Milj kr så kan man köpa en bra butik i stan, sedan fylla den med produkter, och anställa kuning personal som inte går på slav lön!
Så skulle man kunna bli större på billigare sätt!

Det är ju inte bara butiken man vill åt, självklart så vill man ha hela kundkretsen av både privatpersoner och företag

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Konkurrensen? Komplett = billigt och bra, Inwarehouse = Dyrt som fan

så fan heller... jag jämför alltid totalpriser mellan olika butiker innan jag köper nåt och i slutändan är komplett nästan aldrig billigast. sist var det faktiskt inwarehouse.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
så fan heller... jag jämför alltid totalpriser mellan olika butiker innan jag köper nåt och i slutändan är komplett nästan aldrig billigast. sist var det faktiskt inwarehouse.

Så du köper allt från ett ställe?
Komplett har riktigt bra priser på många saker och är riktigt snabba.

Vad gäller nätbutiker så värderar jag Komplett och Dustin högst. Dustin är dock inte särskilt billiga.

Permalänk
Medlem

Re: offtopic

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sauce
sen är det ju faktiskt så att aktien förmodligen redan stigit. man brukar försöka handla innan nyhet eller handla när aktien sjunker, väldigt få gånger det lönar sig att hoppa på en aktie som redan stigit i en dag eller 2.

Dessutom är aktien stoppad på Stockholmsbörsen, så det tjänar inte till så mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Så du köper allt från ett ställe?

Nej, om jag t.ex köper 3st S-ATA-kablar så väljer jag att dela ordern på tre olika butiker så att frakten blir maximal... precis som din fråga antyder så är jag dum i huvudet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen att Datorbutiken är den bästa sidan, har aldrig haft några problem med frakten och priserna är ofta under kompletts och Dustin!

Deras hemsida är dessutom den bästa av alla, väldigt lätt och snygg!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Alla tjatar om lägsta priser hit och dit. Priset är inte allt!
Man kan inte stirra sig blind på priset. Jag tycker det är jätteviktigt att felhanteringen funkar och är beredd att betala lite mer för en vara för att ha en fullt fungerande service. Sen att företagen tjänar 40-50kr på en hårddisk är ju helt sjukt igentligen. Desto mer hightech, desto mindre vinst. Kablar ska man sälja. Där kan man tjäna pengar.

btw, Inwarehouse tycker jag funkar grymt bra och deras priser är helt ok.

Visa signatur

Director | Founder - HeXagon e-Sports

Permalänk
Medlem

Ja jag tycker också att Inwarehouse är relativt billiga och har bra support. Har beställt där många gånger och har aldrig blivit missnöjd!

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Nej, om jag t.ex köper 3st S-ATA-kablar så väljer jag att dela ordern på tre olika butiker så att frakten blir maximal... precis som din fråga antyder så är jag dum i huvudet.

Oftast så lönar det sig att köpa på olika butiker för att hålla priserna nere. Ofast så är det faktiskt ett krav för få butiker har allt man behöver och ännu färre (läs ingen) har det man vill ha i lager.

Visst kan det vara värt ett par hundringar att kunna köpa allt på ett ställe men tror aldrig att jag lyckats med det konststycket. Tror aldrig att jag kunnat köpa en dator på samma ställe pga. lagerbrist. Sen är jag visserligen rätt noga med komponenterna och nöjjer mig inte med (ex) valfritt 400 W nätagg.

Lät som om du köper alla komponenter för sig fasst från samma butik och det är sällan genomförbart. Och komplett har ofta riktigt vassa priser på komponenter.

Permalänk

Om jag får tala för ungdomen, eller de med en mer begränsad ekonomi:

När jag beställer något, så är det ifrån den billigaste sidan (med frakt), som jag beställer, eftersom det sällan är så att jag beställer mer än 1-2 produkter på en och samma gång.

Det tror jag är fallet för de allra flesta "yngre" människor.

Visa signatur

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Intel konkurrerar inte längre, de dödar...

Permalänk

Hur stora är datorbutiken jämfört med komplett då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murmeldjur
Om jag får tala för ungdomen, eller de med en mer begränsad ekonomi:

När jag beställer något, så är det ifrån den billigaste sidan (med frakt), som jag beställer, eftersom det sällan är så att jag beställer mer än 1-2 produkter på en och samma gång.

Det tror jag är fallet för de allra flesta "yngre" människor.

Nu fick du mig att känna mig gammal
Jag menade förstås hela system...

Antar yngre folk inte köper moderkort och processor och sen väntar för att skaffa kompatibelt ram t.ex....

Permalänk
Medlem

Känns som komplett köpte InWarehouse av en anledning och det är att konkurrera med dustin om företagskunderna... Dom kompletterar ju varandra ganska bra på den punkten, sen är nog Stockholms butiken och malmö butiken bara ett plus i kanten..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av savje
Känns som komplett köpte InWarehouse av en anledning och det är att konkurrera med dustin om företagskunderna... Dom kompletterar ju varandra ganska bra på den punkten, sen är nog Stockholms butiken och malmö butiken bara ett plus i kanten..

Varför detta tjat om Inwarehouses butik, Komplett har ju redan en hämtbutik i Stockholm och utöver det Göteborg och Malmö.
Den kanske inte ligger så centralt och man kan inte handla över disk, men vad ska de göra då? Skapa två nya lager??

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Så du köper allt från ett ställe?
Komplett har riktigt bra priser på många saker och är riktigt snabba.

Vad gäller nätbutiker så värderar jag Komplett och Dustin högst. Dustin är dock inte särskilt billiga.

Saken är den att Kompletts fraktkostnader förstör rätt mycket. Det är rent sjuka kostnader för skeppning av tex lådor och andra tyngre podukter. Därför blir det ofta billigare att beställa från Dustin.

Exempel?

LG 42" Plasma.

På komplett blir det 8995:- plus frakt, 499:- vid kortbetalning, 601:- mot postförskott. Bor du i malmö, göteborg eller stockholm så kan du hämta produkten i någon av hämtbutikerna för en mindre kostnad av 25-29:-. Dessvärre så bor inte alla i dessa storstäder.

På dustinhome.se kostar plasman också 8995:-. Men fraktkostnaden är bara 299:-.

Permalänk
Medlem

offtopic

aktien kan fortfarande gå upp nån krona i och med att komplett nu kan handla inom kontorsvaror och hemel. men jo jag vet att det är lite sent

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
Hur stora är datorbutiken jämfört med komplett då?

Hur stora är datorbutiken jämfört med komplett då?

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Hur stora är datorbutiken jämfört med komplett då?

Datorbutiken omsätter ca 250 miljoner. Så ca en tiondel av kompletts storlek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Känns seriöst att de stavar fel genom hela pressmeddelandet.

Citat:

Komplett (OSE:KOM) har efter diskussioner med en representant för huvudaktieägarna i det noterade svenska e-handelsbolaget InWarhouse AB(noterat på First North) för avsikt att lämna ett frivilligt bud på samtliga aktier i InWarhouse. Villkor för att lämna budet är att den due diligence-undersökning av InWarhouse, som planeras att vara genomförd måndagen den 26 mars, genomförs med ett tillfredställande resultat för Komplett. Budet kommer vara ett kontantbud till samtliga aktieägare. Komplett har idag mottagit åtaganden av innebörden att aktieägare som representerar mer än 70 % av aktierna i bolaget kommer att acceptera ett sådant bud. Komplett har för avsikt att erbjuda 2, 40kronor (SEK) per aktie i InWarhouse, vilket motsvarar ett totalt pris för bolaget om 173 miljoner kronor. Erbjudandet till bolagets aktieägare motsvarar en premie om 43 % jämfört med den genomsnittliga volymägda kursen i InWarhouse under de senaste 90 dagarna.

Permalänk
Medlem

Jäkla norrmänn, snart köpt upp hela landet.

Men Inwarehouse är mer företagsinriktat om jag inte minns fel, där Komplett oftast rimmar med konsument-prylar. Komplett har sjukt dyr frakt iaf, läggs på hur många hundralappar som hellst på vad man än köper.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Saken är den att Kompletts fraktkostnader förstör rätt mycket. Det är rent sjuka kostnader för skeppning av tex lådor och andra tyngre podukter. Därför blir det ofta billigare att beställa från Dustin.

Exempel?

LG 42" Plasma.

På komplett blir det 8995:- plus frakt, 499:- vid kortbetalning, 601:- mot postförskott. Bor du i malmö, göteborg eller stockholm så kan du hämta produkten i någon av hämtbutikerna för en mindre kostnad av 25-29:-. Dessvärre så bor inte alla i dessa storstäder.

På dustinhome.se kostar plasman också 8995:-. Men fraktkostnaden är bara 299:-.

När jag handlar för 9000kr, kan jag mycket väl tänka mig att betala 200kr extra för att handla det av det företaget som har bäst service etc. Känns inte som några enorma summor att bråka om?
För alla som bor i storstäder eller i närheten är ju hämtbutiken kalas.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
När jag handlar för 9000kr, kan jag mycket väl tänka mig att betala 200kr extra för att handla det av det företaget som har bäst service etc. Känns inte som några enorma summor att bråka om?
För alla som bor i storstäder eller i närheten är ju hämtbutiken kalas.

Jag hoppas att du är medveten om att detta är två företag med extremt god service... Skulle inte säga att någon är bättre än det andra i detta fallet. Dock så har jag svårt att se kompletts motivation till 100% högre fraktkostnader.

Permalänk
Medlem

För några år sedan så jämförde jag inwarehouse priser med en del hifibutiker angående högtalare. När inwarehouse fick sin butik ökade priset med ca 1000 kr på ett par billiga högtalare direkt. Antar att det behövdes för lokalhyran. Ok att hifi branchen har väldigt höga marginaler så därför blir begagnat ett bra alternativ.

Tycker komplett skall få nobben, eller att norska bolag helt och hållet inte skall få köpa företag i sverige. Både svenska och finska banker har fått nobben när man skulle köpa bank i norge, och det var nån i regeringen som misstyckte, ville att ett norskt bolag skulle köpa istället. Stämmer som Rosengern sa att norge är den sista sovjetstaten.

Permalänk
Medlem

Komplett vill säkert stärka rollen på marknaden nu när Newegg ska öppna upp i EU. Newegg har ju potential att våldta hela branshen så mkt som de omsätter.

Dustin har en del att lära av komplett och måste också förbättra sin snåla personalbutik som de är ökända för. Det är väldigt få i det bolaget som känner lojalitet. De förlorade en stor skara företagssäjlare för ett litet tag sedan som också tog sina stamkunder med sig. Inte bra att förlora kompetens på det här sättet.

Snålhelten bedrar visheten heter det ju...