Permalänk
Medlem

Japp, om man har telia kan man fixa det genom att uppdatera firmwaren till sitt modem. Sök i forumet om detta, t.ex. "Telia 2mbit uppström" tror jag tråden hette. lycka till!

Visa signatur

Macbook Pro 15"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjofras
Tyvärr tror jag inte att det är windowsizen som begränsar i ditt fall. Testa att pinga kernel.org och se vad du får för ping. Är det runt 400ms så kan det vara ditt windowsize som sätter gränsen.

Får runt 190 i ping

Visa signatur

--Wicked Downloads--

Permalänk

jag har 24Mbit ADSL2+ , vilka inställningar ska jag använda i TCP-Optimizer? tacksam för svar

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Jag fick väldiga problem med anslutningen till nätverket, den verkade koppla ner och koppla upp hela tiden och nerladdningen tickade från 50-80 kb/s fast jag brukar ligga runt 800-900 kb/s :S Har jag gjort något fatalt fel eller funkar inte detta för alla?

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Medlem

För mig nog något väldigt fel....

först 230kb/s på länken, nu 15kb/s

edit: eller, nej förresten. Det var visst den "testlänken" som var slö för tillfället. Funkade jättebra på andra ställen.

Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort optimeringen!

Jag provad att ladda ner test filen..

Innan: Cirka 95kb/s konstant.
Efter: Cirka 900kb/s

Kan ju tillägga att jag sitter på en 10Mbit lina från Tele2, Stadsnätet i Västerås.

Permalänk

Testfilen innan: c.a. 250 kb/s med klumpar i linan.
Testfilen efter: c.a. 1010 kb/s jämnt flöde.

Den tackar jag för

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Någon som har 100/10, vad kör ni för RWIN?
Har testat 2milj. och hastigeten med ftp sjönk från 8>ca 4mb/s. Har testat att ha MTU:n på 1500 och 20.000 på connection speed, lite bättre men inget märkvärdigt... nästan så att det är bättre i default =/

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Härligt program

Före: 40kb/s
Efter: 240kb/s

Nu har ja bara ett problem kvar att lösa, ta mig in i routenr som rixtelecom/stadsnätet vägrar ge ut pass till :(!!

/mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Min MTU på min router (m0n0wall, (FreeBSD 4.8)) ligger på 1500. Jag har Bredbandsbolaget 10/10 och har ändrat den till 3000, men märker ingen skillnad?

Man kan ju optimera klienterna bakom routern hur mycket man vill, men routrar har ju också dessa värden, eller hur?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Min MTU på min router (m0n0wall, (FreeBSD 4.8)) ligger på 1500. Jag har Bredbandsbolaget 10/10 och har ändrat den till 3000, men märker ingen skillnad?

Man kan ju optimera klienterna bakom routern hur mycket man vill, men routrar har ju också dessa värden, eller hur?

MTU ska vara 1500 att öka den mer ger nog sämmre prestanda i de flesta fallen eftersom din router eller BBBs router behöver dela upp paketet.

Det man kan ändra på är ju windowsizen eftersom routern bara skriver om source ip samt source port vid NAT (den sätter inte upp en ny TCP anslutning med ny buffer osv). Så windowsize samt resten av headern (sequence nr mm) bör inte ändras av routern. Detta betyder att alla datorer bakom routern behöver ändra windowsizen. Att ändra windowsizen på routern ger ingen skillnad på datorerna bakom routern.

Permalänk

Tusen tack för det här! Fick först ca 245 kb/s på Knoppix DVDn, efter optimering hoppade det upp till 1600 kb/s. Har 24/1 från BBB.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F | R7 7800x3D | 64GB Kingston Fury | Sapphire RX9070XT Nitro+

Permalänk

Är det bara RWIN man behöver ändra på i TCPOptimizer? Eller finns det mer att hämta? Satte ju detta på 2 miljoner nånting som det stod först i tråden, då jag också har en 100 Mbps lina.

Permalänk
Medlem

Jippi, jag fick 21 kb/s innan 'optimeringen' . efter programet tvingade mig att starta om datorn kom den upp i hela 22 kb/s. damn i love my connection ^^,

Telia 8000

::edit::

sedärja. efter lite pillningar i reg saken och evilpatchen så ligger nedhämtningen av ISo filen nu runt 600 . lite mer acceptabelt

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
Jippi, jag fick 21 kb/s innan 'optimeringen' . efter programet tvingade mig att starta om datorn kom den upp i hela 22 kb/s. damn i love my connection ^^,

Telia 8000

::edit::

sedärja. efter lite pillningar i reg saken och evilpatchen så ligger nedhämtningen av ISo filen nu runt 600 . lite mer acceptabelt

evilpatchen är vad för nåt??

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Vill bara påpeka att TCP-optimering kan medföra risker också.
Igår kväll gjorde jag en tcp-optimering stängde av datorn.

Idag funkade det inte och jag visste verkligen inte vad som var fel http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Kom sedan på att jag gjort detta. eftersom jag tog bort programmet var det bara att ta ett Usb-minne gå till den andra datorn och ladda ner. Lägga in på min dator och ställa in windows deafault. Sen funkade det men visst fanken var jag rädd att något hade hänt:D

Permalänk
Medlem

Har Telia ADSL 8/1, enligt TPTEST får jag runt 6mbit/s ner och 800 kbit/s upp... När jag tankar testfilen får jag 130 kbit/s.
Någon med tips på vad jag ska skriva i window-size lr va d heter? Har ändrat i TCP-optimizer till typ "optimal settings", men jag vinner ingen hastighet alls... Varför?

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

har BBB100/10 här och ökade den en aning idag

Gick från 301 till 1300-2000 KB/s från test filen ( ja den gick upp och ner hela tiden ) Så en ganska rejäl ökning må jag säga

Testade även själv mot t.ex. Sunet och fick en hela 1MB/s mer från servern Riktigt trevligt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk

JAg sänkte från 300mbts till 30kbts

Permalänk
Medlem

vad ska man ställa in för värden om man har BBB 100/10

edit:ställde in rwin på 2 044 000 som trådskaparen gjorde då han hade 100mb, samt drog connection speed mätaren längst till höger 20000 eller vad det står efter en rebott, av burken så kan jag ej nå hemsidor får uppslag på www och ip adresser men inga sidor visas.

Efter jag gått tillbaka till current.spg funkar det igen.

Kan det va att jag drog connection speed mätaren max ut till höger som gjorde att jag inte nådde sidor..

Ska den stå på någe annat på connection speed då man har 100mb,eller var det någe annat jag missade att fylla i.?

Permalänk

är det några skillnader i win vista gämfört med xp?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

ja stor skillnad! bla så kan vista själv anpassa vissa bufferts, tcp ip stacken är helt om gjord

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Fungerar inget vidare för mig! Känns som om jag får bättre respons när jag surfar men min hastighet sjönk från 20 mbit/s till 1,93 mbit/s efter optimeringen.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Känns som klister på denna ^^

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk

Någon här som kört detta i Vista än?

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harmonizer
Någon här som kört detta i Vista än?

Vista ska enligt uppgift ha någon funktion för att reglera recivewindowet dynamiskt under körning så inget av detta är nödvändigt i Vista. (Jag har inte lagt för mycket tid på att kolla hur bra detta fungerar och om det går att påverka)

Permalänk
Medlem

detta fungerade helfint... gick från 200kb/s till 800kb/s

Permalänk
Medlem

Vet inte om ja ställt in fel eller nåt, för mig är de ingen skillnad.. på den ftp filen kom ja inte upp i mer än 300kb/s o ja har 10mbit. kör jag tptest så får jag 7.6Mbit före och innan.

Visa signatur

Reggad sedan: 2001-07-04 <> 01:or for life! | Antec P180 | Intel P4 630 3.0@3166 Mhz | GeForce 8800GTS | 4Gb PC5300 Twinmos DDR2 | MSI 945P-NEO

Permalänk

Inom ethernetnätverk bakom router kör väl filöverföringar mellan datorerna också på TCP men den låga pingen kanske gör att man inte tjänar så mycket på att skicka större klumpar. Annars borde man väl sätta den efter att man har 100/100 även om man har segare internet eller? Eller måste man gå efter det lägsta man använder för att det inte ska sega? Och om förra frågan var 'ja', gäller det då också för adsl med 8/0,8 att man ska gå på 0,8?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Mitt ökade från 2mbit till 8mbit!

Fast jag undrar ju varför windowsizen var sänkt till 2mbit när jag under flera veckor tidigare haft 8mbit? ... Någon som vet vad som kan ha orsakat detta?