Kan inte starta VMware Server Console (Ubuntu 6.10/Beryl)

Permalänk
Medlem

Kan inte starta VMware Server Console (Ubuntu 6.10/Beryl)

Tänkte köra Windows XP via VMWare Server och efter mycket krabb så lyckades jag installera det hela, trodde jag.

När jag klickar på Program - Systemverktyg - VMware Server Console, så får jag upp en varningsruta med följande text:

Citat:

Kunde inte starta menypost
Misslyckades med att köra barnprocessen "vmware" (Filen eller katalogen finns inte)

Tidigare fel har varit lite enklare att reda ut, eftersom felmeddelanden kommit på engelska (googlat) men detta lyckas jag inte lösa. Någon som har några uppslag?

Permalänk

Re: Kan inte starta VMware Server Console (Ubuntu 6.10/Beryl)

Tja, det är väl inte svårare än så att "vmware" inte finns i din path. Gå till en vanlig terminal och försök köra det därifrån.

Permalänk
Medlem

Har försökt det, men får bara "bash: vmware: kommando hittades inte". Hittar inte heller någon fil som heter just "vmware". Jag är lite ny på det här, men det ska nog lösa sig.

Permalänk

Hur har du installerat vmware?

Permalänk
Medlem

programfilen heter inte bara "vmware"

Har inte console installerat själv så jag vet inte.

Permalänk
Medlem

vmware-server-console

Permalänk
Medlem

sudo: vmware-server-console: command not found

tyvärr... jag har fan lyckats med mycket på en vecka, men den här var en klurig nöt. Man skulle ha en support som fjärrstyrde datorn.

Permalänk
Medlem

find / -name vmware* -print 2> /dev/null

Vet inte hur du har installerat det här, men det finns väl någon log även i din dist över vilka paket du har installerat. Kanske ska se över den.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Tackar för hjälpen. Säger det här dig någonting?

Password: /var/lock/subsys/vmware /var/lib/vmware /var/log/vmware /etc/init.d/vmware /etc/pam.d/vmware-authd /etc/xinetd.d/vmware-authd /etc/vmware /etc/vmware/pam.d/vmware-authd /usr/bin/wmware/vmware-uninstall.pl /usr/bin/wmware/vmware-loop /usr/bin/wmware/vmware /usr/bin/wmware/vmware-mount.pl /usr/bin/wmware/vmware-config.pl /usr/bin/wmware/vmware-vdiskmanager /usr/bin/wmware/vmware-ping /usr/bin/wmware/vmware-cmd /usr/bin/wmware/vmware-authtrusted /usr/bin/sbin/vmware-authd /usr/bin/sbin/vmware-serverd /usr/bin/lib/vmware /usr/bin/lib/vmware/messages/ja/vmware.vmsg /usr/bin/lib/vmware/messages/ja/vmware-mks.vmsg /usr/bin/lib/vmware/share/icons/48x48/apps/vmware-server.png /usr/bin/lib/vmware/bin/vmware /usr/bin/lib/vmware/bin/vmware-vmx /usr/bin/lib/vmware/bin/vmware-remotemks /usr/bin/lib/vmware/bin-debug/vmware-vmx /usr/bin/lib/vmware/bin-debug/vmware-remotemks /usr/bin/lib/pkgconfig/vmware-vix.pc /usr/bin/doc/vmware /usr/bin/include/vmware-vix /usr/bin/share/doc/vmware-vix /usr/lib/man-db/man1/vmware.1.gz /usr/lib/xorg/modules/drivers/vmware_drv.so /usr/share/app-install/desktop/vmware-player.desktop /usr/share/app-install/icons/vmware-player.png /usr/share/applications/vmware-server.desktop /usr/share/applications/vmware-console-uri-handler.desktop /usr/share/icons/hicolor/48x48/apps/vmware-server.png /usr/share/man/man4/vmware.4.gz /usr/share/mime/packages/vmware.xml /usr/share/pixmaps/vmware-server.png

Permalänk
Medlem

Det jag skulle prova att göra är att starta /usr/bin/vmware/vmware och se om den vill exekveras ordentligt. Har faktiskt aldrig använt vmware i Linux men det kan ju vara så att vmware vill använda lite andra filer som ligger i just det diret (/usr/bin/vmware) och isåfall söker efter dom via din PATH. Xorg brukar balla ur pga just den anledningen.

Om du får något felmedelande när du föröker starta att den inte kan hitta någon annan fil, exempelvis vmware-cmd som ligger i samma dir, så får du isåfall lägga till diret i din PATH såhär

export PATH=$PATH:/usr/bin/vmware

Det borde lösa problemet. Om du i fortsättningen vill använda menyerna för att starta vmware så måste du göra så, men som sagt testa först att applikationen vill starta innan du börjar med det.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Du måste installera vmware-server-console.