Permalänk

Långsamt med MacFuse

Hejsan
Har installerat macfuse och fått det att fungera med NTFS-3G men när jag nu överför mellan OSX och externa hdd går det vääääldigt långsamt.
Tidigare 2mb/s är ca 0,2mb/s i överföringshastighet.

Är det någon som har en aning vad det kan bero på och om det går att fixa eller är det någonting man får leva med om man ska ha externa hdd i NTFS ?

Tacksam för svar

Visa signatur

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren.

Permalänk
Medlem

Inget svar på din fråga, men att du inte kör Mac-filsystem o sen MacDrive på din(a) Windowsburkar? Kostar iofs en liten slant, men har funkat klockrent för mig.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

FUSE är ett fs i userland så hur du än gör skall du inte förvänta dig någon bra hastighet av det.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk

jag är helt införstådd att det kanske inte går att få macfuse med bra hastighet men täntke det är värt ett försök att kolla om någon vet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Inget svar på din fråga, men att du inte kör Mac-filsystem o sen MacDrive på din(a) Windowsburkar? Kostar iofs en liten slant, men har funkat klockrent för mig.

MacDrive är det ett program som man kör i win och gör att man kan skriva i mac-formaterad disk då eller? Kommer man isåfall upp i bra skrivhastighet med det?
(är usb2 så blir ju inte grymm men säg motsvarande vad usb2 klarar av ungefär)

Visa signatur

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren.

Permalänk
Medlem

200KB/s är ungefär det som macfuse kan leverera, NTFS-3G koden är inte optimerad alls för fart från start, macfuse delen saknar helt buffrar och agerar helt linjärt som jag fattat det och sen skall det alltid byta mellan userland & kernel flera gånger för alla aktiviteter..

googlade lite, alla verkar klaga på just 200KB/s

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
200KB/s är ungefär det som macfuse kan leverera, NTFS-3G koden är inte optimerad alls för fart från start, macfuse delen saknar helt buffrar och agerar helt linjärt som jag fattat det och sen skall det alltid byta mellan userland & kernel flera gånger för alla aktiviteter..

googlade lite, alla verkar klaga på just 200KB/s

hehe jasså

testat trailversoin, funka grymmt.
MacDrive blir det thx för tipset!

Visa signatur

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basselona
hehe jasså

testat trailversoin, funka grymmt.
MacDrive blir det thx för tipset!

Så bra

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead