Asus släpper ny kylfläns

Permalänk
Melding Plague

Asus släpper ny kylfläns

Tillverkaren Asus har smått börjat tillverka kylflänsar och har redan en hel del produkter i detta segment, trots att de är relativt ovanliga här i Sverige än så länge. Den nya modellen heter Arctic Square och innehåller en 92-millimetersfläkt och väger in på elaka 666 gram.

Läs nyheten: Asus släpper ny kylfläns

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Undrar hur den presterar. Den är lite fjortisdesignad fast det enda jag bryr mig om är prestanda.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Undrar hur den presterar. Den är lite fjortisdesignad fast det enda jag bryr mig om är prestanda.

Hehe, likt det mesta datorrelaterade nuförtiden..:P

Enda hyffsat stilrena har ju varit Lian-Li, senaste nyheten om nya chassin från dem fick mig att ändra min tanke. 1 chassi som framifrån höll helt ok kvalitet, men resten är ju påväg att samma håll som allt annat...

Jag är inte förvånad ändå, förr i tiden var det alltid bara någon (i sällsynta fall Några) som kunde "hantera" en dator på ett riktigt sätt. Det var nästan nördigt att bara ha lätt för att lära och vara teknikintresserad. Nuförtiden ligger väl antalet verkligen insatta fortfarande på samma nivå, men antalet "cs-fjortisar" och "wannabe-insatta" har ju ökat dramatiskt. Det verkar finnas en ganska stor marknad där, tyvärr...

Tycker för övrigt det märks i allmänhet även på forumet att det förändras. Jag ser det inte som något positivt alla gånger, men jag antar att det handlar om vem betraktarens ögon är. Hade jag varit 13-14 och spelat CS, trott jag kunnat speedjumpa eller återuppstå i verkligheten kanske jag hade sett saker och ting på ett annat sätt som sagt. Turligt nog ser verkligheten lite annorlunda ut

Jag tror de flesta oldschool kan hålla med mig..

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Den har väl inte lysdioder?

Tyckte den såg riktigt ful ut. En kylfläns ska se ut som en kylfläns, inte nån chromad pokal.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Hehe, likt det mesta datorrelaterade nuförtiden..:P

Enda hyffsat stilrena har ju varit Lian-Li, senaste nyheten om nya chassin från dem fick mig att ändra min tanke. 1 chassi som framifrån höll helt ok kvalitet, men resten är ju påväg att samma håll som allt annat...

Jag är inte förvånad ändå, förr i tiden var det alltid bara någon (i sällsynta fall Några) som kunde "hantera" en dator på ett riktigt sätt. Det var nästan nördigt att bara ha lätt för att lära och vara teknikintresserad. Nuförtiden ligger väl antalet verkligen insatta fortfarande på samma nivå, men antalet "cs-fjortisar" och "wannabe-insatta" har ju ökat dramatiskt. Det verkar finnas en ganska stor marknad där, tyvärr...

Tycker för övrigt det märks i allmänhet även på forumet att det förändras. Jag ser det inte som något positivt alla gånger, men jag antar att det handlar om vem betraktarens ögon är. Hade jag varit 13-14 och spelat CS, trott jag kunnat speedjumpa eller återuppstå i verkligheten kanske jag hade sett saker och ting på ett annat sätt som sagt. Turligt nog ser verkligheten lite annorlunda ut

Jag tror de flesta oldschool kan hålla med mig..

Å andra sidan finns det ju fortfarande en hel del modeller som inte har lysdioder och är utveckade ur ett prestandaperspektiv. Ett exempel är Swiftech MCV-6400V, vilken godbit:

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Å andra sidan finns det ju fortfarande en hel del modeller som inte har lysdioder och är utveckade ur ett prestandaperspektiv. Ett exempel är Swiftech MCV-6400V, vilken godbit:

http://www.swiftech.com/assets/images/products/MCX6400-V/MCX6...

Synd bara att den inte presterar som dagens bättre kylflänsar gör. En jag gillar är nog denna:

Designad bara för bästa möjliga prestanda. Inge blingbling eller dylikt.

Annars tycker jag scythe ninja är fin, kanske beror på att jag har den själv

Permalänk
Inaktiv

tyckte den såg bra ut, fjortis my ass, bara för att en produkt har lite space design behöver inte den automatiskt bli fjortis av någon mystisk anledning som många verkar tro. Space ftw

Permalänk
Medlem

nä. inte min grej. då håller jag mig till Thermalright Ultra-120 eller Noctua NH-U12F. det är stiliga skapelser må ja lova:)

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Ganska roligt att många är beredda att dissa en kylare för hur den ser ut, men har de fönster på burkarna? Tror ej det. Alltså kommer ingen se den. Tänk om det kom en ny kylare. Den presterade jättebra, faktiskt bäst på marknaden - men hade Hello Kitty-tema på desigen och hade rosa belysning. Vad ska elite-sweclockersnörden göra då? Dilemma.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

"Arctic Square stödjer samtliga Core 2 Duo- och Core 2 Quad-modeller, och även äldre Pentium 4- och Celeron-modeller på sockel 775. Vidare stödjer den också samtliga processorer från AMD med sockel am2."

Det är väl inte processorer den stödjer utan sockets?
Visst, sockets nämns också, men t.ex sista meningen kändes väldigt konstig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
"Arctic Square stödjer samtliga Core 2 Duo- och Core 2 Quad-modeller, och även äldre Pentium 4- och Celeron-modeller på sockel 775. Vidare stödjer den också samtliga processorer från AMD med sockel am2."

Det är väl inte processorer den stödjer utan sockets?
Visst, sockets nämns också, men t.ex sista meningen kändes väldigt konstig...

Det skulle kunna vara så att den enbart stödjer de lägre klockade processorerna, men ej de högre pga värmeavledningsförmågan. Förr var det mycket vanligare än idag att det är så. Idag klarar nästan alla kylare samtliga processorer, iallafall på pappret.

Hehe, det där exemplet om en rosa kylare: Vad har man inte sprayfärg till? Sen är det bara härda

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Hehe, likt det mesta datorrelaterade nuförtiden..:P

Enda hyffsat stilrena har ju varit Lian-Li, senaste nyheten om nya chassin från dem fick mig att ändra min tanke. 1 chassi som framifrån höll helt ok kvalitet, men resten är ju påväg att samma håll som allt annat...

Jag är inte förvånad ändå, förr i tiden var det alltid bara någon (i sällsynta fall Några) som kunde "hantera" en dator på ett riktigt sätt. Det var nästan nördigt att bara ha lätt för att lära och vara teknikintresserad. Nuförtiden ligger väl antalet verkligen insatta fortfarande på samma nivå, men antalet "cs-fjortisar" och "wannabe-insatta" har ju ökat dramatiskt. Det verkar finnas en ganska stor marknad där, tyvärr...

Tycker för övrigt det märks i allmänhet även på forumet att det förändras. Jag ser det inte som något positivt alla gånger, men jag antar att det handlar om vem betraktarens ögon är. Hade jag varit 13-14 och spelat CS, trott jag kunnat speedjumpa eller återuppstå i verkligheten kanske jag hade sett saker och ting på ett annat sätt som sagt. Turligt nog ser verkligheten lite annorlunda ut

Jag tror de flesta oldschool kan hålla med mig..

Antar att jag är en cs-fjortis eller wannabe-insatt. Har jobbat i branschen i snart 17 år. Dock är min personliga tanke att folk som sätter fjortis-stämplar beroende på smak... kastar sten i glashus.

Otroligt snävt inlägg min herre, eller pöjk.

För övrigt, snygg kylning.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog

Hehe, det där exemplet om en rosa kylare: Vad har man inte sprayfärg till? Sen är det bara härda

Fast färgen försämrar väl värmeavledningsförmågan! ... hmm .. tror ja, känns som det iaf.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Antar att jag är en cs-fjortis eller wannabe-insatt. Har jobbat i branschen i snart 17 år. Dock är min personliga tanke att folk som sätter fjortis-stämplar beroende på smak... kastar sten i glashus.

Otroligt snävt inlägg min herre, eller pöjk.

För övrigt, snygg kylning.

Så sant så sant...

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

De enda som gnäller på "fjortisdesign" bör rimligen vara de som har fönster i chassit.

Oh, the irony.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Antar att jagh är en cs-fjortis eller wannabe-insatt. Har jobbat i branschen i snart 17 år. Dock är min personliga tanke att folk som sätter fjortis-stämplar beroende på smak... kastar sten i glasus.

Otroligt snävt inlägg min herre, eller pöjk.

För övrigt, snygg kylning.

Ursäkta nu, men läs mitt inlägg igen.

Inte meningen att du ska behöva ta illa upp om du känner dig träffad. Poängen var att design kontra ålder i det här sammanhanget ganska tydligt hänger ihop [i största allmänhet]. Jag tycker det är du som ser snävt om du inte kan förstå att det självklart finns undantag [vilket jag aldrig sagt något annat om], kanske rent av väldigt många undantag. Jag pratar om majoriteten.

Du som du säger är insatt i branschen, vet ju också att produkter tas fram utefter vad marknaden efterfrågar.

Är jag ensam om att se ett samband mellan minskad ålder hos konsumenter och en ökad "flashig/hypad" designtrend?

Hoppas jag var mer tydlig med vad jag menar.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

fog,
Det framstår ganska tydligt vad du menar. Men samtidigt framgår det lika tydligt att du anser "fjortisdesign" vara något negativt. Det är det "alla" vänder sig emot. Typ exemplet "hello kitty som är bäst på marknaden".

Vad är det tex som är mindre löjeväckande med "leet" eller "pro" design?

Och enbart god smak existerar ju i princip inte eftersom alla tycker olika. Däremot får du gärna säga att du tycker att den är ful. Punkt. Det lär ingen klaga på.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag skulle lätt betala extra för en hello kitty-kylare.

Permalänk

ovanstående är trådens topic....

- kan någon av dom kunniga förklara vilken funktion det kromade locket med ASUS-texten har?
- kommer det blå ljuset från separata dioder eller från en genomskinlig fläkt med belysning?
- storlek på fläkten? är den standard eller specialupphängd som t ex Zalmans?
- ljudnivå och prestanda?

Jo, jag skulle köpa en shock-rosa Kitty plysh-klädd kylning om den bara höll käft och presterade som jag behöver (+ fungerade efter ett halvår samt att jag hadde råd med den)

tyvär är det i dagsläget i princip endast (ogenomskinliga) 120mm fläktar på lågvarv som kan uppfylla ljud-kraven...
så den underbara (not realy) ASUS-märkta skapelsen ovan skulle behöva vara trendbrytande för att konkurera i "håller käft och 50 grader"-klassen
det har bara skett ett trevligt trendbrott i kylningen i modern tid: när XP-120 tog prestandakronan från kopparmonstren

varför klankar man ner på "fjortisdesign"?
för att det än en gång har alla förutsättningar att bli en medelmåttigt presterande kylning som i första hand säljs med tillverkarens (obefogat) goda rykte och i andra hand med sitt stylade utseende, men pga konstruktionen inte har de nödvändiga förutsättningarna för att med dagens kunskaper maximera prestandan (dvs kylning/ljud)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
fog,
Det framstår ganska tydligt vad du menar. Men samtidigt framgår det lika tydligt att du anser "fjortisdesign" vara något negativt. Det är det "alla" vänder sig emot. Typ exemplet "hello kitty som är bäst på marknaden".

Vad är det tex som är mindre löjeväckande med "leet" eller "pro" design?

Och enbart god smak existerar ju i princip inte eftersom alla tycker olika. Däremot får du gärna säga att du tycker att den är ful. Punkt. Det lär ingen klaga på.

Nej du har inte förstått vad jag menar, ingen annan heller änsålänge förutom Frostyfog (och några fler)

Designen har ofta kommit att bli högre prioriterad än funktionen, det är detta jag personligen inte gillar på produkter som inte behöver vara "hypade". Att det har blivit så tror jag beror på en sjunkande ålder hos konsumenterna. Förstår ni vad jag menar då? Jag vill inte påstå att jag tycker det är fjortisdesign som ni vill få det att framstå, utan enbart att designen har gått före funktionen (vars anledningar går att diskutera). [Om man läser mitt första inlägg har jag citerat en kille där han skriver just fjortisdesign, men läser man hela meningen så tolkar jag det som att "fjortisdesign" i det fallet innebär just att designen gått före funktion]

Tydligt?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Det har varit tydligt från första början. Det är väll dock ändå alla "elite" snubbar som gnäller om detta? För mig får det gärna vara snyggt så länge det håller tillräckligt bra standard. Om jag är "wanna-be" eller liknande låter jag vara osagt. Det är alltid en balans mellan design och funktion, det går inte att komma ifrån. Ställer man sig på endera kant, eller ytterlighet, kommer man alltid att reta sig på den andra sidan. Håller man en någorlunda distanserad synpunkt slipper man reta sig på folk och kan istället luta sig tillbaka och tycka diskutionen är lite väl "fjortis" =P

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Det är väll dock ändå alla "elite" snubbar som gnäller om detta? För mig får det gärna vara snyggt så länge det håller tillräckligt bra standard.

du köper en bil, du har att välja på 2 stycken:
#1 flower-power-målad.. jupp äkta spray-burksfärg kombinerat med tvättäkta väggfärg
#2 snyggaste metallic-arbetet you'll ever get

#1 drar 0,4L milen
#2 drar 2L milen
samma acceleration och toppfart..

Vad väljer du?
Även om ingen kommer se bilen?

För min del så har jag inget fönster i lådan så estetiska aspekter har starkt reducerat värde,
att jag redan har ett gäng papp-bitar i lådan som tunnlar luften till PSU och över NB och den lilla Ninja-kylaren kan nog ses som bevis på att jag utnytjar det.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
du köper en bil, du har att välja på 2 stycken:
#1 flower-power-målad.. jupp äkta spray-burksfärg kombinerat med tvättäkta väggfärg
#2 snyggaste metallic-arbetet you'll ever get

#1 drar 0,4L milen
#2 drar 2L milen
samma acceleration och toppfart..

Vad väljer du?
Även om ingen kommer se bilen?

För min del så har jag inget fönster i lådan så estetiska aspekter har starkt reducerat värde,
att jag redan har ett gäng papp-bitar i lådan som tunnlar luften till PSU och över NB och den lilla Ninja-kylaren kan nog ses som bevis på att jag utnytjar det.

Jag väljer #3, en snygg bil som också tar hela familjen.

Jag tror dock du missar syftet med diskutionen.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Nej men för att göra det extremt nu! Vi antar att jag är en elektronikdesigner, jag konstruerar olika kretskort med diverse funktioner.

Jag utåt kund vill kunna garantera att mina saker håller väldigt länge, är effektiva, presterar bra, utvecklar lite värme och är tysta!

Problemet jag stöter på är när jag ska köpa bland annat kondensatorer! Förr fanns det gamla vanliga kondesatorer som var konstruerade för sitt syfte: Att vara en kondensator! Nu hittar jag enbart kondensatorer som är helt tokdesignade, fungerar mycket sämre, tål ingen värme och går sönder väldigt fort! Men de är ju väldigt snygga att titta på under tiden man löder fast dem. Detsamma gäller även spolar, även där har design gått före funktion och de låter som fan om dem, men som sagt, de ser ju väldigt fina ut!

[Slut]

Det finns områden där funktion ska gå före! Fokus borde ligga på prestanda när det gäller kylflänsar (!!), herregud hur fan skulle det se ut om marknaden såg likadan ut i elektronikbranschen som exempel...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Jag väljer #3, en snygg bil som också tar hela familjen.

Jag tror dock du missar syftet med diskutionen.

då är du välkommen att förklara syftet med diskutionen

bil #3 finns inte att köpa vad jag vet, dvs det finns vad jag vet inga kylare med fräna loggor på som slåss om topp-placeringar i effektivitet, och inga lysande eller genomskinliga fläktar som är riktigt tysta

nej, Zalman 9xxx och 7xxx är inte tyst-presterande, det värsta är att Zalman aldrig varit extremt bra/tysta/effektiva, men de lever gott på sin marknadsföring och rykte...
min åsikt är grundad på 5400Cu, 6000Cu och 7000AlCu, inga av vilka levde upp till förväntningarna, knapt acceptabel kylförmåga på oklockade processorer vid allt utom fullblås

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Tänk om det kom en ny kylare. Den presterade jättebra, faktiskt bäst på marknaden - men hade Hello Kitty-tema på desigen och hade rosa belysning. Vad ska elite-sweclockersnörden göra då? Dilemma.

Modda skiten så klart

Visa signatur