Permalänk
Medlem

Byta bort Ubuntu?

Hejsan, jag har kört med Ubuntu i ca 3 månader nu, och jag känner att jag vill byta till en annan dist och ge mig in på lite svårare grejer.

Så jag skulle bli glad om jag skulle kunna få lite tips om vad jag ska gå vidare till nu.

Jag vill ha en dist som har GNOME som standard. (eller via val vid installationen),

Söker nåt som är mer kommandobaserat, alltså inte lika "grafiskt - vänligt" som Ubuntu, jag gillar utmaningar, och har inget emot att knappa in kommandon i terminalen.

Dock så vill jag inte ha något som är hemskt svårt , ( är inte precis expert på linux än )

Permalänk
Medlem

det logiska steget vore väll debian om inte annat...

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Har tänkt lite på debian.
Det ända problemet är att dem nyare versionerna är så stora. 2st DVD iso-filer..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av falaing
Har tänkt lite på debian.
Det ända problemet är att dem nyare versionerna är så stora. 2st DVD iso-filer..

Ifall du har en hyfsad uppkoppling så är det ju bara att köra installationen via floppy/pxe/usbpen och installera från en närliggande ftp-server så att bara de paketen du verkligen vill ha installerade laddas hem.

Permalänk

Gentoo!

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

http://cdimage.debian.org/cdimage/etch_di_rc2/i386/iso-cd/deb... om du ska ha debian, antar att du har en vettig uppkoppling.
Annars är Arch Linux mycket fint, ev Gentoo om du vill ha något att sysselsätta dig med.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Arch linux låter ganska intressant.

Tar inte Gentoo hemskt lång tid att installera?
Med tankte på att man måste komprimera kärnan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Gentoo!

Vilket extremt givande förslag, det som jag gillar mest med din post måste vara de välmotiverade och genomtänkta argumenten.

Edit: OnT, mitt tips är att du söker, det har tagits upp massor med gånger.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

du ville ju ha utmaningar..

sen är det inget som hindrar att du knapprar lika mycket i Ubu som i valfri 1337-dist, utom behovet av det möjligen då.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Varför måste du byta från Ubuntu? Ubuntu är precis samma sak som någon annan dist med lite extra godis för de som är bekväma eller okunniga. Om du ändå inte har något emot utmaningar så är det väl bara att öppna en konsoll nästa gång du ska byta bakgrund istället?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Det postades en tråd om CRUX nyligen där jag skrev om hur mycket jag älskade det en gång i tiden. Kanske något för dig? Fördelen med det är att du har stor potential att lära dig hur det fungerar i grund och botten om du vill. Man kan säga att man lär sig mycket på Gentoo hur många gånger som helst, men i slutändan så är det ett stort monster där du mest lär dig hur portage och vänner beter sig.

Permalänk
Medlem

Du vill ha svårt?

1. Ta bort alla paket utom "ubuntu-minimal" och "build-essential" med deras deps
2. starta "vi" och knacka ihop de apps du vill köra i c
3. kompilera och kör

Att komma undan steg 1 och få det svårare känns bökigt, men du kan ju alltid starta med maskin-kod och boot-strappa dig fram, problemet är att du minst måste ha igång någon form av minnes-editor som start...

Permalänk
Medlem

debian är ju inte svårare än ubuntu... jag skulle säga gentoo eller varför inte ha kvar ubuntu? själv sitter jag med ubuntu på min ws o det funkar fint. Har även kört slackware, gentoo, arch, debian med flera...

Permalänk
Avstängd

Ubuntu e ju skisvårt fattar inte ens hur man installerar program

Permalänk

Inte Gentoo. Det är bara ruskigt massa kompilerande och inte alls svårt. Nej, vill man ha det svårt och faktiskt lära sig något är det Slackware som gäller. I Gentoo är det mycket att läsa ur boken bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Inte Gentoo. Det är bara ruskigt massa kompilerande och inte alls svårt. Nej, vill man ha det svårt och faktiskt lära sig något är det Slackware som gäller. I Gentoo är det mycket att läsa ur boken bara.

Det är därför man inte kör mainstream gentoo :).
gentoo harden med paludis som pakethanterare och en jävla massa optimeringar och einit. (paludis tog nog 4 timmar att skapa alla configer som man var tvugen att ha)

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av falaing

Med tankte på att man måste komprimera kärnan.

Jo för det tar ju mycket mer tid än 15 minuter på en hyfsad dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Inte Gentoo. Det är bara ruskigt massa kompilerande och inte alls svårt. Nej, vill man ha det svårt och faktiskt lära sig något är det Slackware som gäller. I Gentoo är det mycket att läsa ur boken bara.

Vad är det som är svårt med Slackware?

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Ubuntu e ju skisvårt fattar inte ens hur man installerar program

Program -> Lägg till/Ta bort...

On topic: En grej du kan börja med är ju att installera en minimal WM av ditt val (Openbox eller Fluxbox är bra alternativ), sen börjar du använda den primärt istället för gnome. Eftersom dessa egenligen inte innehåller några verktyg alls så kan du försöka använda terminalen för att utföra det du brukar göra i vanliga fall. Då får du se en helt annan bild av linuxanvändandet

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Om du kommer från Ubuntu och vill ha lite mer att pilla och lära dig med håller jag med "ntity" att fortsätta till Debian http://www.debian.org/. Då har du fördelen att ha lite för förståelse med .deb. (alternativt debian baserade "Kanotix" http://kanotix.com/ eller "Sidux" http://sidux.com/ [kommer med KDE])

Om du anser att din förförståelse för deb inte spelar in håller jag med "hagbarddenstore" att börja med Slackware.

Permalänk

Mitt råd är att hålla kvar vid Ubuntu och istället skaffa några bra böcker, exempelvis:

  • Linux the Complete Reference

  • Learning the Bash shell

  • plus någon bok som är inriktad på sysadmin.

Visa signatur

::.. KDE Neon ..::
Home | MAME Arcade
Spelkonsoler