Permalänk
Medlem

Quicktime Pro VS VLC

VLC suger ju lite smått på Mac, bra interface men allt för stabilt är det ju inte...!

Har funderat på att uppgradera till QuickTime pro. Har alltid HATAT när man behövt Quicktime på PC och har igentligen ingen lust att gå ifrån VLC, men tills en stabilare build kommer iaf..?

Nå, QT?

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk

Testa MPlayer först, innan du bestämmer dig är mitt råd.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Nu kanske du nyttjar mer av vad VLC har att erbjuda än mig, men jag tycker allt att det är skapligt stabilt. QT Pro har jag ingen färsk erfarenhet av dessvärre.

Permalänk
Medlem

Är väl ingen större skillnad på PRO som den vanliga förutom fullscreen och möjligen några sparnings alternativ.
Externa codecs som perian och AC52codec som behövs för att se dom flesta formaten och möjligen flip4mac.
Text stöd i QT är något krångligt och stöds inte direkt.
Kör själv VLC för det mesta och stabil är den inte men har QT PRO även om det är så.
Kör uteslutande DVD Playern som är inbyggt till DVD filmer och den fungerar riktigt bra.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk

Tycker också att vlc och mplayer är för instabila.
Kör med QT Pro och perian.

Perian har support för undertexter och Matroska i de senaste byggena.

Permalänk
Medlem

Jag kör nästan bara med MPlayer eftersom den buffrar bra när man spelar över nätverket. Med Front Row är man dock begränsad till QuickTime.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av triumphtiger
Tycker också att vlc och mplayer är för instabila.
Kör med QT Pro och perian.

Perian har support för undertexter och Matroska i de senaste byggena.

Hur funkar det med subs till Quicktime? Jag har Perian.. Dessutom, det finns en del filmer som inte funkar med ljud i QuickTime men i VLC.. Nån som har nått tips om vad man ska installera? Har DivX, flip4mac och Perian installerat.. Finns det något mer? Inget typ codecpaket som har det mesta som i Windows?

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Avstängd

Tycker inte om QuickTime.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk

Hurfan kan ni få mplayer till att bli instabil?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Hur funkar det med subs till Quicktime? Jag har Perian.. Dessutom, det finns en del filmer som inte funkar med ljud i QuickTime men i VLC.. Nån som har nått tips om vad man ska installera? Har DivX, flip4mac och Perian installerat.. Finns det något mer? Inget typ codecpaket som har det mesta som i Windows?

För ljudet behöver du troligen A52 AC3 codecen.
http://trac.cod3r.com/a52codec/

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
För ljudet behöver du troligen A52 AC3 codecen.
http://trac.cod3r.com/a52codec/

King! Tack

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Tycker inte om QuickTime.

Bra komentar! Kanon!

ontopic: Jag upplever att datorn blir svalare när jag tittar på 720p/1080p - filmer med QT, övrigt använder jag mplayer, lägg till binären i pathen och kör den med terminalen, underbart.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
King! Tack

d:o - Great.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Jag kör senaste VLC på en Mac Mini Core Duo 1.66GHz med OS X 10.4.9 och det är inte det minsta ostabilt. Har du lagt in rätt version? Du har inte råkat lägga in PPC versionen på en Intel-Mac?

/Niclas

Permalänk
Medlem

har rätt vlc ja, har intel varianten till min intel mac. har du prövat att spela fram o tillbaka lite, eller gå i o ur helskärmsläge några gånger? rör man inte vlc, så funkar det annars kanon

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Fan vilket djup den här tråden fick
Jag har hittils använt VLC men man kanske skulle ta och börja spana på andra alternativ. VLC har nog hängt sig kanske 2-3 gånger på ett halv år hos mig.

Permalänk
Medlem

Har testat QT en del... jag hatar fortfarande QuickTime. Känns bara bloatigt och jobbigt, dessutom trivs jag inte med att behöva sitta och ladda hem codecs... det var något jag gjorde till PC innan VLC, 2007 på min Mac? Nej tack.

Jag ska testa Mplayer, annars är det väl bara att vackert vänta..!

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Avstängd

finns det någon mjukvara för mac som kan visa hd-dvd och bluray?
klarar quicktime pro det?

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Gillar man inte QuickTimes interface finns NicePlayer: http://niceplayer.sourceforge.net/
Har väl sina sidor också i och för sig.