Permalänk
Medlem

hjälp!!!!!AMD sempron 3300+ konstig

Jag undrar bara om nån vet varför en cpu som är på 2.0 ghz kör bara i 798 mhz för att vara exakt. Snälla hjälp mig klura ut detta.

Permalänk
Medlem

kan vara så at moderkorter använder sig av AMD cool 'n Quiet eller vad det heter så sänker moderkortet processorn, men detta verkar ju vara konstigt, har du någon chans att testa den på någon annan dator? annars har väl processorn gått sönder!

Visa signatur

OS: W11 | CPU: Threadripper 1950x | Minne: HyperX Predator RGB 2933 MHz 64GB| GFX: AORUS Waterforce 4080 ti | HDD sys: Samsung 850 EVO 2tb| Samsung 970 EVO 2tb | HDD other: ~31tb | Mus: Razer Deathadder Chroma| Tangentbord: Razer Ornata Chroma | Chassie: Hyte Y60 | Mobo: Asus Rog x399 e-gaming | Kylare: NZXT Kraken X62 CPU | Högtalare: Creative Gigaworks T40 II 2.0 | Hörlurar: Artic 7 | One Plus 10 pro | Nikon D800/Z6 II | Lumix G9 | http://www.instagram.com/tjofsmedia |

Permalänk
Medlem

Nej tyvärr så har jag inte nån möjlighet att testa den förutom att kanske köra nån program som kan testa cpu. Och det tänkte jag göra senare idag men jag tänkte om det var bara nåt enkelt som man kunde ändra. jag vet i fan. i övrigt funkar den utan problem bara det att den kör i 800 mhz. skit konstigt.

Permalänk
Medlem

antingen är det processorn som är sönder eller så är det någon inställning i bios som gör detta. oftast är det det. Om jag skulle vara du, starta om datorn tryck på DEL så du kommer in i bios, kolla där var processorn har för ahstighet, ska stå någonstans!

En liten fundering i xp, kan det va något virus eller något som sänker processorn när xp har startat?

Visa signatur

OS: W11 | CPU: Threadripper 1950x | Minne: HyperX Predator RGB 2933 MHz 64GB| GFX: AORUS Waterforce 4080 ti | HDD sys: Samsung 850 EVO 2tb| Samsung 970 EVO 2tb | HDD other: ~31tb | Mus: Razer Deathadder Chroma| Tangentbord: Razer Ornata Chroma | Chassie: Hyte Y60 | Mobo: Asus Rog x399 e-gaming | Kylare: NZXT Kraken X62 CPU | Högtalare: Creative Gigaworks T40 II 2.0 | Hörlurar: Artic 7 | One Plus 10 pro | Nikon D800/Z6 II | Lumix G9 | http://www.instagram.com/tjofsmedia |

Permalänk
Medlem

Högst troligt att han har CnQ igång...

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Creutz
Högst troligt att han har CnQ igång...

mjo, men den ska inte ta ner så mycket ju? har det aldrig gjort på min gamma 1.6ghz..

Visa signatur

OS: W11 | CPU: Threadripper 1950x | Minne: HyperX Predator RGB 2933 MHz 64GB| GFX: AORUS Waterforce 4080 ti | HDD sys: Samsung 850 EVO 2tb| Samsung 970 EVO 2tb | HDD other: ~31tb | Mus: Razer Deathadder Chroma| Tangentbord: Razer Ornata Chroma | Chassie: Hyte Y60 | Mobo: Asus Rog x399 e-gaming | Kylare: NZXT Kraken X62 CPU | Högtalare: Creative Gigaworks T40 II 2.0 | Hörlurar: Artic 7 | One Plus 10 pro | Nikon D800/Z6 II | Lumix G9 | http://www.instagram.com/tjofsmedia |

Permalänk
Medlem

Polarens x2 3800 gick ner till en 700-800MHz och då kör han CnQ.
Men som talaren ovanför säger, kolla i bios o se vad som står där.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Avstängd

brossans laptop går ner till 800mhz han har en 3700+

Permalänk
Medlem

När jag går in bios så står det att det är en amd 3300+ 2.0 ghz och inget mer. Jag har installerat om och formaterat hdd för den delen så jag tror inte att det är nån virus som sänker hastigheten. Har ni några andra förslag? Finns det inte nåt program där man kan kolla clockfrekvensen i windows? Och vad är CnQ för nåt?

Tacksam för alla svar jag får/ Farre

Permalänk
Medlem

Jovisst kör dom ned till 7-800MHz. Min AMD 64x2 1.83GHz ställer ned sig till 795MHz om jag inte behöver mycke kraft. Den har också ett mellanläge på 1.5GHz. Jag har installerad et program för att detta ska funka, så du kann säkert avinstallera det programmet om du inte gillar att den ställer processoren ned.

Detta e vad AMD skriver om mitt program:

This package contains an AMD Processor update for some notebook models running the Microsoft Windows XP Operating System. The AMD Processor Update for Microsoft Windows XP enables the system to dynamically and automatically select the processor speed, voltage, and power combination to instantaneously match the user performance need.

//Vegard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av farre30
När jag går in bios så står det att det är en amd 3300+ 2.0 ghz och inget mer. Jag har installerat om och formaterat hdd för den delen så jag tror inte att det är nån virus som sänker hastigheten. Har ni några andra förslag? Finns det inte nåt program där man kan kolla clockfrekvensen i windows? Och vad är CnQ för nåt?

Tacksam för alla svar jag får/ Farre

Nu får du väl ändå ta och ge dig. Det är inget fel på din dator och du har fått förklarat varför den går ner i klockfrekvens.

CnQ (Cool and Quiet) är en funktion som klockar ner processorn för att spara energi när den inte jobbar så hårt. Då går den svalare, mindre värme i chassit och temperaturstyrda fläktar går ner i varv.
Klicka på länken nedan

AMD Power Monitor Version 1.0.2 - This application is used to monitor the current frequency, voltage, utilization, and power savings of each core of each processor in a system. This application also has a system tray icon that can be used to view and select power schemes on the system. The system tray icon will show the average utilization of every core on the system.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara