Permalänk
Medlem

Nybörjarhjälp Ubuntu

Hejsan alla.
Skulle installera ubuntu 6.10 igår men det gick inte som jag hade tänkt mig.
När jag stoppar i skivan och väljer alternativet "Starta eller installera ubuntu" så kommer ubuntuloggan upp och den läser från skivan ett tag.
Sen fryser den där lilla animerade saken till och det händer inget mer.
Nån som vet vad jag kan göra?

Vilket kommande ska man köra vid boot menyn på skivan för att bara installera och inte köra live? Eller är det ingen ide om det hänger sig redan nu?

Har en Asus F3JP med c2d 2ghz och ati x1700 som sitter på intel-chipset.
Har testat att inaktivera kortläsare och liknande i bios.

mvh

Edit: Nu löste det sig men jag fick ett nytt problem se bild:
http://pici.se/?37425

Visa signatur

Core 2 Duo T7200, 2048MB 667mhz, ATI x1700

Permalänk

hej

ja har också det problemet

skulle du kunna förklara lite hur du gjorde.
jag får exakt så som du.

men de ja undrar är hu man istallerat utan att köra live!

hjälp skulle vara väldigt upskattat

mvh fidde

Visa signatur

HEJ!:D

Permalänk
Avstängd

Jag tanka den härifrån i alla fall funka väldigt enkelt att installera men sen så
http://ubuntu-se.org/Wiki/Ladda_ner_Ubuntu

Permalänk
Medlem

Har för mig du kan välja nån form av säker grafikinställning i booten, annars så ska de gå o sänka upplösningen med ctrl+alt+ (plus)/(minus)

Permalänk
Medlem

Det är problem med nästan alla ati;s X*** kort. har testat på x700 och x800 utan att få det att fungera.. dock så finns det någon guide på ubuntuforums som löser problemet men hittar inte sidan just nu.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av data xp
Det är problem med nästan alla ati;s X*** kort. har testat på x700 och x800 utan att få det att fungera.. dock så finns det någon guide på ubuntuforums som löser problemet men hittar inte sidan just nu.

Okej skicka gärna länk om du hittar ! MVH

[QUOTE]hej

ja har också det problemet

skulle du kunna förklara lite hur du gjorde.
jag får exakt så som du.

men de ja undrar är hu man istallerat utan att köra live!

hjälp skulle vara väldigt upskattat

mvh fidde

[/QUOTE]

Jag sökte lite här på swebits och startade med acpi=off kommandot också tror jag det va om jag kommer ihåg rätt

Visa signatur

Core 2 Duo T7200, 2048MB 667mhz, ATI x1700

Permalänk

hej

nu fick jag igång det =D

innan hade jag 128mb minne och nyss för några minuter sedan bytte jag till 256mb och brände ut en ny cd skiva(med os) så puttrade det igång direkt

jäkla fint äre påminner lite om os x.

lycka till/fidde

Visa signatur

HEJ!:D

Permalänk
Medlem

Ah, det fungerar skit dåligt på min dator.

Jobbigt!
Jag försöker att få Xchat att fungera, men jag vet inte hur man startar "script" eller så. Man verkar behöva gå in någon stans och fixa med en del kommandon. Vart ska jag gå in?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Jag försöker att få Xchat att fungera, men jag vet inte hur man startar "script" eller så. Man verkar behöva gå in någon stans och fixa med en del kommandon. Vart ska jag gå in?

är det inte bara att köra "/pl load scriptnamn.pl" eller "/py load scriptnamn.py"?

Permalänk
Medlem

Men vart gör jag det?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Du gör det i en terminal eller konsol. Konsolen (ikonen bildskärm) finns i menyn Program -> hjälpprogram.

Till en ledig terminal kommer du med att samtidigt trycka på ALT , CTRL och Fx (Fx är någon av funktiontangenterna F2 - F6)(F1 är upptagen av X). Tillbaka till det grafiska kommer du med ALT + CTRL + F7.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Har också fått det problemet. Det är inte så i Ubuntu Fiesty, iaf inte på betan och med mitt grafikkort (x1600 mobility).
Det går iaf att komma förbi låsningen genom att trycka ctrl+alt+del.

Visa signatur

Dur ru - dum.