OCZ lanserar nytt minne

Permalänk
Melding Plague

OCZ lanserar nytt minne

OCZ tillkännagjorde igår ett nytt DDR2-minneskit bestående av 2 x 1 gigabyte 800 megahertz moduler. Minneskitet är certifierat för Nvidias sli-teknik och stödjer Enhanced Performance Profiles, EPP.

Läs nyheten: OCZ lanserar nytt minne

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här med at SLI-certifiera är ju toppen. Varför inte SLI-certifiera skärmar, möss eller kanske tom användare, en stämpen i pannan kanske....!?

Permalänk
Medlem

Undra om ocz får betalt för att sätta ut sli/xfire märket på sina produkter. Jag tycker oxå det är löjligt. Det hade varit extremt ruttet om ett minne inte fungerade bara för man körde sli.

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Det här med at SLI-certifiera är ju toppen. Varför inte SLI-certifiera skärmar, möss eller kanske tom användare, en stämpen i pannan kanske....!?

word up...

Förresten jag har en SLI-certifierad CPU kylare och musmatta.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubi
Undra om ocz får betalt för att sätta ut sli/xfire märket på sina produkter. Jag tycker oxå det är löjligt. Det hade varit extremt ruttet om ett minne inte fungerade bara för man körde sli.

Det är väl tvärtom? OCZ betalar nvidia..

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Jamen alltså, var betyder det att något är SLI-certifierat egentligen?
Är det bara en värdelös marknadsföringsgrej eller ligger det något bakom namnet?

Någon som vet?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

För just dessa minnen har jag för mig att det betyder att EPP bara finns för nVidias SLI chipsets men samma kan ju knappast inte gälla för saker som nätagg och musmattor.

Permalänk
Avstängd

Trevligt med livstidsgaranti.

Löjligt med SLI certifiering. Bör nog inte köpa från oseriösa tillverkare som OCZ...

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Trevligt med livstidsgaranti.

Löjligt med SLI certifiering. Bör nog inte köpa från oseriösa tillverkare som OCZ...

oseriös....? Utveckla gärna.

Visa signatur

duo6600-2gb8500 OCZ-2x74gb raptor 0-7900gto-DQ6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Trevligt med livstidsgaranti.

Löjligt med SLI certifiering. Bör nog inte köpa från oseriösa tillverkare som OCZ...

Sen när blev OCZ oseriösa? Företaget är mycket respekabelt med bra produkter.

Visa signatur

--

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jamen alltså, var betyder det att något är SLI-certifierat egentligen?
Är det bara en värdelös marknadsföringsgrej eller ligger det något bakom namnet?

Någon som vet?

Personligen tycker jag att det är lika löjligt som fatal1ty grejer, för om man vet vad man gör så kan man trimma in sitt system och spara ganska mycket pengar på att inte köpa "SLI-produkter".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Didonk
För just dessa minnen har jag för mig att det betyder att EPP bara finns för nVidias SLI chipsets men samma kan ju knappast inte gälla för saker som nätagg och musmattor.

De tidigare inläggen hade en hög ironihalt troligen upp mot 85 %. Dessutom är EPP någonting som enligt mig är helt onödigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av exzrael
Sen när blev OCZ oseriösa? Företaget är mycket respekabelt med bra produkter.

Visst OCZ har ett gott rykte bakom sig men jag håller faktiskt med om att alla dessa xfire och SLI produkter är lite oseriösa. Men om det finns en marknad för dem så varför inte sälja dem?

Permalänk

Har inte dessa minnen funnits ett bra tag på db.com vid det här laget redan? Såg dem i alla fall för ett par dagar sedan. Tänkte om de nu "lanserades" igår. Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exzrael
Sen när blev OCZ oseriösa? Företaget är mycket respekabelt med bra produkter.

RAM minne har ingenting att göra med SLI.
Oseriöst att certifiera som SLI-certified.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk

Ironi förstår jag mig på. En del av mig själv. Men pubertala uttalanden med total avsaknad av konkret fakta klarar jag inte av.....
Klart att företag utnyttjar sådana saker som Titan, Turbo, SLI och f..n vet vad. Deras stora marknad är inte oss få som hänger här...... Det går väl en överklockare/entusiast per 100 andra "medelkonsumenter". Vi kan inte sitta här och tro att vi med vår kunskap/intresse kan "styra" de stora tillverkarnas inriktning......
Seriösa synpunkter och konkreta förslag/ideer är vad som behövs här....

Visa signatur

duo6600-2gb8500 OCZ-2x74gb raptor 0-7900gto-DQ6

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puttekula
Ironi förstår jag mig på. En del av mig själv. Men pubertala uttalanden med total avsaknad av konkret fakta klarar jag inte av.....
Klart att företag utnyttjar sådana saker som Titan, Turbo, SLI och f..n vet vad. Deras stora marknad är inte oss få som hänger här...... Det går väl en överklockare/entusiast per 100 andra "medelkonsumenter". Vi kan inte sitta här och tro att vi med vår kunskap/intresse kan "styra" de stora tillverkarnas inriktning......
Seriösa synpunkter och konkreta förslag/ideer är vad som behövs här....

Du har nog rätt man måste alltid anta att människor inte förstår sig på datorer. Det är väl kanske en på hundra (som du säger) som ens vet vad minnes timings är och 25 % av nämnda grupp som vet hur man ändrar på dessa.

Permalänk
Medlem

Rätt snygga är de dock

Permalänk
Medlem

Jag har SLi-certified grafikort ägda dock är det nog mycke om lite "smygreklam" att göra en lite sli logo där på... den drar in pengar.

Permalänk
Medlem

Ja riktigt snygga är dom, måste nog byta ut mina fula corsair med lila klistermärken, vad tänkt dom på :S
Skulle dock vara svart PCB (eller kallas det det? Kiselplattan eller vad det nu är), bör vara svart i alla komponenter.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Trevligt med livstidsgaranti.

Löjligt med SLI certifiering. Bör nog inte köpa från oseriösa tillverkare som OCZ...

Haha oseriöst? Läs 5 poäng marknadsföring

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBACK
Haha oseriöst? Läs 5 poäng marknadsföring

Det är ju misledande/falsk-marknadsföring.
Får jag sälja en t-shirt och marknadsföra den som skottsäker?

Hoppas att OCZ blir stämda eller nåt. Borde bli anmälda till FTC (Federal Trade Commission).

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Det är ju misledande/falsk-marknadsföring.

Möjligen för svenssonfolket, alla på swec bör ju ha kunskapen om "dekaltrim" inom datorvärlden, dessutom köper ju ändå ingen svensson dessa minnen, okunniga svensson köper ju ändå Dell, HP, Compaq osv så hmm ingen blir ju direkt lurad.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Möjligen för svenssonfolket, alla på swec bör ju ha kunskapen om "dekaltrim" inom datorvärlden, dessutom köper ju ändå ingen svensson dessa minnen, okunniga svensson köper ju ändå Dell, HP, Compaq osv så hmm ingen blir ju direkt lurad.

Intressant reflektion, vilken är den egentligen tänkta målgruppen kan man undra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Intressant reflektion, vilken är den egentligen tänkta målgruppen kan man undra.

Fjortisar med betalande pappor?

Permalänk
Medlem

Är det här om SLI certifiering ens värt en diskussion? Ska man analysera det lite så har nog OCZ planerat väldigt väl vilken målgrupp de ska sälja minnena till. Troligen "Svenssons" som är på väg att bli "En på swec". De som lär sig med andra ord. Och i och med att produkter med certifieringar säljer är det ju riktigt tänkt. Allt handlar om att överleva på marknaden, det gäller alla företag.

Jag själv har inte en aning om vad EPP eller ens timings på ram minnen innebär även om jag är långt ifrån ny på att mixtra med datorer. Behöver jag någonsin ta reda på det eller av ren nyfikenhet är det bara att söka, antinen blint i google eller via wikipedia. Behov och efterfrågan helt enkelt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Fjortisar med betalande pappor?

Fattiga socialsnyltar ungar?

Dom minnerna såg i alla fall snygga ut.

Visa signatur

| Fractal Design North | MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X | AMD Ryzen 9 7950X3D | Noctua NH-D15S | ASUS ROG Crosshair X670E Hero | G.Skill 64GB Trident Z5 Neo | Crucial T700 4TB | be quiet! Straight Power 12 Platinum 1200W |

Permalänk

Dessa minnen är tydligen duktigt snabba då man till dessa och 8500 OCZ SLI NVIDIA EDITION använder sig av bästa "brin'en" från micron.

http://www.cluboc.net/reviews/memory/ocz/PC2-8500SLI/2.htm

http://www.purepc.pl/node/1029?pageNo=4

http://www.purepc.pl/node/1029?pageNo=5 - Även i 4-4-4-12 ?

http://www.purepc.pl/node/1029?pageNo=6

http://www.ocztechnology.com/products/memory/ocz_ddr2_pc2_850...

http://www.ocztechnology.com/products/ddr2/ - For extreme gamers and system builders.

Så om man tex är en gamer som vill ha överklockade minnen direkt ur asken så är det ju perfekt. Dessa minnen ställer automatiskt in sig på en profil på tex nvidia 680 kort EPP- sen är det bara att spela så det ryker. SLI Ready - EPP är bara ett namn för den automatik man kan använda sig av på Nvida's moderkort.

Det finns tester på nätet där dessa minnen används i ett QuadCore system , så spöar dessa dyrare minnen med bättre latenser. OCZ 8500 SLI körs på 2.1 v optimerade. 680 moderkorten har haft konstruktions-problem? med volt över 3 till 4 v.

http://www.evga.com/articles/350.asp

http://forums.vr-zone.com/showthread.php?t=139939

Gäller det här för hela nvidia 680 arkitekturen?. Det är kanske därför så många har problem med sina 680 moderkort vid överklockning?.

Så kör man dessa 8500 i 5-5-5-15 med 2.1 v på en QX6700 synkronoserade i 1066MHz på så slår den kombination många andra kombinationer i snabbhet - trots de lösa latenserna.

Detta tydligen pga av Quaden's arkitektur. Med QuadCore gäller tydligen nya regler - eller?

Minnes bandbredden på dessa nya 'Nvidia Edition minnen' är bra om man vill ha överklockade minnen direkt ur asken.

Målgrupp är de som vill ha det bästa direkt ur asken samt de som har problem med volten på de nya nvida680 moderkorten.

Lägre värmeutveckling - hög prestanda/fabriksoptimerade - bra pris/prestanda för gamers som inte vill strula för mycket i bios?

mvh

Edit: skrivschabbel !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Det är ju misledande/falsk-marknadsföring.
Får jag sälja en t-shirt och marknadsföra den som skottsäker?

Hoppas att OCZ blir stämda eller nåt. Borde bli anmälda till FTC (Federal Trade Commission).

Hur i all världen kan det vara missledande marknadsföring? OCZ deklarerar minnena som SLI-godkända och de är också SLI-godkända. De yrkar inget annat. Analogin med t-shirten är dessutom totalt fel.

Permalänk
Medlem

Iofs...men vad i hela världen har det med minnets egenskaper att göra ?
Är inte alla(Rätt sort) minnen kapabla att sätttas i ett Sli mobo ?
Eller vad syftar dom på annars ?

Får mig att tänka på all skit med XP Ready och Vista bla bla bla...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Iofs...men vad i hela världen har det med minnets egenskaper att göra ?
Är inte alla(Rätt sort) minnen kapabla att sätttas i ett Sli mobo ?

Det är irrelevant! Det som kopplas till en 3:e parts sak/enhet/egenskap är inte intressant. Det är egenskapen hos det marknadsförda som relevant.

Som du säger har IT-industrin har år efter år stämplat produkter som "ready" för något slags stipulerat uppgift. T.ex en dator som är märkt med "Designed for Windows 98", datorer som inte har den stämpeln, kan likaväl som den dator, som har stämpeln, kunna köra Windows 98

Permalänk
Medlem

Yepp...min mening oxå.

För oss som sysslat med datorer länge, skulle jag snarare anse att detta är
"Antireklam"...det är ju ett "entuiast minne"..och vi blir väl mest irriterade över sådant här..
'
Titta i tråden, det skrivs mer om hur minnet är döpt än dess egenskaper.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?