The Elder Scrolls IV Oblivion The Shivering Isles

Permalänk
Medlem

The Elder Scrolls IV Oblivion The Shivering Isles

Säljs ju nästan till fullpris, så jag tänkte det förtjänar en egen tråd också

Beställde mitt idag, får de förhoppningsvis imorgon eller i värsta fall efter helgen, previews ser dock lovande ut, skönt med ett avbrott från de vanliga lövskogarna som förvisso är lummiga och sköna men omväxling förnöjer, gillar verkligen utseendet på de nya miljöerna..

Så, vad säger ni som provat? Värt pengarna?

Permalänk
Medlem

Definitivt värt pengarna. Denna expansion är lika bra som Bloodmoon till Morrowind. Helt otroligt annorlunda. Det är just kontrasten med vanliga Oblivion som gör den intressant. Den nya världen känns helt klart fräsch och intressant. Den är väldigt varierande och kul att utforska. Sen har de tagit tillbaka special armor som bara vissa smiths kan forga, så man får lite mer samlings objekt (Kommer ni ihåg smithen i Bloodmoon som gjorde Snow Bear/Wolf armor?). Dessa gör även vissa vapen om man har rätt material (som Stahlrim i Bloodmoon).

Många olika sorters fiender att möta och det verkar finnas gott om side-quests. Känns nästan som varannan NPC i staden vill att man ska göra något åt dem. Och staden är förövrigt riktigt cool. Ungefär lika stor som Mournhold till innehållet känns det som och den "Mörka" sidan är otroligt atmosfärisk.

Här är bilder från spelet:

http://img.photobucket.com/albums/v254/EvilNed/bliss-1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v254/EvilNed/boneym.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v254/EvilNed/crucible.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v254/EvilNed/tree1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v254/EvilNed/Nazzeus-1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v254/EvilNed/GrummiteBite.j...
http://img.photobucket.com/albums/v254/EvilNed/mountaintop.jp...
http://img.photobucket.com/albums/v254/EvilNed/Sunset.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v254/EvilNed/village.jpg

Rekommenderar det starkt. För att vara en expansion verkar det otroligt stort och bidrar säkert minst med 40 speltimmar om man gillar att utforska.

Permalänk
Medlem

Jag borde få mitt ex. imorgon. Jag väntar med spänning

Permalänk

tjusiga bilder
golden saints kommer man ju ihåg från morrowind tex.
Önskar jag kunde älska oblivion mer än vad jag gör, varenda gång jag tänker att nu ska jag minsann spela igenom det o njuta av allt så är där alltid någonting som jag stör mig på o tar bort njutningen. För det mesta är det levelingsystemet, prestandan från min dator eller att looten man hittar har för liten inverkan på hur bra din karaktär blir. vet att det finns massa mods men det känns inte riktigt rätt med dem.

hoppas expansionen blir bra. Hörde i senaste gaming-steve podcasten en intevju med en av utvecklarna och han hintade rätt tydligt att en TES5 är i görningarna

Permalänk
Medlem

Finns det något online-ställe man kan köpa det på? Alltså nerladdningsbar version som dom andra, mindre tilläggen. Har sett att det finns på D2D, men det är endast tillgängligt i USA :/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk

Om jag hade haft kvar mina saves och addons (jobbigt att ladda ner alla igen, hade runt 100st ) så hade jag köpt expansionen direkt.

Men en hårddisk krash dödade alla mina saves

Visa signatur

The enemy of my enemy is still my enemy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anton_87
Jag borde få mitt ex. imorgon. Jag väntar med spänning

Samma här ( fast en dag efter ). Ser ju oerhört lovande ut.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk

Det här märkliga fantasivärldstemat faller mig verkligen inte i smaken, men tillägget är ett givet köp ändå.

Permalänk
Medlem

Hur lång är expansionen typ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gus
Hur lång är expansionen typ?

Ca 30-40 timmar i ren speltid.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Oblivion var ju en besvikelse så det blir inget köp för mig.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att Oblivion klassar ut alla andra RPG jag någonsin spelat. Visst, det är inte perfekt. Men det är egentligen bara två saker jag stör mig på:

1. Att alla items är levelled. Går att fixa med Mods.

2. Att Short Blade + Long Blade har blivit bara "Blade" och Axe och Blunt har blivit bara "Blunt".

Förutom det är det så bra det kan bli! Älskar verkligen detta spelet, och Shivering Isles gör det bara bättre.

Permalänk

Har dom lagt till nya röster? Skulle vara lite roligare att spela igenom det då.
Det var det mest negativa med Oblivion, alla hade i stort sett samma röster. Inte ens en huvudpersoner som Barus och jaufre hade egna röster. Så det skulle vara kul att höra lite nya.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Om man köper Shivering Isles kommer det till en extra bit karta då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dawe91
Om man köper Shivering Isles kommer det till en extra bit karta då?

Ja, inte så där jätteliten heller

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Härligt:)
Vart kommer den då?

Permalänk
Medlem

Det blir en bit till, men inte på samma. Det är en separat del av världen, du märker det när du provar ^_^

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Ah, de gigantiska svamparna är tillbaka.

Visa signatur

"The devil will find work for idle hands to do."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Har dom lagt till nya röster? Skulle vara lite roligare att spela igenom det ändå.
Det var det mest negativa med Oblivion, alla hade i stort sett samma röster. Inte ens en huvudpersoner som Barus och jaufre hade egna röster. Så det skulle vara kul att höra lite nya.

En del nya röster men mest gamla. Dock så talar i princip varenda karaktär i Shivering Isles med någon sorts förvrängd röst och de har nästan alla mer unik dialog än vad en standard NPC i Oblivion hade.

Det finns t.ex. två Smiths som hela tiden dissar varandra. Det är faktiskt ganska (eller snarare mycket) roligt att lyssna på deras kommentarer ibland.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
En del nya röster men mest gamla. Dock så talar i princip varenda karaktär i Shivering Isles med någon sorts förvrängd röst och de har nästan alla mer unik dialog än vad en standard NPC i Oblivion hade.

Det finns t.ex. två Smiths som hela tiden dissar varandra. Det är faktiskt ganska (eller snarare mycket) roligt att lyssna på deras kommentarer ibland.

Okej! Tack för svaret. Då kommer det bli ännu mer underhållande att spela det

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

finns det mycket annat att göra såsom nya guilds och sidoquests?

Visa signatur

Cooler Master V1000 80+ Gold | Asus SABERTOOTH X79 | i7 3930K | 16GB Corsair VENGEANCE 1600MHz QUAD CHANNEL | SSD: Corsair Force Series 120GB HDD: Samsung 1TB | EVGA GTX1080 FTW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurka2k
finns det mycket annat att göra såsom nya guilds och sidoquests?

Inga nya guilds tror jag. Men många nya sidoquests. De flesta finns i staden, men en del finns utspridda över de små byarna.

Annars så är det ju en helt ny värld att utforska (och det är det jag gillar mest) så om man gillar att samla på sig skit så finns det helt klart många artifakter att hitta. Bland annat Duskfang/Dawnfang vilket är ett unikt svärd vars mekanismer jag inte orkar gå in på nu. För samlaren finns även två nya armor sets att skapa (man bidrar med materialet så fixar smithsen i staden resten) dock tar det inte så lång tid att samla ihop det man behöver till ett fullt set.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur man får tag i Felldew så man kan ta sig in i Dunroot Burrow?

Jag har även en till fråga, finns det något speciellt ställe där man kan få tag i mycket amber?

Permalänk
Medlem

Jaaa, idag fick jag det i brevlådan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anton_87
Är det någon som vet hur man får tag i Felldew så man kan ta sig in i Dunroot Burrow?

Jag har även en till fråga, finns det något speciellt ställe där man kan få tag i mycket amber?

1. Felldew finns på en del insekter (som lyser grönt) i själva Dunroot Barrow. Den första står och vaktar utanför.

2. Amber finns det gott om i trädgrottor (som Dunroot Barrow). Det finns Amber veins som man kan hitta. Plus att Gnarls kan bära på Amber ibland.

Leta upp grottan Knotbone Chamber, där finns det mycket amber.

http://www.uesp.net/wiki/Shivering:Knotbone_Chamber

Permalänk
Inaktiv

vilka mods rekommenderar ni till dethär.. gillar inte riktigt spelstättet i oblivion. Men det skulle nog kunna bli kul igen med en sådanhär expansion och några mods!

Permalänk
Medlem

OOO heter den bästa moden.

Googla på "obscure oblivion overhaul"

Dock så påverkar den inte Shivering Isles något.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Inaktiv

Jo jag har kört den.. men det gick så sakta och levla,, sen så krashade mitt spel ibland :S

Permalänk
Medlem

Shivering Isles är verkligen kanon, fast jag har lyckats köra fast totalt :S
När jag ska möta Gatekeepern vid Gates of Madness finns han inte där, står bara en orc och en adventurer och slåss konstant (båda år odödliga dessutom så det är jäkligt tjatigt hehe)
Ingen som har nån idé om hur man kan gå tillväga? Har ju dessutom sparat över alla saves innan jag gick till Shivering isles så det är döttlopp =/

Permalänk
Medlem

Angående blacksmithen i Bliss som kan göra armor och vapen av amber, finns det en till smith som kan göra specialsaker? Jag har för mig att jag skymtade något sådant i laddningstexten en gång...