Permalänk
Medlem

Socket a(462)

Hej!

jag har ett problem. vi har en liten äldre dator här i huset. Som har en
AMD Athlon XP 2700+ processor och msi moderkort med AGP.

Vi köpte datorn som paket, och nu vill vi göra om den till en media dator.
Jag som vill ha ett bättre grafikkort vill så klart ha PCI express, och då måste jag köpa ett nytt moderkort... så jag kollade upp vad jag hade för processor och sökte på internett för att se vilken socket det var.

men när det kom upp socket a(462) blev jag lite osäker... har inte hängt med inom processor sockets och annat "lite äldre" hårdvaumäsigt. men när jag tittade på serien athlon så fanns den i socket am2, är det samma sak. lr är jag tvungen att köpa nytt moderkort och ny processor och nytt grafkort?

skulle uppskatta så många alternativ som möjligt. och jag vill köpa saker som man kan använda ett tag och som inte blir oanvändabara efter bara 2 år...

Tack på för hand / Björsell!

Permalänk
Medlem

Jupp, du är tvungen att köpa nytt moderkort och ny processor och nytt grafikkort.

Mediadator säger du.. vad menar du med det?
Se på film ska ju gå bra utan en uppgradering.
Med dom senaste AGP grafikkorten så ska det även gå att spela lite på den.

Dom senaste AGP grafikkorten har även bra stöd olika moderna mediaformat.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

det är väll meningen att den ska kunna användas till lite nyare teknik, och att den ska kunna stå på hela tiden i stortsett ( på dagarna) för att lyssnar på radio/musik och titta på tv, samt filmer och kunna spela in, så att vi skulle ha en dator istället för boxer,radio,cdspelare och dvd spelare...

någon som vet hur bra grejer man skulle behöva för det?

Permalänk
Avstängd

Re: Socket a(462)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBj
Hej!

jag har ett problem. vi har en liten äldre dator här i huset. Som har en
AMD Athlon XP 2700+ processor och msi moderkort med AGP.

Vi köpte datorn som paket, och nu vill vi göra om den till en media dator.
Jag som vill ha ett bättre grafikkort vill så klart ha PCI express, och då måste jag köpa ett nytt moderkort... så jag kollade upp vad jag hade för processor och sökte på internett för att se vilken socket det var.

men när det kom upp socket a(462) blev jag lite osäker... har inte hängt med inom processor sockets och annat "lite äldre" hårdvaumäsigt. men när jag tittade på serien athlon så fanns den i socket am2, är det samma sak. lr är jag tvungen att köpa nytt moderkort och ny processor och nytt grafkort?

skulle uppskatta så många alternativ som möjligt. och jag vill köpa saker som man kan använda ett tag och som inte blir oanvändabara efter bara 2 år...

Tack på för hand / Björsell!

Jag är nöjd med mitt Gainward 7800GS+ (7900GT kärna) 512MB RAM, så än är inte AGP ute ur leken. Det släpps ett 7950GT för AGP snart som är bättre än mitt. Nackdelen är att AGP är lite dyrare att köpa, förmodligen för att PCI-E är mest vanlig idag. När det gäller DX10 så finns det bara för PCI-E, men vem vet det kanske går att göra ett DX10 kompatibelt AGP kort i framiden

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

det har ju varit väldigt tamt på utvecklingsfronten för agp kort... och vissa har sagt att det ska sluta tillvärkas helt... och då vill jag ha något som man kan uppgradera med tiden, sedan vet jag inte vad tv-kort kräver av grafikkortet heller...

om det är något överhuvudtaget

Permalänk
Avstängd

Varför tror du det? det tillverkas PCI grafikkort till och med även om dessa inte är så kraftfulla

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

det är ingenting jag tror det är vad folk har sagt till mig... lr ja då tror jag ju på dem, och jag hade ingen aning om att de fortfarnde gjordes pci grafikkort.

men ja ja tror ändå att det blir en helt ny burk, problemet är att övertala morsan, men den gamla skulle komma till användning ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBj
det har ju varit väldigt tamt på utvecklingsfronten för agp kort... och vissa har sagt att det ska sluta tillvärkas helt... och då vill jag ha något som man kan uppgradera med tiden, sedan vet jag inte vad tv-kort kräver av grafikkortet heller...

om det är något överhuvudtaget

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.102115

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBj
det är väll meningen att den ska kunna användas till lite nyare teknik, och att den ska kunna stå på hela tiden i stortsett ( på dagarna) för att lyssnar på radio/musik och titta på tv, samt filmer och kunna spela in, så att vi skulle ha en dator istället för boxer,radio,cdspelare och dvd spelare...

någon som vet hur bra grejer man skulle behöva för det?

Nu har du inte ens skrivit vad du har för grafikkort, men sakerna du listade upp tycker jag inte behöver ha något nytt grafikkort.
Det är spel som pressar grafikkorten och den processorn är inte så mycket i dagens läge för nya spel, så du gör bättre i att inte köpa nytt grafikkort till gamla burken utan uppgradera med en helt ny om du är ute efter spel.

AGP-kort kommer finnas länge framöver. Bara det att marknaden minskar enormt, det blir färre aktörer och högre priser och topp-prestandakort släpps inte samtidigt (de bästa AGP nu är väl bättre än de första PCI-E alltså, men inte samtidigt).
Finns radeon x1300 i pci-variant, men som sagt kostar. Själv tycker jag det är synd att inte lågbudgetkort (7100, x1300) släppts av fler tillverkare i PCI-E x1 så man enkelt kan bygga ut till tre eller fyra skärmar.
Om man nu inte behöver och vill slösa bort en PCI-E x16 plats om man har sli eller crossfire-moderkort.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

grejen är den att jag inte har något grafikkort, det pajade... och när vi skulle köpa nytt ville jag ha något som man kan uppgradera lätt utan att behöva köpa nya saker, och då tänkte jag fixa pci ex...

Permalänk
Hedersmedlem

Nu förstår jag inte vad du menar med att uppgradera lätt. Till nästa dator? Då har du inget val, finns inget modernt moderkort med AGP som du vill leva vidare med (tycker jag). Spelen börjar använda mer hastighet än AGP 8x (vilket är ungefär PCI-E(xpress) x8).
PCI (vanliga parallella) är det inget alls som kan räknas som vettigt spelgrafikkort. Och de är rejält dyra.
Ett billigt AGP-grafikkort för saker förutom moderna spel är vad du behöver, så vitt jag förstår.

Edit:
Alltså man kan ha ett äldre socket-939 moderkort med AGP och ha en Athlon 64 X2 av bra hastighet och mycket minne, då kan det vara värt att köra AGP fortfarande så man slipper byta.
Med Socket-A athlon XP 2500+ är för lite kraft i för att orka med spelen bra, du gör dig en otjänst om du köper ett bra/dyrt AGP-grafikkort för då kommer processorn flaskhalsa allt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

med att kuna uppgradera lätt menar jag att kunna ha stor variation på varor och att kunna ha om inte nyaste tekniken någon som fortfarnade är väldigt aktiv, vilket jag förstog att socket a inte var...

så det betyder att både agp och processorn kommer var svårt att byta ut i framtiden, med tanke på att jag tycker att datorn är väldigt seg fast jag bara använder den till att titta på film

men menar du att det skulle vara bättre att köpa ny processor och nytt grafikkort? för att grafikkort måste jag ha efter som att mitt förra pajade

tack för all hjälp hitills iaf!