Operativsystems debatten är förlegad?

Permalänk
Medlem

Operativsystems debatten är förlegad?

Efter att ha läst denna (http://www.lifehack.org/articles/technology/firefox-os-why-my...) texten kom jag att tänka på att även jag har flyttat det mesta av mitt dator användande online.

Jag skulle nästan väga hålla med honom om att det enda jag behöver är Firefox. Kanske möjligen att jag föredrar en riktig ordbehandlare när jag skriver längre saker men för kortare saker tycker jag googles alternativ duger fint. Men för det finns det tex openoffice som finns till alla de vanliga plattformarna.

Det enda stora grejen skulle vara film och musik, det är fortfarande lite svårt att lagra och använda dem online.

Fast även jag värdesätter självklart ett säkert operativsystem. Men även om jag skulle vilja köra unix av något slag så gör jag inte det just nu. För det funkar tillfredsställande och jag är ganska lat av mig.

Vad tycker du? Hur mycket online verktyg använder du? Vad skulle du aldrig kunna ha online?

(Jag menar självklart inte server relaterade saker utan mer arbets grejer.)

(Den här posten skulle lika gärna kunna platsa i Windows forumet men jag känner mig mest hemma här i Unix så jag postar den här. Men om någon tycker den platsar någon annan stans)

Permalänk
Medlem

I R in UR internetz

stealin UR packetz!

Skämt åt sido så har du rätt, för mig är en dator utan tillgång till Internet i princip värdelös. Nästan allt jag gör är online.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jag är ett stort fan utav tunna klienter, och sedan webbapplikationer som tex Google erbjuder så har intresset bara ökat.
Att köra ett system sin Linux, *BSD eller liknande är en fördel då det är hemskt skalbart. Att sedan ha ett gigabitkort och ha lagringsdiskar i nätverket löser hela lagringsproblemet.

Jag kör nästan allt jag gör förutom webbläsare, itunes och vlc över internet mot en server. X11-forwarding för smågrejer som jag behöver göra grafiskt. Även fast jag sitter vid en powerbook med OS X.

Jag älskar att jobba online och alltid ha mitt arbete med mig oavsätt om jag har min egen dator eller någon annans.

Jag tror på en mobil framtid med en stadig koppling mot ISPn. Att köra solid state diskar i en laptop och hög hastighet till en ISP för lagring hos dem. Alla applikationer körs över internet mot tjänster som google också liknande. OS är till ett mindre värde, bara de är användarvänliga. Sedan är det webbapplikationer som gäller.

Permalänk
Medlem

Om man vill att ex google ska ha hand om alla ens mejl, sin kalender, alla ens bilder, alla dokuement mm så kan det vara en bra ide. Själv vill jag ha koll på mina saker så det inte hamnar i fel händer.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Om man vill att ex google ska ha hand om alla ens mejl, sin kalender, alla ens bilder, alla dokuement mm så kan det vara en bra ide. Själv vill jag ha koll på mina saker så det inte hamnar i fel händer.

-||-

den dag Google vill att jag röstar på deras parti för att få 50GB extra lagringsutrymme kan komma. eller att jag rent av måste rösta på dem om jag vill ha fortsatt åtkomst till mitt digitala liv..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Denna tråd fick mig att tänka på ett nyhetsinslag jag såg efter förra stora stormen, där ett tvättföretag var tvungna att sortera och vika alla kläder för hand eftersom alla deras hypermoderna och jätteeffektiva maskiner var tvungna att ha internet för att fungera

Jag tror jag behåller min hårddisk och det lilla av mitt privatliv jag har kvar ett tag till, men så fort min ISP och alla andra företag vars servrar jag ständigt skulle va uppkopplad mot kan garantera 100% uptime och fullständigt skydd för alla uppgifter jag kan tänkas lägga på deras servrar så ska jag fundera på det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja det finns förstås det med säkerheten online. Självklart har jag inte allt online, men än så länge litar jag på google med mina mail och min kalender och lite annat smått och gått.

Permalänk

Själv hanterar jag i princip inget av mina prylar online. Säkerhetsaspekten och bristen på kontroll gör mig osäker och paranoid. Jag försöker förlita mig i minsta mån möjligt på externa tjänster.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk

Jag har det mesta online, narmare sagt bokmarken, bank, dagbok, kalender, post, backup lagring, anteckningar, cd/dvd index, community, fotoalbum, mm...

Min drom vore att allt halls online. Idag kan jag formatera min dator och knappt behova aterstalla nagot darefter. Tank att spela de nyaste spelen via stream och aldrig behova uppgradera datorn. Det hade jag garanterat lagt en slant pa. An sa lange har vi ex Steam och sant tycker jag ar toppen. For narvarande finns det begransningar for hur mycket jag kan lagra utan att betala for mycket sa mycket ligger lokalt.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Jag kör nästan inget sånt (mail, kalender osv) i webläsaren. Helt enkelt för dåligt integrerat med resten av operativsystemet.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Jag kör nästan inget sånt (mail, kalender osv) i webläsaren. Helt enkelt för dåligt integrerat med resten av operativsystemet.

Håller med, plus att backuper blir bra mycket lättare att hantera om man kör saker lokalt.

Havoc skrev lite intressanta grejjer om "GNOME Online Desktop" här http://log.ometer.com/2007-04.html#3

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Programmering, spel och 3D-grafikprogram behövs definitivt på hårddisken. Går det ens överhuvudtaget att köra sånt via webläsaren?

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9300 2.5 Ghz | 4 GB Corsair DHX XMS2 PC6400 DDR RAM | ASUS GeForce 7950GT 512 MB RAM | Gigabyte-GA-EP35-DS4

Permalänk

En begränsande faktor, för mig i alla fall, är bristen på bandbredd.
Spelar ingen roll hur mycket jag skulle vilja köra apps online, när det inte finns en rimlig chans med den aktuella hastigheten.

Det kommer dessutom dröja rätt länge tills någon app på nätet matchar Aperture

Permalänk
Medlem

Jo så ligger det till. Tunga program kommer vi att få vänta väldigt länge på innan de fungerar över webben, om de någonsin kommer att göra det.

Det jag tänkte på var mer simpla grejer. Att skriva mindre texter, email och kalendrar.

Permalänk

Redan idag har vi sett det som man pratade om för ett antal år sedan att applikationer på webben skulle börja bli accepterat i och med att folk får bättre linor och verktygen har utvecklas. Att man i stort kan flytta ut sin Office-Desktop (E-post, Ordbehandlare osv) tror jag också att vi kommer att börja köra. Vi är ju idag väldigt låsta med tex bilder och dokument beroende på vart vi är. Har man inte löst detta på ett snyggt sätt själv är man oftast helt utan detta så fort man är på annan plats än hemma.

För att lösa problem med tyngre applikationer på kort sikt tror jag att vi snart kommer att se att många företag helst till Windows plattformen börjar erbjuda streamade paket med hjälp av bland annat Softgrid som ska bli intressant att se vad pyttmjuk gör med. Tyvärr så bygger man inte in funktioner för operativssytemsoberoende vilket skulle varit guld värt för oss som inte vill vara låst till en plattform.

För *nix världen ser det mycket ljust ifall man hoppar på detta tåget och börjar utveckla systemen med många online funktioner.

Permalänk
Medlem

kravet på kraftfulla klientdatorer kommer att finnas kvar många år. spelmarknaden lederutvecklingen i en hisnande fart. kolla bara på grafikkortutvecklingen senaste två-tre åren. och så har vi ju dvd-hd utvecklingen som pushar på (HD spel, filmer etc), tunna klient datorer är inte i närheten av att ta över ännu.

Visa signatur

Apple MacBook Air
Samsung Galaxy S2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av retret
kravet på kraftfulla klientdatorer kommer att finnas kvar många år. spelmarknaden lederutvecklingen i en hisnande fart. kolla bara på grafikkortutvecklingen senaste två-tre åren. och så har vi ju dvd-hd utvecklingen som pushar på (HD spel, filmer etc), tunna klient datorer är inte i närheten av att ta över ännu.

En tunn klient kan lätt ta över spelandes utav HD-film. Med inbyggt H.264-decoder så klarar ju en mobiltelefon det. Tänk på storleken på en Mac Mini, den kan spela HD, ta bort hårddisken ur den och du har en normalstor tunn klient. Boota den på en solid state-disk med det man absolut behöver. Och låt en server man har direkt access till ta över lagringen. Typ server i hemmet. Eller ett storage center i din hemort som sitter på samma fiberlina som du själv.
Spel leder kanske en väldigt liten marknad, men spelmarknaden påverkar inte den stora marknaden för hemdatorer och företagsdatorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde

Spel leder kanske en väldigt liten marknad, men spelmarknaden påverkar inte den stora marknaden för hemdatorer och företagsdatorer.

Svenska PC spelmarknaden växer så det knakar. Räknar man dessutom in konsollförsäljningen (playstation, xbox, nintendo etc) så kan man konstatera att det finns ett krav på kraftfull hårdvara.

se bara på Playstation 3 nya multicore cell cpu, som når 204 GFLOPS single precision float och 15 GFLOPS double precision, och dessutom utrustad med en av de kraftfullaste grafikprocessorerna som nogonsin har stoppats in i en konsoll lägg därtill blu-ray disc teknik etc..

spelmarknaden leder utvecklingen, hemmamarknaden tar efter. folk kommer att uppgradera sina pc'n till multicores med kraftfulla grafikkort vartefter. Försäljningen av nya pc'n pekar på detta. Folk uppgraderar. Ett 3 år gammalt grafikkort håller inte längre. Man vill ha dvdhd spel/film i sin hem dator.

Visa signatur

Apple MacBook Air
Samsung Galaxy S2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av retret
Svenska PC spelmarknaden växer så det knakar. Räknar man dessutom in konsollförsäljningen (playstation, xbox, nintendo etc) så kan man konstatera att det finns ett krav på kraftfull hårdvara.

se bara på Playstation 3 nya multicore cell cpu, som når 204 GFLOPS single precision float och 15 GFLOPS double precision, och dessutom utrustad med en av de kraftfullaste grafikprocessorerna som nogonsin har stoppats in i en konsoll lägg därtill blu-ray disc teknik etc..

spelmarknaden leder utvecklingen, hemmamarknaden tar efter. folk kommer att uppgradera sina pc'n till multicores med kraftfulla grafikkort vartefter. Försäljningen av nya pc'n pekar på detta. Folk uppgraderar. Ett 3 år gammalt grafikkort håller inte längre. Man vill ha dvdhd spel/film i sin hem dator.

Du kan ju inte räkna in konsollförsäljningen. Den är ju specifikt för just spel. Räknar du in den när företag köper in arbetsstationer också eller?

"Hmm... Nu ska vi köpa nya datorer till våra anställda... PS3 har ju en Cell-processor och en bra GPU... Då måste vi köpa datorer med multi-core till våra anställda på ekonomiavdelningen... Vi borde dessutom se till att ha med en Blu-ray-brännare, ifall de skulle vilja göra hemmafilmer på arbetstiden..."

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av retret
Svenska PC spelmarknaden växer så det knakar. Räknar man dessutom in konsollförsäljningen (playstation, xbox, nintendo etc) så kan man konstatera att det finns ett krav på kraftfull hårdvara.

se bara på Playstation 3 nya multicore cell cpu, som når 204 GFLOPS single precision float och 15 GFLOPS double precision, och dessutom utrustad med en av de kraftfullaste grafikprocessorerna som nogonsin har stoppats in i en konsoll lägg därtill blu-ray disc teknik etc..

spelmarknaden leder utvecklingen, hemmamarknaden tar efter. folk kommer att uppgradera sina pc'n till multicores med kraftfulla grafikkort vartefter. Försäljningen av nya pc'n pekar på detta. Folk uppgraderar. Ett 3 år gammalt grafikkort håller inte längre. Man vill ha dvdhd spel/film i sin hem dator.

Precis som Starmaker just sa så är det en helt annan marknad du snackar om nu. PC och konsoll är inte samma marknad. Mobiltelefoner och MP3-spelare är inte heller samma.

Sedan är inte PS3 en standard multicore. Det är en single core PowerPC med flera SIMD-enheter. Vet du ens vad för beräkningskrafter du räknar upp? Du vet att Cell är inte utvecklad för spel va? Sony har däremot hjälpt till med utvecklingen för att få den i sin spelenhet före andra får ta del utav tekniken. Det går att köpa servrar med Cell också. Apple tittade på Cell-cpun men ratade den i förmån för x86.
Spelmarknaden leder inte utvecklingen, de är bara de som lägger ner pengar på att få vara först i den.
Hur kommer det sig att Apple har den snabbaste x86-cpun som finns där ute i Mac Pro, då inget annat företag har fått ta del utav den? För att de satsar på spel? Nädu.
IBM, Intel och andra som utvecklar chippen bryr sig inte om spel. Och på tal om multicore, vad har det med spel att göra, spelmarknaden är den enda marknaden i datorvärlden som gynnas utav singlecore, eller allafall har gynnats utav den.

Vart pekar försäljningen utav PC? Stationära datorer minskar och Laptops ökar! Inom några år är det fler laptops än stationära som kör nya system. Gynnar det spelindustrin? Nä

Folk uppgraderar inte i allmänhet, de köper nya datorer för att marknaden säger att de ska göra det. Pöbeln bryr sig inte om HD-DVD/Bluray, de vill se film, de flesta vet inte ens skillnaden eller kan se skilllnaden på en film i HD och film på en DVD.

Man vill spela i sina hem, njä. ungdomar kanske. Vanligt folk arbetar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Precis som Starmaker just sa så är det en helt annan marknad du snackar om nu. PC och konsoll är inte samma marknad. Mobiltelefoner och MP3-spelare är inte heller samma.

Sedan är inte PS3 en standard multicore. Det är en single core PowerPC med flera SIMD-enheter. Vet du ens vad för beräkningskrafter du räknar upp? Du vet att Cell är inte utvecklad för spel va? Sony har däremot hjälpt till med utvecklingen för att få den i sin spelenhet före andra får ta del utav tekniken. Det går att köpa servrar med Cell också. Apple tittade på Cell-cpun men ratade den i förmån för x86.
Spelmarknaden leder inte utvecklingen, de är bara de som lägger ner pengar på att få vara först i den.
Hur kommer det sig att Apple har den snabbaste x86-cpun som finns där ute i Mac Pro, då inget annat företag har fått ta del utav den? För att de satsar på spel? Nädu.
IBM, Intel och andra som utvecklar chippen bryr sig inte om spel. Och på tal om multicore, vad har det med spel att göra, spelmarknaden är den enda marknaden i datorvärlden som gynnas utav singlecore, eller allafall har gynnats utav den.

Vart pekar försäljningen utav PC? Stationära datorer minskar och Laptops ökar! Inom några år är det fler laptops än stationära som kör nya system. Gynnar det spelindustrin? Nä

Folk uppgraderar inte i allmänhet, de köper nya datorer för att marknaden säger att de ska göra det. Pöbeln bryr sig inte om HD-DVD/Bluray, de vill se film, de flesta vet inte ens skillnaden eller kan se skilllnaden på en film i HD och film på en DVD.

Man vill spela i sina hem, njä. ungdomar kanske. Vanligt folk arbetar.

Jag tror att du missuppfattar vad Jag menar. Poängen är att tunna klienter inte är nära att ta över pga av hårdvaru krav.

Och när det gäller konsoller så ser vi att prylar glider in i varandras domän. Ta PS3 det är inte bara spel man kan göra utan mycket mycket mer bl.a surfa på nätet, du kan t.o.m installera linux om du så vill..

Säljargumenten för laptops är just kunna spel spel och köra multimedia apps "desktop replacement". Du visste väll att man spelar samma PC-Spel i stationära datorer som i bärbara?

Visa signatur

Apple MacBook Air
Samsung Galaxy S2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av retret
Säljargumenten för laptops är just kunna spel spel och köra multimedia apps "desktop replacement". Du visste väll att man spelar samma PC-Spel i stationära datorer som i bärbara?

Jasså, det är därför som laptops med integrerade grafikkort säljer som smör? För att folk använder dem för att spela spel?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av retret
Säljargumenten för laptops är just kunna spel spel och köra multimedia apps "desktop replacement". Du visste väll att man spelar samma PC-Spel i stationära datorer som i bärbara?

Hoho, jag köpte då inte min laptop för att spela på, jag köpte den för att jag skulle kunna vara mobil. En liten 13.3" med bra batteritid, det är en bärbar. Allt över 14" är släpbart som förstör hela tanken bakom laptops.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av retret

Säljargumenten för laptops är just kunna spel spel och köra multimedia apps "desktop replacement". Du visste väll att man spelar samma PC-Spel i stationära datorer som i bärbara?

Säljargumenten är INTE att spela spel, kolla vilken typ utav laptops som säljs mest. Kolla vilka grafikkort de har. Apple ligger också riktigt högt upp i statistiken också över laptops som säljs. Och de är inte riktade för spel.

Få laptops säljs för spelande.

Och om vi kollar in ungdomar, studenter(gymnasiet/högskola) framföallt, eftersom det där då de skaffar laptop. Nästan hälften utav alla laptops som säljs till studenter i sverige är macar. Jag var själv på Apples keynote för reklam och försäljning. Källan kommer direkt från CSNs avdelning i Education-Programme på Apple.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Och om vi kollar in ungdomar, studenter(gymnasiet/högskola) framföallt, eftersom det där då de skaffar laptop. Nästan hälften utav alla laptops som säljs till studenter i sverige är macar. Jag var själv på Apples keynote för reklam och försäljning. Källan kommer direkt från CSNs avdelning i Education-Programme på Apple.

Är det inte snarare så att hälften av alla laptops som säljs med studentrabatt via CSN/Mecenat är tillverkade av Apple?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BobbyFromDallas
Är det inte snarare så att hälften av alla laptops som säljs med studentrabatt via CSN/Mecenat är tillverkade av Apple?

På sätt och vis, du måste inte köpa via CSN/Mecenat, utan räcker med att bocka i att du är student på sidorna. Apple tex ger högre rabatt som du går via CSN, men skriver du bara att du är student så får du rabatt, men inte lika hög.