Intel ICH8R mot Jmicron

Permalänk
Melding Plague

Intel ICH8R mot Jmicron

Som bekant valde Intel modigt nog att ta bort stödet för paralell ata (pata) när de släppte styrkretsserien P965. På grund av att de flesta entusiaster fortfarande har optiska enheter med pata-gränssnitt valde tillverkarna att implementera tredjepartskontrollerkort, bland annat från tillverkaren Jmicron.

Läs nyheten: Intel ICH8R mot Jmicron

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ja är lite tveksam om att Intel tog bort pata faktiskt. Ja kör nämligen på ett moderkort som är tillverkat av Intel, nämligen ett DG965OT och de moderkortet har pata och vad ja har kollat från Intels hemsida, manualen som av vilka kretsar som sitter på moderkortet så styrs pata kontrollen från ICH kretsen. Moderkortets chipset är visserligen G965 med ICH8.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Ja är lite tveksam om att Intel tog bort pata faktiskt. Ja kör nämligen på ett moderkort som är tillverkat av Intel, nämligen ett DG965OT och de moderkortet har pata och vad ja har kollat från Intels hemsida, manualen som av vilka kretsar som sitter på moderkortet så styrs pata kontrollen från ICH kretsen. Moderkortets chipset är visserligen G965 med ICH8.

Säker på att kortet inte har ett tredjepartskort för pata då? Har för mig att dom bara har en pata-kontakt isf.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Inte något nytt, men fortfarande gillar jag det lika mycket som tidigare. Bort med PATA-, floppy- och PS2-stöd. Bort med det! Vi går åt rätt håll. Nu väntar vi bara på en vettig ersättare av BIOS...

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Medlem

Tycker det är mycket bra att dom har skippat stödet för SATA, så att man slipper det en gång för alla. En DVD-brännare med SATA stöd kostar inte mer än runt 400kr, så om man ska köpa en ny dator har man råd att köpa en sådan också.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128