Samsung lanserar nya hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

Samsung lanserar nya hårddiskar

Idag tillkännagjorde det Sydkoreanska företaget Samsung att man lanserar en ny serie av hårddiskar. De nya hårddiskarna går under beteckningen Spinpoint S166 och kommer vid introduktionen att erbjudas i storlekar på 80 respektive 160 gigabyte.

Läs nyheten: Samsung lanserar nya hårddiskar

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Trevligt, vill gärna ha en så tyst dator som möjligt. Alltid gillat samsung och aldrig stött på något fel förutom då en disk craschade efter 3 års tungt användande och konknande fram och tillbaka.

Nästa investering troligtvis:)

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

När det gäller strömåtgång och ljudnivå är ingen i närheten av samsung.
Men de flesta är nog intresserade av att veta när de släpper rymligare plattor, de har ju halkat efter lite verkar det som.

Permalänk

låt pata dö nu. R.I.P

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Storlek = 3,5"?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Antagligen.

Verkar dock lite dåligt med utrymme för att vara 3.5

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Hedersmedlem

"Seoul, Korea - April 4, 2007 : Samsung Electronics Co., Ltd., a worldwide leader in digital consumer electronics and information technology, today announced its new SpinPoint S166 Series of ultra silent and high-speed hard disk drives. The 3.5” SpinPoint S166 hard drives are currently shipping in 80GB and 160GB capacities and will be available worldwide in April."

Lite dålig miss där, men det är 3,5".

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Avstängd

Kanske kör de med få platters för att få en säker och tyst disk...
Kanske lite cache minne? Men det kanske inte behövs på så små diskar?

Vill se mer solid-state, de är framtiden.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

"Benchmarking tests on sound power have shown that competing hard drives (80GB and 160GB models) generate on average 2.8 bel (1 bel = 10 decibels) in idle mode and 3.2 bel in seek mode, while Samsung’s S166 series generate just 2.4 bel and 2.75 bel respectively."

Varför börja med att köra med bel , när decibel är närmast en standard
när det gäller att mäta ljudnivå.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem

"Benchmarking tests on sound power have shown that competing hard drives (80GB and 160GB models) generate on average 2.8 bel (1 bel = 10 decibels) in idle mode and 3.2 bel in seek mode, while Samsung’s S166 series generate just 2.4 bel and 2.75 bel respectively."

3dB = ½
mao har dom lyckats halvera ljudet... inte 15%

Visa signatur

Barton 2500@2500/3200, 1024Mb@400Mhz raid, 80Gb Raid0+120Gb SATA, X800XL

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mwolfman
"Benchmarking tests on sound power have shown that competing hard drives (80GB and 160GB models) generate on average 2.8 bel (1 bel = 10 decibels) in idle mode and 3.2 bel in seek mode, while Samsung’s S166 series generate just 2.4 bel and 2.75 bel respectively."

3dB = ½
mao har dom lyckats halvera ljudet... inte 15%

Precis, reagerade också på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mwolfman
"Benchmarking tests on sound power have shown that competing hard drives (80GB and 160GB models) generate on average 2.8 bel (1 bel = 10 decibels) in idle mode and 3.2 bel in seek mode, while Samsung’s S166 series generate just 2.4 bel and 2.75 bel respectively."

3dB = ½
mao har dom lyckats halvera ljudet... inte 15%

Någon hann före...
Hur många %s förbättring är 3dB till -3dB?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twoedge
Varför börja med att köra med bel , när decibel är närmast en standard
när det gäller att mäta ljudnivå.

Du vet väl vad deci betyder?
Om liter är standard, varför använder man då deciliter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SBeaver
När det gäller strömåtgång och ljudnivå är ingen i närheten av samsung

strömåtgång vet jag ingenting om men jag förstår inte hur folk kan säga att dom är tysta..
jag har 2 samsung o 2 seagte i datorn jag sitter vid nu
och samsung diskarna låter mycke mera. iaf i load
sen vibrerar dom kraftigt oxå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mwolfman
"Benchmarking tests on sound power have shown that competing hard drives (80GB and 160GB models) generate on average 2.8 bel (1 bel = 10 decibels) in idle mode and 3.2 bel in seek mode, while Samsung’s S166 series generate just 2.4 bel and 2.75 bel respectively."

3dB = ½
mao har dom lyckats halvera ljudet... inte 15%

Nej, det stämmer inte riktigt. -/+3dB är halvering/fördubbling (ungefär) av effekt, -/+6dB är halvering/fördubbling av amplitud (spänning). När det gäller hörbar halvering/fördubbling är det -/+10dB som gäller. Något som genererar 40dBA låter alltså dubbelt så högt som ngt som genererar 30dBA.

Permalänk
Hedersmedlem

"The new SpinPoint S Series of hard drives offer upgraded versions of Samsung’s proprietary SilentSeekTM and NoiseGuardTM technologies to accelerate operational speed while reducing noise. Benchmarking tests on sound power have shown that competing hard drives (80GB and 160GB models) generate on average 2.8 bel (1 bel = 10 decibels) in idle mode and 3.2 bel in seek mode, while Samsung’s S166 series generate just 2.4 bel and 2.75 bel respectively. This significant fifteen percent noise-level reduction makes the drives ideal for use in office computers, as well as in home consumer electronics such as DVR/ PVRs, or any other hard drive equipped products intended for use in a quiet environment."

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

Men varför lanserar man en 3,5-tummare med 80 GB plattor nu?
Bullret och energiförbrukningen har normalt inget att göra med plattornas densitet.

Den enda applikationen då de här diskarna kan användas och säljas i större volymer är i PVR och liknande. De kommer att vara för långsamma för attt köras i en modern PC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Men varför lanserar man en 3,5-tummare med 80 GB plattor nu?
Bullret och energiförbrukningen har normalt inget att göra med plattornas densitet.

Den enda applikationen då de här diskarna kan användas och säljas i större volymer är i PVR och liknande. De kommer att vara för långsamma för attt köras i en modern PC.

Jag reagerade på det jag med, ja det måste ju vara något mer som är speciellt med dessa diskar. Annars köper man ju de redan existerande diskarna som ligger på 500Gb, dom är ju redan tysta så det räcker. Förstår faktiskt inte denna lansering, men som sagt det måste vara något mer med dessa diskar...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Undrar om inte en 2,5" hårddisk på 80GB är tystare än dessa?

Permalänk
Medlem

Har en samsung 80 gb och haft den 3 år bakåt och snurrar på lika bra, gör benchmark på hårddisken och kollar om den blir annorlunda, nej då lika härlig och tyst.
Blir till att hålla sig till samsung kanske

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Men varför lanserar man en 3,5-tummare med 80 GB plattor nu?
Bullret och energiförbrukningen har normalt inget att göra med plattornas densitet.

Tror att det är en 160GB-platta (166?) där bara ena sidan används (bara ett läshuvud ger väl mindre "sökljud" än flera?)

Permalänk

offt: vad betyder mao?:)

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wix
strömåtgång vet jag ingenting om men jag förstår inte hur folk kan säga att dom är tysta..
jag har 2 samsung o 2 seagte i datorn jag sitter vid nu
och samsung diskarna låter mycke mera. iaf i load
sen vibrerar dom kraftigt oxå

Skicka in dem för RMA, det har jag gjort med 2st Samsung diskar som började vibrera lite för mycket.
Du betalar för en 'vibrationsfri' disk, och då ska du också ha en sådan.

Kräv också att de monterar fast disken när de testar den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaktusagent
offt: vad betyder mao?:)

Med Andra Ord

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Har en 120GB Samsung Spinpoint i en av mina maskinerna, tystate disken jag någonsin ägt. Klart mycket tystare än t ex Seagate Baracuda 4 som sitter i sama maskin.

80GB hårddiskar sitter i många märkesdatorer speciellt billigare modeller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Men varför lanserar man en 3,5-tummare med 80 GB plattor nu?
Bullret och energiförbrukningen har normalt inget att göra med plattornas densitet.

Högre densitet på plattorna -> färre plattor -> lägre ljudnivå och strömförbrukning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Den enda applikationen då de här diskarna kan användas och säljas i större volymer är i PVR och liknande. De kommer att vara för långsamma för attt köras i en modern PC.

Särskilt långsamma behöver de inte vara. De har ju antagligen lika hög densitet (i alla fall 160 gb disken) som 500 gb diskarna. Däremot håller jag helt med ang. införandet av en 80 gb disk.
Känns inte riktigt som det går att få ett vettigt pris på en sådan disk. Hade man fått en för en hundring hade jag nog köpt en men nu lär de ju kosta 600 kr eller något och när man får en 500 gb disk för 1300 kr så är det ju inte värt det för fem öre.

160 gb är även det i underkant, men man får väl hoppas att dessa säljs i HTPCs osv. även om man tycker att de borde ha mer utrymme i dessa.

Däremot som entusiastdisk så är den nog inte dålig. Låg ljudnivå är något som många är villiga att offra mycket för.

Men det blir nog ingen vidare succé, lite besviken. Är mån om ljudnivån och samsung ligger varmt om hjärtat. Men de är ofta hopplöst efter vad gäller storlekar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Högre densitet på plattorna -> färre plattor -> lägre ljudnivå och strömförbrukning.

Särskilt långsamma behöver de inte vara. De har ju antagligen lika hög densitet (i alla fall 160 gb disken) som 500 gb diskarna. Däremot håller jag helt med ang. införandet av en 80 gb disk.
Känns inte riktigt som det går att få ett vettigt pris på en sådan disk. Hade man fått en för en hundring hade jag nog köpt en men nu lär de ju kosta 600 kr eller något och när man får en 500 gb disk för 1300 kr så är det ju inte värt det för fem öre.

160 gb är även det i underkant, men man får väl hoppas att dessa säljs i HTPCs osv. även om man tycker att de borde ha mer utrymme i dessa.

Däremot som entusiastdisk så är den nog inte dålig. Låg ljudnivå är något som många är villiga att offra mycket för.

Men det blir nog ingen vidare succé, lite besviken. Är mån om ljudnivån och samsung ligger varmt om hjärtat. Men de är ofta hopplöst efter vad gäller storlekar.

Jag var nog lite otydlig. En platta med lägre densitet har inga fördelar akustiskt jämfört med en med högre.
Sedan så har ett extra läshuvud och/eller faktumet att den får färdas lite längre över plattan inte en avgörande påverkan på akustiken från disken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Skicka in dem för RMA, det har jag gjort med 2st Samsung diskar som började vibrera lite för mycket.
Du betalar för en 'vibrationsfri' disk, och då ska du också ha en sådan.

Kräv också att de monterar fast disken när de testar den.

Men båda vibrerar lika mycke, alla 5 samsung diskar jag har haft har varit likadana
På jobbet har vi ca 10 datorer och alla med samsung diskar och de är samma sak där, man känner att hela chassiet vibrerar

Permalänk
Medlem

Tycker att min T500 vibrerar lite mycket också, den vibrerar mer än mina två maxtor diamond plus 9 och 10. läsningarna är dock relativt tysta!
Men det här verkar ju bra, enplattadesign, och kanske lite extra ljudisolering, borde ju vara tyst!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Vill man ha tyst 80 GB eller 160 GB är det väl 2,5 tums hårddisk man ska ha?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Vill man ha tyst 80 GB eller 160 GB är det väl 2,5 tums hårddisk man ska ha?

Jo, men de är också dubbelt så dyra.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!