Intel på väg att lansera ultramobila processorer

Permalänk
Melding Plague

Intel på väg att lansera ultramobila processorer

På Eweek går att läsa att Intel planerar att lansera två nya ultramobila processorer. De nya processorerna går under beteckningarna Core 2 Duo U7600 och Core 2 Duo U7500. De har en frekvens på 1,2 gigahertz respektive 1,06 gigahertz.

Läs nyheten: Intel på väg att lansera ultramobila processorer

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var ju inte alls fel, man kommer långt på en dubbelkärnig processor som dessutom är så effektiv som C2D är.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Hmm undrar vad dom kommer gå på, skulle sitta perfekt i en router.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Jag håller med x1zt. Hoppas de kommer så man kan sätta dom på ett mini-itx eller liknande. Sedan att den har 2kärnor är ett stort plus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Jag håller med x1zt. Hoppas de kommer så man kan sätta dom på ett mini-itx eller liknande. Sedan att den har 2kärnor är ett stort plus.

Det kommer nog bli rätt svårt. För det första säljs de aldrig som OEM. Sedan är de "förpackade" som BGA, inte PGA som vanliga processorer, vilket innebär att de är fastlödda på moderkodertet utan socket. Alla intels tidigare ULV-processorer har varit så.

Frågan är också, om du tar en vanlig alt. LV-processor, sänker frekvensen och undervoltar den, kan man komma ned till samma spänning/frekvens som dessa har? Jag vet att min Pentium M undervoltar riktigt bra, kommer ned till 1.00V vid 1.73GHz och 0.700V vid 0.7GHz. Tror inte ULV-processorerna går speciellt mycket lägre från fabrik. Däremot kan man säkert undervolta dem ytterligare (om nu något chipset/moderkort/program (eller vad nu som sätter gränsen) stödjer det, de flesta kommer aldrig under 0.700V hur man än gör).

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Då kan man hoppas på en 11" aluminumlaptop från Apple utan optisk läsare med solid state disk och sådan här cpu.

Permalänk
Avstängd

ultramobila processorer? är folk klena eller? väger ju mindre än mobiltelefoner..

Skämta bara, ultrasnåla processorer går ju inte heller, dom kostar

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Det skulle inte sitta helt fel om Apple nyintroducerade Cuben med en "1,2 GHz ULV C2D"-cpu. En helt fläktlös surfdator med förhållandevis bra prestanda. Jag skulle köpa en direkt.

Min gamla Cube (PPC G4 450 MHz) håller käft, men är på tok för slö.

Permalänk
Medlem

HTPC all the way för mig.
Nu om bara grafiken kunde bli mindre eller klara HD i alla fall.

Permalänk
Medlem

En ny, tyst, smidig från apple hade varit fint. Oavsett om den hade varit bärbar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Det kommer nog bli rätt svårt. För det första säljs de aldrig som OEM. Sedan är de "förpackade" som BGA, inte PGA som vanliga processorer, vilket innebär att de är fastlödda på moderkodertet utan socket. Alla intels tidigare ULV-processorer har varit så.

Frågan är också, om du tar en vanlig alt. LV-processor, sänker frekvensen och undervoltar den, kan man komma ned till samma spänning/frekvens som dessa har? Jag vet att min Pentium M undervoltar riktigt bra, kommer ned till 1.00V vid 1.73GHz och 0.700V vid 0.7GHz. Tror inte ULV-processorerna går speciellt mycket lägre från fabrik. Däremot kan man säkert undervolta dem ytterligare (om nu något chipset/moderkort/program (eller vad nu som sätter gränsen) stödjer det, de flesta kommer aldrig under 0.700V hur man än gör).

Precis, men är inte även LV-processorerna fastlödda?
Är såvitt jag vet det i min bärbara (LV-CoreDuo).

Däremot borde det ju komma eller redan finnas små moderkort med dessa redan fastlödda. Har för mig att det finns för CoreDuo men det är kanske något jag drömt. Säkert onödigt dyra men men :\ (sen är frågan om de moderkorten stöder någon vidare underklockning, men beroende på kylning kanske det inte behövs)
Så kanske är lönsammast att köra ett mATX och en vanlig core2duo och underklocka den rejält. Har man tur kan man säkert komma en bit.

Permalänk
Medlem

roligt att läsa nya saker i alla fall

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Avstängd

TDP på 10 W. Mycket bra!
Fortsätt så Intel!

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

Man borde nog kunna få en fin batteritid med en sån.

Permalänk
Medlem

Vad blir nästa ordval efter Ultramobil?
Extremtultramobil?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

min drömdator:

macbook pro 15-16" med 1600*1200 eller 1900*1200 med bra färgåtergivning
4 gb ram
ULV 1.4ghz
solid state 80gb
ingen inbyggd optisk läsare
jättelätt
12 timmars batteritid

och så 3G internet i den såklart

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Medlem

En sådan här processor vore perfekt. Vill ha en liten, lätt, energisnål, fläktlös bärbar dator utan någon optiskt enhet som i stort sett bara kommer användas till att surfa/chatta med. En 64GB SDD disk vore trevligt också, så är den helt ljudlös.

Och om man har lust att spela något spel så finns det en hel drös med äldre spel som funkar utan några som helst problem, så som Deus Ex och Planescape: Torment.