Permalänk

Nytt Operativsystem! :)

Hej,
Jag har under en lång tid velat prova något nytt operativsystem.
Är väldrig trött på att min dator hänger sig och att jag måste köra reboots var annan dag^^,
Nu är det så att min kompis kör fedora core 6 och han är hel nöjd.
Jag vill ha eran åsikt om vilken "variant" utav linux jag ska köra.
Sedan jag såg en film på youtube om Novell GXL har jag velat haft det på min dator. är det någon som har det och vet något om det?

Sen än annan fråga jag är om det går och köra Counter strike genom linux med Wine eller något?
Och kommar jag ha 100FPS då?

En annan sak jag har hört är att det är tunnt om drivrutiner till ATI kort.
Har då Shappier x1950PRO.

Tack förhand, kom med era förslag på hur jag borde göra

Visa signatur

EVGA P55 SLi | EVGA GeFORCE GTX 470 | i7 Quad 870 + CROSAIR H70 | Dominator DHX+ 4GB |

Permalänk

Jag skulle rekommendera HP-UX. Det körs på en helt annan arkitektur. PA-RISC så du får leta fram ny hårdvara. Ska du köra CS är HP-UX oslagbart.
Eftersom killana på HP tänkte, "fan grabbar vi måste ju göra ett os som klår alla andra i cs, tänk hur bred användarbas vi kommer få".

Lycka till!

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Avstängd

Kör Fedora Core 6 eftersom din kompis kör det. Då kan han förklara hur det fungerar och eventuellt hjälpa dig ifall du skulle stöta på nått du inte förstår.

Ja, du kan spela CS i Wine. Det är sant att ATI's drivrutiner inte är så bra på Linux, skriv till ATI och förklara att du vill ha bättre Linux drivrutiner.

Titta in på #fedora, #wine, #ati på irc.freenode.net

Wine 0.9.34 släpptes för någon dag sedan.
http://www.winehq.com/

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Avstängd

Om man ska prova på något Unix aktigt för första gången, så är det bra att prova nånting som du kan fråga din kompis om hjälp med. Kör Fedora, som din kompis. När du kan mera så kan du prova några andra lite svårare varianter.

Permalänk
Medlem

Windows XP är nog mest lämpat om du ska spela med ett ATI-kort.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Jorå, visst funkar CS genom wine. Men hur bra kan disskuteras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Windows XP är nog mest lämpat om du ska spela med ett ATI-kort.

Går nog fint i OSX också

Permalänk

Forst borde nog se efter om du inte har nagra hardvaruproblem med tanke pa attt du far krascher.

Annars kan jag rekommendera Sabayon om du fragar efter gnu/linux och 2.6.20 om du fragar efter linux. Med Sabayon fungerar wine och xgl/beryl/ati-drivers fran start.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yaroze
Går nog fint i OSX också

Går det spela Counter - Strike på OSX?

Visa signatur

Intel Core 2 DUO 3.0ghz, 4.00gb RAM, HIS Raedeon HD 4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Kör Fedora Core 6 eftersom din kompis kör det. Då kan han förklara hur det fungerar och eventuellt hjälpa dig ifall du skulle stöta på nått du inte förstår.

helt rätt, första gången man börjar med nåt borde man välja ngt som man kan få hjälp med. Sen så är fedora core inte så väldans svårt.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

ja genom wine.. (eller cider eller crossover for mac)

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ben_Dover
Jag skulle rekommendera HP-UX. Det körs på en helt annan arkitektur. PA-RISC så du får leta fram ny hårdvara. Ska du köra CS är HP-UX oslagbart.
Eftersom killana på HP tänkte, "fan grabbar vi måste ju göra ett os som klår alla andra i cs, tänk hur bred användarbas vi kommer få".

Lycka till!

HAHAHAHA

HP-UX rules! (har 2 gamla HP-UX arbetsstationer som element här på jobbet). Om du får CS att fungera på dom så får du dom!

Permalänk
Medlem

Vector Linux (baserat på Slackware)

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Hehe tack för alla svar.
ser ut som att jag få dubbelboota med XP och Fedora Core 6 ^^
tack :D!

Visa signatur

EVGA P55 SLi | EVGA GeFORCE GTX 470 | i7 Quad 870 + CROSAIR H70 | Dominator DHX+ 4GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emillindskog
Är väldrig trött på att min dator hänger sig och att jag måste köra reboots var annan dag^^,

Du har inte försökt fixa din hårdvara då?
Du kan ju inte komma och säga att dina hängninar beror på ditt nuvarande OS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daja4567
Du har inte försökt fixa din hårdvara då?
Du kan ju inte komma och säga att dina hängninar beror på ditt nuvarande OS.

Håller med.
Windows XP klarar ändå en del dagars uptid om man gör rätt, sålänge hårdvaran fungerar som den ska givetvis.

Permalänk
Medlem

Hej

Spelet torskar nog på att ATI inte har några drivrutiner för 3d-accelering på radeon x1950 ännu.

Visa signatur

- J -